Vint Cerf: het einde van tv zoals we het kennen

29 augustus 2007, 06:00

Vint Cerf stond in de jaren zeventig samen met een groep andere wetenschappers aan de wieg van wat we nu het internet noemen. Tegenwoordig is Cerf vice-president bij Google.

Cerf (64), ook wel ‘godfather of the net’ genoemd, sprak zondag op het MediaGuardian Edinburgh International Television Festival. Bobby Johnson van The Guardian schreef een verslag van het optreden van Cerf. Hij had wel een paar interessante opmerkingen. Deze is vooral leuk: ‘I never anticipated in 1973 that someone would build an internet-enabled refrigerator.’

Cerf voorspelt een dramatische verandering in de televisie-industrie, omdat deze zijn ‘iPod-moment’ aan het naderen is. Een belangrijk moment voor de tv-industrie, net zo belangrijk als de komst van de mp3-speler in de muziekindustrie.

’85 % of all video we watch is pre-recorded, so you can set your system to download it all the time,’ zei Cerf. ‘You’re still going to need live television for certain things – like news, sporting events and emergencies – but increasingly it is going to be almost like the iPod, where you download content to look at later.’

En natuurlijk heeft internet enorme invloed op de televisie industrie. Cerf voorspelt dat het niet lang meer duurt of we kijken het meeste tv via het internet. Die revolutie zou wel eens het einde kunnen betekenen van traditionele tv-zenders.

Maar als iedereen massaal tv-programma’s gaat downloaden, dan slibt het internet toch dicht? Onzin, zei Cerf in dit filmpje op YouTube. ‘We’re far from exhausting the capacity.’

Cerf had ook nog een nieuwtje. Hij gaat via het internet proberen ruimtevaartuigen te besturen. In de ontwikkeling van het systeem is hij al heel ver. Een laatste hartekreet van de webgoeroe: ‘I want more internet. I want every one of the 6 billion people on the planet to be able to connect to the internet – I think they will add things to it that will really benefit us all.’

In de YouTube omgeving van GuardianUnlimited TV staan nog meer filmverslagen van de The Alternative MacTaggert-lezing van Cerf.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    venturo

    Prachtige man, prachtig verhaal maar de realiteit ziet er toch wat anders uit imo. Consumentengedrag verandert maar langzaam, omroepmerken zullen sterker blijken te zijn dan ook hier wordt verondersteld. IPTV zal wel een hele belangrijke rol gaan spelen in het consumptiepatroon van de kijker. Combinaties van centraal en lokaal opgeslagen content zullen het netwerk ontlasten en IPTV verder populariseren. Binnen 5 jaar kijkt de consument infrastructuur onafhankelijk naar zijn of haar favoriete content.


    30 augustus 2007 om 05:02
    ThE_ED

    Ik kijk zelf nauwelijks televisie meer eigenlijk. Ik heb dat internet niet voor niets, en aangezien ik slechts een kleine TV heb is mijn Monitor ongeveer even groot.

    Omroepen kunnen nog wel belangrijk blijven, maar dan moeten ze het goed spelen. Misschien dat omroepen als EO en VPRO een specifieke doelgroep goed aan kunnen spreken, voor de rest zie ik eigenlijk weinig in het voorbestaan van de omroep zoals zij nu is, tenzij ze zich goed weten te mengen in productie van content. Een sterke serie is denk ik een sterker merk als de omroep via welke ze wordt uitgezonden. (Of de internetsite via welke je ze kunt bekijken.)


    30 augustus 2007 om 06:32
    Hmm

    Als ik naar mezelf kijk, dan download ik eigenlijk nu al mijn favoriete series en films waardoor ik b.v. nu al de beroemde dinsdagavond van Net5 vaarwel heb gezegd. Krijgen we straks niet dat producenten als b.v. Endemol hun programma’s via een eigen kanaal beschikbaar stellen? Je TV wordt vanaf 2008 een computer met internetconnectie, dus theoretisch zou ik dus naar de site van de Friends producent kunnen surfen om daar de afleveringen te bekijken. Hoe gaat de consument betalen en de producent verdienen? Ik denk zeker dat er een revolutie op handen is, misschien niet op zeer korte termijn but it is coming I think! Content = King blijft in ieder geval als een paal boven water staan.


    30 augustus 2007 om 06:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!