Viral Friday Week 22/2014: Adidas, Calvé & Google

30 mei 2014, 13:30

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week video's van Adidas, Calvé & Google. Heb je een tip? Stuur 'm op!

1. The Dream: all in or nothing ft. Messi, Alves, Suárez, Özil, RVP and more

In navolging van concurrenten Nike en Samsung komt Adidas deze week met hun commercial in de campagne voor het WK. In de commercial schitteren tot verbeelding sprekende voetballers als Lionel Messi, Luis Suárez en Robin van Persie en maakt ook Adidas gebruik van de grote invloed die deze sterren wereldwijd hebben. Of deze commercial net zo'n sterk verhaal vertelt als de commercial van concurrent Nike van een paar weken geleden, vragen wij ons echter af.

Wat vinden jullie? Genoeg bekeken werd de commercial in ieder geval wel.

2. #ViolenceIsViolence: Domestic abuse advert Mankind

Een duidelijker statement is niet te maken als je de reacties ziet van mensen op de test van ManKind Initiative. De belangenorganisatie zet twee mishandelingen op straat in scène. Opvallend is het verschil in de reacties van voorbijgangers als een man een vrouw mishandelt en als dit andersom gebeurt. Door de mishandeling van mannen door vrouwen in het Verenigd Koninkrijk aan de kaak te stellen, maakt ManKind Initiative een sterk statement. Een top ingrediënt voor een goede viral.

3. Calvé Pindakaas-reclame – Robin van Persie

De nieuwe reclamespot van Calvé toont aan dat niet alleen Pietertje groot is geworden met Calvé! In de video krijgt dit keer de miniatuurversie van Robin van Persie de hoofdrol. Het gebruik van celebrity endorsers is geen nieuwe truc in de reclamewereld, Calvé maakt in deze commercial slim gebruik van de relevantie van het WK met de aanvoerder van Oranje in de hoofdrol.

Eerder werden al Nederlandse topsporters ingezet in reclames, zo kwamen Epke en Dirk Kuyt al eerder voorbij dit jaar. Met dit concept heeft Calvé ondertussen een succesformule aangezien de reclames met Pietertje en Dick Advocaat beiden een Gouden Loeki hebben binnengesleept. Wij zijn benieuwd of kleine Robin het ook zo ver gaat schoppen!

4. No foul play Brazil!

Als het aan Amnesty International ligt, horen Schwalbes alleen thuis op het voetbalveld. Hoewel velen van ons niet kunnen wachten tot de aftrap van het aankomende WK Voetbal in Brazilië, zijn er in het gastland ook velen die minder blij zijn met dit FIFA-evenement. Omdat Brazilië nu niet echt bekendstaat om het handhaven van de mensenrechten, maakte Amnesty deze aangrijpende video, om de demonstranten bij te staan. Inmiddels heeft deze oproep al duizenden views gescoord en het is te hopen dat de Braziliaanse overheid ervoor zorgt dat de enige schoten die dit WK vallen, worden gemaakt met een voetbal en gericht zijn op een doel.

5. A First Drive

Google is meer dan alleen de grootste zoekmachine en Gmail. Zo gaat Google ook onsterfelijkheid uitvinden en is het nu tijd voor de introductie van de prototypes van de volautomatische, zelfrijdende auto's. Google toont in deze video de eerste ervaringen van mensen met deze auto's. Een slimme zet, want hun aanbeveling is natuurlijk geloofwaardiger dan als Google zelf vertelt dat zij vinden dat dit geweldig product is. Een spectaculaire video is het niet, maar dit spectaculaire product is al reden genoeg voor veel mensen om de video te bekijken en is daarom voorbestemd om viral te gaan.

Ward Cuiper
Manager Content Marketing bij Mindshare

Hi I'm manager Content Marketing at Mindshare Netherlands. All I talk about is: | Content | Social | Digital | Influencer marketing | Advertising | and geeky stuff

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!