Vijf lessen uit de politiek voor contentmarketing

Vijf lessen uit de politiek voor contentmarketing
, Co-Workx

In 2008 hebben we al veel van het Witte Huis kunnen leren als het gaat om het inzetten van social media. Inmiddels is de politiek ook een goed voorbeeld voor het bedrijfsleven voor wat betreft contentmarketing. Niet alleen tonen ze best practices voor contentcreatie, maar juist ook voor de disitributie ervan. Daarom vijf lessons learned waar het bedrijfsleven ook zijn voordeel mee kan doen.

1. Durf een stellige mening te hebben

Als het gaat om de media-uitingen van politici, zien we dat het beschikken over een bijzondere of onderscheidende mening werkt. Het heeft Geert Wilders op social media in ieder geval geen windeieren gelegd. Dankzij het ventileren van zijn stellige – en meestal ook ongenuanceerde – mening, is hij de socialmediakoning van politiek Nederland. Zijn invloed op social media is vergeleken bij andere politici het grootst.

Wilders durft te roepen wat zijn achterban wil horen op specifieke momenten. Bedenk ook wat het neveneffect van zijn uitlatingen op social media is. Televisie, radio en offline en online media bespreken zijn uitspraken tot in detail. Zijn gedachtengoed wordt op deze manier wijd verspreid. Door alle communicatiemiddelen met elkaar te combineren, kun je niet meer om Wilders heen.

Nu mag het nooit de intentie van een bedrijf zijn om alle publiciteit als positieve publiciteit te beschouwen, maar het idee mag duidelijk zijn: wees geen grijze muis. Zorg dat je verhaal onderscheidend is ten opzichte van je concurrent. Maar wel graag met wat meer tact en diplomatie dan Wilders.

2. Content is eenvoudig te consumeren

Mensen consumeren nieuws steeds vluchtiger. Ze krijgen via hun mobiele telefoon headlines toegestuurd met daarin de meest recente belangrijke gebeurtenissen. Het merendeel heeft voldoende aan de newsflash om te weten wat er speelt. Zij openen de link of de app niet eens meer om verder te lezen.

Pak het in je contentmarketingstrategie op dezelfde manier aan. Maak teksten scannable. De lezer moet in een paar seconden kunnen zien waar de content over gaat. Het is niet voor niets dat lijstjes erg goed scoren. Denk hierbij aan de vijf valkuilen, de zes best practices, de acht tips en de tien grootste blunders. Maak content snackable. Dat is hard nodig in een wereld van informatie overload.

Het Witte Huis weet als geen ander hoe zij hiermee moeten omgaan. In plaats van het posten van allerlei nauwelijks leesbare beleidsdocumenten, verrijken zij hun socialmediaberichten met foto’s en korte video’s. Zo communiceren zij op een snelle en toegankelijke manier de hoogtepunten van beleidsdocumenten.

3. Zorg voor zoveel mogelijk bereik

De afgelopen jaren zijn politici veel toegankelijker geworden. Ze kwamen al graag opdraven bij politiek getinte programma’s zoals Pauw & Witteman. Tegenwoordig zijn politici ook bereid om op onder meer 3FM en in RTL Boulevard uitleg te geven over hun denkbeelden. Doelgroepen zijn immers niet meer onder te verdelen in vaste lezers-, luisteraars-, of kijkgroepen. Iedereen haalt overal zijn informatie vandaan. Zorg dus voor aanwezigheid op zoveel mogelijk platformen en in verschillende media.

4. Zet influencers in

Wat is een groot bereik zonder vertrouwen van je doelgroep? Het staat als een kijf boven water dat je content betrouwbaar moet zijn. In de Amerikaanse politiek gaan ze daar slim mee om. Zij zetten vaak bekende mensen in bij politieke campagnes. Denk aan Oprah Winfrey die actief campagne voor Obama voerde. Maar Amerikaanse politici gebruiken sterren ook voor de communicatie van politieke onderwerpen op een meer luchtige manier.

Kopers staan van nature sceptisch tegenover een merk of bedrijf. Ze kennen je vaak niet en ze vertrouwen je al helemaal niet. Dankzij de inzet van influencers kun je dat vertrouwen wel winnen. Specifieke autoriteiten uit jouw vakgebied kunnen jouw boodschap betrouwbaar in de markt zetten en bovendien de distributie een boost geven.

5. Begrijp je kanalen

Vaak gebruiken bedrijven dezelfde contentstrategie voor verschillende kanalen. Maar op Twitter communiceer je heel anders dan op Facebook. Net als dat je voor een dagblad een compleet ander visieartikel schrijft dan voor een specifieke branchetitel.

Creëer dus content die ook echt past bij ieder specifiek kanaal dat je inzet. Politici plaatsen na debatten hun standpunten op Twitter. Op dit platform willen ze openheid naar de burger tonen, in gesprek raken met burgers en aantonen dat ze er voor de burger zijn. Het voordeel van Twitter boven Facebook is dat je hier niet iemand hoeft te volgen om in gesprek te raken. Daarentegen worden de highlights uit verkiezingsprogramma’s vaak op Facebook gedeeld.

Maatwerk, dat is waar het allemaal om draait om content geloofwaardig over te laten komen. En om ervoor te zorgen dat je content wordt gedeeld.

Credits afbeelding: mikebrice, licentie: CC0 (Publiek domein)

Delen

0
3


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Staat als 'een kijf boven water' ? Buiten kijf of als een paal boven water.
    Buiten overige taal- en grammatica fouten getuigt dit m.i. duidelijk van onvoldoende kennis van de Nederlandse taal. Alleen 'content' (inhoud in het Nederlands) is niet genoeg, een voldoende taalbeheersing is net zo belangrijk. Succes met het Nederlands.

    geplaatst op
  • Bedankt voor je nuttige en vooral ook inhoudelijke reactie. Mag ik je er overigens op wijzen dat 'grammaticafouten' 1 woord is? Succes met je eigen Nederlands!

    geplaatst op
  • Goed zo! Zie je dat je het wel weet. Succes!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.