Verzonnen producten en conversie, 8 tips die vertrouwen wekken en aansprekende calls-to-action

4 september 2012, 11:30

Nieuws van webanalisten (deel: 129)

We leggen uit hoe verzonnen producten je conversie kunnen verhogen, we delen acht manieren waarop je website vertrouwen kan wekken en hebben het over aansprekende calls-to-action die de deal sluiten.

Hoe een verzonnen product conversies verhoogt

Waarom maken we altijd nog een extra ronde langs het buffet, zelfs als we vol zitten? Hoe kan het zijn dat we tegenwoordig €4 voor een kop koffie betalen, terwijl we een paar jaar geleden nog voor een paar duppies een bakje troost konden krijgen? Als het gaat om het maken van beslissingen in ons leven denken we dat we controle over dingen hebben. We denken dat we intelligente, rationele keuzes maken. Maar doen we dat echt? Unbounce besloot de psyche van de consument op de proef te stellen om er achter te komen hoe je mensen kunt sturen naar een product van jouw keuze.

In het boek Predictably Irrational van Dan Ariely legt hij uit dat mensen de neiging hebben om zich op voorspelbare wijze irrationeel te gedragen. Ariely legt uit hoe verwachtingen, emoties, sociale normen en andere onzichtbare, ogenschijnlijke onlogische invloeden ons redeneringsvermogen aantasten.

Laten we eens kijken naar een voorbeeld uit de praktijk. Je probeert je vakantiebestemming te bepalen: Parijs of Rome. Het zijn allebei prachtige steden, maar het zijn ook twee verschillende culturen, elk met hun voor- en nadelen. Een paar dagen later kom je vervolgens een aanbieding tegen voor iets meer: een vakantie in Rome met gratis ontbijt. De keuze is dan ineens makkelijk; aur revoir Eiffeltoren en buongiorno Rome met gratis ontbijt.

Volgens dezelfde redenatie kan je ook in je eigen aanbod een product verzinnen, dat het product dat je graag wilt verkopen extra aantrekkelijk doet lijken. Toen The Economist verschillende abonnementen testte, bleek dat een minderwaardig abonnement er voor zorgde dat het duurdere abonnement 265% meer werd afgenomen. Ook de test die Unbounce zelf deed had een conversieverhoging van 233% tot gevolg.

Lees verder Hoe een verzonnen product conversies verhoogt op webanalisten.nl

Acht manieren waarop je website vertrouwen kan wekken in je merk

Niemand raakt graag verdwaalt in een donker steegje in een vreemde stad, dus je wilt de bezoekers van je website ook niet het idee geven dat ze in een donkere steeg van het internet beland zijn. Dit is zeker het geval als het gaat om websites van kleinere ondernemingen, waar bezoekers hun gastheer nog niet kennen.

Merkvertrouwen is essentieel als je de bezoekers van je website in klanten wilt converteren, maar hoe wek je dit vertrouwen als je geen Apple of Coca-Cola heet? MarketingProfs deelt acht waardevolle tips die niet alleen het vertrouwen van bezoekers in je website zullen verhogen, maar ook voor betere conversies zorgen, wat je uiteindelijk natuurlijk in je kwartaalcijfers terug zult zien.

Laat zien wie er over je praat

Is je site genoemd door andere merken met aanzien, of is er over je geschreven in de pers? Als de bezoekers van je site zien dat je genoemd bent door merken die zij al wel kennen en vertrouwen, zullen ze door deze connectie jou ook eerder vertrouwen. Denk er over om een sectie ‘In de pers’ aan je website toe te voegen, waar je deze aandacht voor je merk deelt. Zorg er wel voor dat dit betrouwbare merken of websites zijn, want associatie met een onbetrouwbare bron komt ook slecht over op jouw imago.

Sluit je aan bij een keurmerk

Keurmerken zijn een snelle, simpele manier voor bezoekers om snel een bevestiging te krijgen dat ze goed zitten. Deze icoontjes hoeven niet groot in de schijnwerper te staan, maar als je ze bijvoorbeeld links- of rechtsonder je site design zet, kunnen bezoekers ze snel vinden. Een bijkomend voordeel is dat sommige keurmerken ook teruglinken, wat weer goed is voor je zoekmachine-optimalisatie.

Lees alle Acht manieren waarop je website vertrouwen kan wekken in je merk op webanalisten.nl

Aansprekende calls-to-action op je landingspagina

Gefeliciteerd! Iemand is zo geïnteresseerd geraakt in je product of dienst dat hij op je advertentie heeft geklikt. Je Landingspagina ziet er helemaal spik en span uit; je nieuwste klant weet dat hij er goed aan gedaan heeft om je site te bezoeken. Maar wat nu? Zonder een goede call-to-action op je landingspagina loop je het risico dat dit bezoek niet tot een conversie zal leiden, iets wat terugkomt in de bounce rates. ion interactive geeft je een aantal tips voor aansprekende calls-to-action op je landingspagina, die je zullen helpen om de deal te sluiten.

Kort, krachtig en informatief

Bezoekers zijn op je landingspagina gekomen omdat ze geïnteresseerd zijn in je aanbod. Hoe makkelijker je landingspagina te lezen is, hoe groter de kans is dat bezoekers converteren. Je call-to-action en ondersteunende tekst moet dan ook gewoon kort, krachtig en informatief zijn; laat je bezoekers weten wat de volgende stap is en bevestig nog eens kort maar krachtig wat voor hun het voordeel is om op je aanbod in te gaan.

Wees brutaal

Natuurlijk moet je wel netjes blijven tegen je klanten, maar je moet ook weer niet te passief, te terughoudend overkomen. Vraag niet of ze zich willen registreren voor je nieuwsbrief, maar zeg: “Registreer nu voor de nieuwsbrief.” Laat de call-to-action een echte oproep zijn, geen verzoek.

Lees alles over Aansprekende calls-to-action op je landingspagina op webanalisten.nl

Webanalisten.nl is sinds 2008 aanwezig op internet als platform voor online analyse en optimalisatie. Meer dan 40 gastauteurs schrijven wekelijks over hun praktijkervaringen met ons mooie vakgebied. 2 wekelijks wordt hier op marketingfacts.nl een samenvatting van geplaatst.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Jean P. Bateaux

    Opvallend dat men het duurste abonnement kiest.


    6 september 2012 om 16:11
    Rob van Haaren

    Dat heet in het engels perceptual contrast, google het maar zeer bruikbaar voor bijvoorbeeld het aanbieden van abonnementen.


    10 september 2012 om 17:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!