Viral Friday: het jaaroverzicht 2014

24 december 2014, 09:00

Nog even en dan kunnen we 2014 achter ons laten. Een mooi moment dus om terug te kijken op de virals van het afgelopen jaar. In deze Viral Friday de top 10 virals van 2014. Veel kijkplezier, fijne feestdagen en tot volgend jaar!

10. P&G Thank You, Mom | Pick Them Back Up | Sochi 2014 Olympic Winter Games

2014 was weer een jaar met enorme sportevenementen. Procter & Gamble maakte van deze gelegenheid gebruik om via de topsporters de belangrijkste factor in hun succes te bedanken, namelijk hun moeder. Extreem Amerikaans: emotie gecombineerd met overwinnen. De viral verdient de 10de plaatst in het lijstje met de grootste virals van 2014 met 20 miljoen views. Niet alleen voor de winterspelen maakte P&G een viral, maar natuurlijk ook voor de paralympics.

9. World’s Toughest Job – #worldstoughestjob

De Amerikaanse variant van Greetz genaamd Cardstore combineerde 2 virale succesformules en kwam met een knaller van een viral. Combineer een ‘prankvideo’ met een ‘momvideo’ en je hebt de World’s Toughest Job-video die 22 miljoen keer werd bekeken in 2014. In de video wordt het de kijker meer dan helder dat je moeder een kaartje verdient rond moederdag.

8. Duracell: Trust Your Power – NFL’s Derrick Coleman, Seattle Seahawks

De viral van de batterijen fabrikant Duracell, maar deze keer zonder konijn in de hoofdrol is misschien wel de meest inspirerende video van 2014. De slechthorende American Football ster Derrick Coleman vertelt zijn succesverhaal en dat alles komt omdat hij is uitgegaan van de kracht van binnen uit, waar Duracell natuurlijk maar al te graag op inhaakt. De viral komt Forrest Gump-achtig over, maar daarom niet minder goed of succesvol met 22 miljoen views een verdiende plek in dit lijstje.

7. John Lewis Christmas Advert 2014 – #MontyThePenguin

De geweldig geanimeerde en enorm zoetsappige kerstcommercial van het Britse warenhuis John Lewis zal de komende dagen nog heel wat views scoren en wellicht nog wel een hoger score in dit lijstje verdienen. Dieren, kinderen en kerst is één en al feel good en niets scoort beter dan dat rond kerst. Al 22 miljoen keer werd de video bekeken, dit heeft vast in wat extra bestelde kerstcadeaus geresulteerd.

6. Most Shocking Second a Day Video

Deze shocking video komt keihard binnen en bracht de awareness die hulporganisatie Save the Children hard nodig heeft voor dit probleem. Omdat deze verschrikkelijke zaken hier niet gebeuren, betekent het niet dat het niet gebeurt, niet gek om nog even bij stil te staan zo rond de kerst. De video was spot on en ging behoorlijk viral met 43 miljoen views.

5. Always #LikeAGirl

In 2013 was het Dove die goed had onderzocht hoe ze met welke content hun vrouwelijke doelgroep konden raken. In 2014 was het de beurt aan maandverbandfabrikant Always. Pak de onzekerheid van de gemiddelde vrouw en buig dit om in een sterk statement en je hebt een viral die meer dan 53 miljoen keer wordt bekeken. Weten welke content aanslaat, doet soms meer dan een superster, puppy of een prank in een commercial.

4. Budweiser Super Bowl XLVIII Commercial — “Puppy Love”

Natuurlijk was ook dit jaar de Super Bowl het moment voor vele merken om te schitteren met virals. Het Amerikaanse biermerk Budweiser speelde de ‘puppy card’ om het belang van vriendschap uit te drukken (Best buds). Er scoort nog steeds maar weinig beter dan een labrador puppy met wat overtollig vel, daar kwam Budweiser ook achter. De video werd meer dan 54 miljoen keer bekeken.

3. Nike Football: The Last Game ft. Ronaldo, Neymar Jr., Rooney, Zlatan, Iniesta & more

Voorafgaand aan het WK van deze zomer zijn er door meerdere sportmerken miljoenen gepompt in voetbalsterren en virals. Nike bracht dit echter naar een geheel ander niveau met een korte animatiefilm in plaatst van een commercial. De korte film werd 73 miljoen keer bekeken op YouTube door voetbalfans wereldwijd.

2. First Kiss

De video ‘First Kiss’ waarin 10 vreemden met elkaar zoenen heeft wekenlang het internet bezig gehouden. De video is het toonbeeld hoe geloofwaardige en authentieke branded content eruit moet zien. Pas later kwam men erachter dat het jonge Amerikaanse kledingmerk Wren achter de video zat. Een hoop negatieve berichten passeerde vervolgens de revue, maar toen duidelijk werd dat video authentiek was en niet in scene gezet was, maar dat enkel de personen in video Wren kleding droegen, sloegen de negatieve berichten om in lof en waardering.

96 miljoen views op YouTube, weken media-aandacht, sterker nog, het hele internet stond op zijn kop en dat gerealiseerd met een minimaal budget. Hopelijk krijgen we in 2015 meer merken te zien die het begrip branded content op deze manier oppakken.

1. Nike Football: Winner Stays. ft. Ronaldo, Neymar Jr., Rooney, Ibrahimović, Iniesta & more

Applaus voor Nike met twee virals in de top 3. De commercial ‘the winner stays’ had daadwerkelijk alles wat een succes viral moet hebben en staat dan ook niet geheel verassend bovenaan de lijst best bekeken virals van 2014. Het momentum van het WK was daar, elke voetbalster (op Messi na) heeft een rol in de commercial, plus nog sterren uit andere sporten, het ziet er gelikt uit, zit boordevol actie en is herkenbaar voor iedereen die ooit op een pleintje of modderig knollenveld heeft staan voetballen.

Elk EK en WK pakt Nike weer uit en wordt keer op keer beter. Deze viral is 101 miljoen keer bekeken op YouTube, het wordt nog maar afwachten of Nike dat gaat evenaren rond het EK van 2016.

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Ward Cuiper
Manager Content Marketing bij Mindshare

Hi I'm manager Content Marketing at Mindshare Netherlands. All I talk about is: | Content | Social | Digital | Influencer marketing | Advertising | and geeky stuff

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!