Vertical Travel Search een kans?

8 juli 2005, 07:00

Online vakantieplanningOp 14 en 15 juni 2005 werd er in Philadelphia gesproken over de laatste trends op het gebied van online zoeken en boeken van reizen en het veranderende gedrag van de consument.

Edwin Hof vertegenwoordigde Traffic4u op dit congres. Edwin is binnen Traffic4u verantwoordelijk voor veel keyaccounts, waaronder diverse grote travel partijen. Hieronder zijn verslag van het bezoek aan Travel Search 2005.

Tijdens het congres is er gesproken over het gedrag van de huidige vakantieconsument en het aanbod wat daar tegenover staat. De afgelopen jaren is het vertrouwen van de consument in het internet toegenomen. De consument houdt net als in het ?normale? leven van shoppen en vergelijken. Op internet heeft de consument het stuur in handen; hij/zij bepaalt zelf waar hij/zij gaat zoeken en/of boeken. Echter, als gevolg van de grote hoeveelheid en verscheidenheid van aanbieders ziet men door de bomen het bos niet meer.

In Amerika zijn het afgelopen jaar veel nieuwe initiatieven ontstaan, in de vorm van zogenaamde Travel Search Engines (TSE? s), waarmee wordt geprobeerd de chaos te structureren en het zoeken en boeken op internet te vergemakkelijken voor de consument. Op dit moment bestaan er 4 soorten TSE?s:

1. Deal sites: deze sites gaan op zoek naar aanbiedingen (Travelzoo, Smartertravel)

2. Destination-orientated sites: veel informatie over bestemmingen en reisverhalen, reviews en tips (Igougo, Tripadvisor)

3. Meta-search sites: deze sites vergelijken het aanbod van de verschillende deal sites sommige combineren dit met reisverhalen en reviews (Kayak, Sidestep, Cheapflights)

4. Tavel Search engines: traditionele zoekmachines die meta travel search zoekmachines overnemen (Yahoo! Farechase)

TSE?s zijn het nieuwe online distributiekanaal in de online reis markt. Ze combineren zoektechnologie met de behoefte van de consument naar vergelijken en shoppen. Een TSE biedt geen directe boekingsmogelijkheden maar werkt met deeplinks naar de website van hotels, en vliegmaatschappijen of andere online reisbureau?s.

TSE?s hebben grote voordelen voor de consument omdat het een one-stop zoek model biedt, complete content ?n gebruiksvriendelijke websites. Aan de andere kant zijn er de voordelen voor de leverancier doordat deze rechtstreeks met de consument kan communiceren en daardoor minder commissie kwijt zijn.

Opvallend is dat bovenstaande initiatieven nog niet echt zijn opgepakt in Nederland. Hier hebben we het directe kanaal (hotels/vliegmaatschappijen), het indirecte offline kanaal (reisbureau?s GDS), het indirecte online reiskanaal (Ebookers, ATP, Vliegwinkel etc) maar daarboven nog weinig nieuwe spelers. Wanneer kunnen we hier nieuwe initiatieven verwachten? Of zijn er al ontwikkelingen die ik over het hoofd heb gezien? Liggen er kansen voor de Nederlandse reisindustrie of is Nederland te klein voor dit extra online distributiekanaal?

Reis distributie kanalen

Via Edwin Hof, Projectmanager Traffic4u.

Oprichter en directeur van zoekmachine marketing bureau Traffic4u. Spreker op verschillende nationale en internationale congressen. Betrokken als partner bij 212 Amsterdam.

Categorie
Tags

27 Reacties

    Yuri

    Of Inpakkenenwegwezen.nl? Of Kelkoo.nl? Of…


    8 juli 2005 om 11:26
    media

    Goed verslag Edwin!

    Wat ik me wel afvraag in hoeverre dit soort verticale zoekmachines niet een tussenoplossing zijn voordat zoekmachines als Google, MSN en Yahoo dit zullen oppakken en met slimme verticals komen binnen hun eigen omgeving.


    9 juli 2005 om 10:08
    finzend

    Travel-Net, die ongeveer 95% van de Nederlandse reisbureaus als klant heeft, is volgens mij ook met een soortgelijke service bezig. Kleine moeite om dit richting de consument beschikbaar te stellen… denk alleen dat de reisbureaus hier niet echt blij mee zullen zijn.


    9 juli 2005 om 21:13
    Edwin Hof

    @Marco, het is inderdaad zo dat de traditionele zoekmachines zoals ook Bas al meldt bezig zijn met overnames van TSE’s. Aangezien deze zoekmachines (Vooral Google en Yahoo) al veel traffic hebben is dit natuurlijk een goede uitgangspositie om deze dienst op te zetten. Ik denk rchter dat er zeker ruimte blijft bestaan voor echt gespecialiseerde TSE’s. Op dit moment zijn er dus een aantal goed bezig in Amerika. Ik ben ben daarom benieuwd hoe zicht dit gaat ontwikkelen in Nederland/Europa. Aangezien de overnames eerst alleen in Amerika zullen zijn en dat de pijlen pas later op Europa gericht zullen worden.


    13 juli 2005 om 10:53
    Gordonron

    Essays On Honor The Shawl And Rosa Book Lady Macbeth Term Paper Literature Essay Topics The Question Concerning Technology Essay

    Creative Writing On Problem Definition Essay Help From Experts, Scientific Essays The Last Man Book Essay Citation Maker: Turabian Problems Solved , Early Christianity Essay Writing A Book Chapter Review Violence On Tv Essay, Research Paper On Moral Enzyme Essay NBA Term Paper, 5-Paragraph Essay Conclusion Tips Lady Gaga Salem Witch Trials Term Paper, Essay On War Measures Act


    25 november 2016 om 09:21
    Gordonron

    International Trade Research Paper The Picture Of Dorian Gray Term Paper I Know Why The Caged Bird Sings Term Paper Honeywell International Essay Martin Luther Essay

    Essay On Franchising Ethics Term Paper, Martin Luther King Speech Economics Essays Pakistan Term Paper, How To Write Business Papers Peter The Great Essays Writing A Capstone Paper, Cultural Diversity Essay Exploratory Essay on The Kite Runner Case Study Writing, Accounting Essays Nike Essay Creative Writing , Essay On Fight Club


    26 november 2016 om 08:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!