Viral Friday Week 27/2015: YouTube, Nike & Old Spice

Viral Friday Week 27/2015: YouTube, Nike & Old Spice

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week video's van YouTube, Nike & Old Spice. Heb je een tip? Stuur 'm op!

1. #ProudToLove - Celebrating Marriage Equality and LGBT Pride Month

Op de eerste plaats in deze Viral Friday vinden we de video van YouTube die op zeer gepaste wijze eer betoont aan de legalisatie van het homohuwelijk in Amerika. Het Amerikaanse Hooggerechtshof oordeelde onlangs dat een huwelijk tussen twee mensen van hetzelfde geslacht niet in strijd is met de Amerikaanse grondwet, waardoor het homohuwelijk nu in alle vijftig staten is toegestaan.

In deze emotioneel beladen video, die al meer dan een half miljoen views scoorde, wordt maar al te duidelijk wat de impact is van dit historische moment voor de Amerikaanse gay community en daar ligt dan ook de grote kracht van deze viral.

2. Nike - Find Your Fast

Nike maakt de allersnelste reclame uit hun geschiedenis met (natuurlijk) sportlegendes in de hoofdrol als Kobe Bryant, Serena Williams, Wayne Rooney, Rafael Nadal en Richard Sherman. En ze gaan allemaal keihard. Zonder de schoenen en sportkleding van Nike kunnen deze sporters natuurlijk nooit hun snelle topprestaties neerzetten.

Bekende koppen in een flashy video doen het altijd goed en vooral als de afzender een groot sportmerk is. Het is dan ook geen wonder dat de video in één dag al meer dan 2 miljoen keer is bekeken. Met het bereik van sportsterren op social media zal de video de komende dagen nog de nodige aandacht krijgen.

3. Nike Hypervenom II - The Neymar Jr. Effect, A Virtual Reality Experience

Altijd al eens door de ogen van een profvoetballer willen kijken? Nike maakt het mogelijk met hun nieuwe video. Het is een virtual reality-ervaring die bekeken kan worden via een smartphone en Google Cardboard, maar ook via een laptop of tablet. De kijker heeft de mogelijkheid om 360 graden om zich heen te kijken. Daarom is het eigenlijk niet echt een video, maar meer een 'experience'.

Deze toepassing geeft het kijken van een video een interessante nieuwe dimensie. De kijker is actief bezig en als merk kun je meer laten zien. Nike is overigens niet de enige die deze 'experience' aanbiedt, luchtvaartmaatschappij Qantas lanceerde deze week eenzelfde soort video. De Nike-video is inmiddels meer dan 1,2 miljoen keer bekeken en de reacties zijn lovend.

4. Old Spice | Muscle Surprise

Old Spice behoort al jarenlang tot de usual suspects wat betreft het leveren van humoristische en gekke commercials. Spierbundel Terry Crews is al een tijd het gezicht van Old Spice en dat is nu natuurlijk ook weer zo. De video is kort, maar duidelijk. Als je een krachtig lichaam hebt, heb je natuurlijk een krachtige bodyspray en douchegel nodig. Verder heeft Old Spice een speciale website gemaakt waar de commercial meer diepte krijgt.

Met meer dan 760.000 views is deze video wederom een succes.

5. RFSU Norge

Geloof het of niet, maar in Noorwegen wil de seksvoorlichtingsorganisatie RFSU aandacht creëren voor condoomgebruik door middel van een reuzepenis die confetti over willekeurige mensen heen spuit. In Noorwegen stijgt het aantal gevallen van chlamydia en dit is de manier hoe de Noren hier aandacht voor vragen. Ludiek is het zeker en de doelgroep zal vermoedelijk de video kunnen waarderen, dus het idee is zo gek nog niet.

De video is inmiddels 420.000 keer bekeken en zal nog wel een tijdje rondgaan op social media. Dubieus is trouwens dat de organisatie RFSU de grootste condoomfabrikant is in de Nordics.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.