Viral Friday Week 13/2016: #ProjectLiteracy, Heineken’s dilemma en de self-driving bicycle

1 april 2016, 13:00

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week #ProjectLiteracy, Heineken’s dilemma en de self-driving bicycle. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

1. The Alphabet Of Illiteracy – #ProjectLiteracy

Analfabetisme is een probleem dat wereldwijd invloed heeft op het dagelijks leven van 757 miljoen mensen. Om aandacht te vragen voor dit probleem maakte Project Literacy een video die de vinger precies op de zere plek legt. De boodschap is zo treffend dat de video meer dan 2 miljoen views genereerde in een week tijd.

2. Hello

Mobiele telefoons horen niet thuis in het verkeer. Dat maakt de Nieuw-Zeelandse transportorganisatie NZ Transport Agency duidelijk met deze campagne waarin te zien is dat het leven van je bijrijders belangrijker is dan het Whatsapp-je dat binnenkrijgt. Die boodschap is succesvol te noemen want inmiddels is de video 1.1 miljoen views gepasseerd. Waarschijnlijk is de humoristische benadering van dit belangrijke onderwerp hier de oorzaak van.

3. Heineken | The Dilemma

Prankvideo’s doen het veelal goed, vooral wanneer de video zoals deze van Heineken op vriendschap, sport en emotie inzetten. Heineken claimt enerzijds mooi hun sponsorship van de Champions League en anderzijds omarmt de bierbrouwer het moment van het biertje drinken met vrienden op de bank. De video is wat ouder en had even nodig om de nodige kijkers te trekken, maar scoort alsnog over de miljoen views.

4. The Big Talk (sponsored by Trojan Condoms)

De ietwat ongewone rapper Lil Dicky is niet enkel vanwege zijn naam een goede spokesperson voor seksuele educatie en veilige seks, maar vooral (naar zijn eigen mening) vanwege zijn professie als rapper. Een enorm humoristisch verhaal wat tegelijkertijd het belang van veilige seks vertelt. De Amerikaanse condoom fabrikant Trojan condoms heeft via deze route de perfecte manier gevonden om hun verhaal aan een anders moeilijke te bereiken doelgroep te vertellen. De video is meer dan 400.000 keer bekeken.

5. Introducing the self-driving bicycle in the Netherlands

Een mooie een 1 april prank van Google Nederland waarin de techgigant het moment combineert met cultuur. Het begrijpen van cultuur en dit op de juiste manier vertalen is een uitdaging die, wanneer goed uitgevoerd, enorm succesvol kan zijn. De video is vandaag uitgekomen en is op het moment van het typen van de Viral Friday nog niet bijzonder vaak bekeken, maar dit zal einde dag een ander verhaal zijn

Ward Cuiper
Manager Content Marketing bij Mindshare

Hi I'm manager Content Marketing at Mindshare Netherlands. All I talk about is: | Content | Social | Digital | Influencer marketing | Advertising | and geeky stuff

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!