Viral Friday Week 24/2016: een beestenboel van katten en hamsters en #DontFuckMyFuture

17 juni 2016, 13:00

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week een beestenboel van katten en hamsters en #DontFuckMyFuture. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

1. Netto-Katzen – nettotv

De Duitse supermarktketen Netto heeft één van de populairste thema’s van het internet gevonden om bekendheid te realiseren voor hun supermarkt: katten! Kattenfilmpjes zijn bijna een garantie voor veel kijkers, de vraag blijft wel of de supermarkt de doelgroep hiermee bereikt en overtuigd om hun winkels te bezoeken. Gezien wordt de video in ieder geval wel met zo’n 7.3 miljoen views op YouTube.

2. 2016 Kia Soul Hamsters #ShareSomeSoul – KIA

De Koreaanse autofabrikant KIA gooit het voor de promotie van de KIA Soul over een andere boeg. Een out-of-the-box model vraagt natuurlijk ook een out-of-the-box campagne. De koppeling met hamsters is echter wel lichtelijk dubieus te noemen. Er zitten wel voldoende andere elementen in die bijdragen aan het succes van deze video. De gastrol van singer-songwriter Nathaniel Rateliff bijvoorbeeld. Alle factoren (en waarschijnlijk genoeg mediabudget) resulteren in meer dan een miljoen views in een krappe week tijd. Bovendien is de boodschap: “More Peace, Love, Hamsters & Soul” natuurlijk de viralstatus meer dan waard.

3. Carl’s Jr. | California Classic Double Cheeseburger “Welcome to Cali” Commercial ft. Todd Gurley – CarlsJr

Niet elke veelbekeken video is een goede of een mooie video. Deze video van fastfoodketen Carl’s Jr is naar mijn mening vlees nog vis en wordt enkel bekeken door de aanwezigheid van American Football held Todd Curley. De video werd toch al bijna 180.000 keer bekeken.

4. #DontFuckMyFuture – Keira Knightley – 5 Seconds

Het verschrikkelijke drama van gisteren in Engeland toont hoe hoog de gemoederen oplopen in het Brexit-verhaal in de U.K. Er wordt in deze video gebruik gemaakt van de bekendheid, likeabilty en geloofwaardigheid van actrice Keira Knightley. De boodschap is helder en duidelijk en bereikt via deze route ook de jongere en minder betrokken (niet)stemmers. De video is nog maar 70.000 keer bekeken en zal na de gebeurtenissen van gisteren minder tot niet gepushed worden.

5. America’s Largest Prison Break – Allstate News

Verzekeringsmaatschappijen staan er nu niet echt om bekend dat ze zich mengen in gevoelige maatschappelijke kwesties zoals huiselijk geweld. De Amerikaanse verzekeraar Allstate pakte deze week echter uit met een pakkende commercial die de vinger op de zere plek legt. Het merendeel van de vrouwen die slachtoffer zijn van huiselijk geweld kan niet vluchten wegens financiële afhankelijkheid van hun partner. Met de #Freetowalk– campagne wil Allstate een steentje bijdragen door geld in te zamelenvoor de grootste “Prison Break” van Amerika. De pakkende beelden zijn in een week tijd meer de 12.000 keer bekeken en gezien de belangrijke boodschap volgen vast veel meer views.

Ward Cuiper
Manager Content Marketing bij Mindshare

Hi I'm manager Content Marketing at Mindshare Netherlands. All I talk about is: | Content | Social | Digital | Influencer marketing | Advertising | and geeky stuff

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!