Vertical Search in de gewone resultaten: Meer bezoekers!

7 maart 2006, 07:28

Tijdens de Search Engine Strategies vorige week in New York was er een stuk meer aandacht voor verticals dan vorig jaar. Vorig jaar was vertical search (local search, maps, shopping search, news search, book search enz) nog betrekkelijk nieuw en werd vooral uitgelegd wat vertical search is. Nu zijn deze verticals een stuk verder ontwikkeld en waren de sessies meer gericht op praktische zaken.

Zo stond de sessie ‘Vertical creep into regular search results’ in het teken van het effect dat de verticals hebben op de gewone zoekresultaten en hoe wij daar weer van kunnen profiteren. Het grote publiek gebuikt nog geen vertical search, maar er verschijnen steeds vaker resultaten uit de verticals in de gewone resultaten. Dit heeft een groot effect op de gebruikerservaring en biedt mogelijkheden om de vindbaarheid van een site verder te verbeteren.

Vertical Search Engines

Vertical Search Engines zijn zoekmachines die zich specificeren op een bepaald deelgebied. Het bekendste voorbeeld is waarschijnlijk image search, waarbij gezocht kan worden naar plaatjes. Maar er zijn inmiddels veel meer verticals, enkele voorbeelden:

Local Search/ Maps

Google: local.google.com

Yahoo!: local.yahoo.com

MSN: local.live.com

Ask.com maps.ask.com

News Search

Google: local.google.com

Yahoo!: news.yahoo.com

MSN: search.msn.com/news

Ask.com: news.ask.com

Shopping Search

Google: www.froogle.com

Yahoo!: shopping.yahoo.com

MSN: shopping.msn.com

Ask.com: shopping.ask.com

Book Search

Google: books.google.com

Music

Yahoo!: music.yahoo.com

MSN: music.msn.com

Ilse: www.mp3.nl

Movies/video

Google: video.google.com

Yahoo!: movies.yahoo.com

MSN: movies.msn.com

Travel:

Yahoo!: travel.yahoo.com (tip! Hier heb ik veel aan gehad in Seattle en New York)

MSN: travel.msn.com

Jobs

Yahoo!: jobs.yahoo.com

Resultaten uit verticals in de ‘gewone’ resultaten

Deze verticals zijn bij het grote publiek nog nauwelijks bekend en ze worden dan ook nog nauwelijks gebruikt. Zonde, want ze kunnen erg handig zijn. Om ze wat bekender te maken bij het grote publiek hebben de zoekmachines wat bedacht. Ze plaatsen resultaten uit de verticals door in de ‘gewone’ resultaten.

In Nederland zie je dit slechts af en toe, (bijvoorbeeld bij image search) maar in de US al vrij veel. Zo zie je bijvoorbeeld drie resultaten uit Google image search boven de gewone resultaten als je zoekt naar Britney Spears. (Vergeef me het voorbeeld)

De grote vier zoekmachines doen dit in de US nu vooral met de resultaten uit Local Search, News Search, Image Search en Shopping Search. Dat ziet er bijvoorbeeld zo uit:

Shopping Search in de gewone resultaten

Opvallend zijn de verschillen in hoe de zoekmachines dit aanpakken. Google en MSN laten bij een zoekopdracht naar ‘digital camera’ meteen drie camera typen zien met prijs:

Yahoo! gaat er van uit dat iemand die zoekt naar ‘digital camera’ nog helemaal niet weet welk type hij/ zij wil en laat links naar merken camera’s zien:

Volgens het eyescan onderzoek van Enquiro werkt de versie van Yahoo! (bij deze zoekopdracht) het beste, de scanactiviteit was bij de oplossing van Yahoo! het hoogste.

Ask.com gaat een stap verder, en plaatst de vertical zelfs boven de gesponserde resultaten:

Local Search in de gewone resultaten

Voor local search ziet dit er bijvoorbeeld zo uit:

En Yahoo! laat bij een zoekopdracht naar een adres zelfs een kaartje zien:

Het effect van verticale resultaten in gewone resultaten

Gord Hotchkiss van Enquiro liet een aantal screenshots uit hun nieuwe eyescan onderzoek zien. Hierin hebben ze ook het effect hiervan op de scanactiviteit van bezoekers onderzocht. Het blijkt dat de scanactiviteit flink verhoogt zodra resultaten uit de verticals worden doorgeplaatst. Zowel deze resultaten zelf, als de gesponsorde koppelingen en de organische resultaten worden intensiever gescand.

Links: scanactiviteit zonder vertical

Rechts: scanactiviteit met vertical

Wat hebben we hier nou aan?

In Nederland speelt dit nog nauwelijks, omdat de meeste verticals nog geen Nederlandse versie hebben. Dat is echter en kwestie van tijd. De zoekmachines zijn druk bezig de verticals verder te verbeteren en er zullen steeds meer Nederlandse versies komen. En dan zullen de ze ook boven de gewone resultaten aantreffen.

Uit onderzoek blijkt dat bezoekers die via deze resultaten binnenkomen vaak beter converteren dan ‘gewone’ bezoekers. Verder ziet een groot deel van de concurrentie de verticals over het hoofd, waardoor het (nog) betrekkelijk eenvoudig is hier een goede positie te behalen door het toepassen van Organic Search.

Dit is niet voor elke site geschikt, aangezien niet overal verticals voor zijn. (Al zullen er meer volgen) Maar voor een online shop kan het dus interessant zijn goed vindbaar te zijn in de shopping search engines. Voor een nieuwssite of blog kan het dus slim zijn om vindbaar te zijn in de news search engines en voor bedrijven met locale vestigingen is local search interessant.

En Adidas mist een kans bij een zoekopdracht naar Beckham in de gewone resultaten. Er worden drie images boven de gewone resultaten getoond, maar ik zie geen Adidas.

Bronnen:

  • De presentatie van Enquiro (Hotchkiss).
  • De sessie ‘Verticals creep into regular search results’ op de Search Engine Strategies in New York.
  • Eigen onderzoek

Marketeer voor betekenisvolle bedrijven.

Categorie
Tags

5 Reacties

    media

    Prachtig overzicht Remi en ik denk dat we hier inderdaad wat mee kunnen/moeten in Nederland. Nog wel een vraag, heeft het zin voor derden (dus buiten Google, MSN, Yahoo en Ask) om zelf specifieke verticals te starten of zal het op termijn toch allemaal worden gedekt door de grote jongens?

    Heeft iemand al eens overzicht gemaakt van Nederlandse verticals?


    7 maart 2006 om 07:54
    Kaspar

    Ik kon het niet laten om de plekken waar ik regelmatig kom even op te zoeken, (o.a Schiphol, Amstelveen).Helaas zijn er op die pekken enkele onregelmatigheden te vinden in de kaart van Ask.

    Door Schiphol loopt een weg die volgens Ask, Zuidtangent is genaamd. Dit is echter de naam van een snelle busverbinding van Connexxion. (Frappant is dat de op Ask desbetreffende weg anders loopt dan de route die deze buslijn heeft).

    Daarnaast is het stadshart in Amstelveen begin jaren 90 verbouwt en recentelijk verkocht aan Rodamco, maar in Ask is de situatie van voor deze verbouwing nog te bewonderen.


    7 maart 2006 om 12:34
    Remi

    @Kaspar, De ‘mixed’ view is inderdaad een beetje uit het lood. Lijkt erop dat er ergens een coördinaatje verkeerd zit. 😉


    7 maart 2006 om 13:21
    BasPaauw

    @ Remi Sidesstep en Kayak werken al samen met diverse partijen waaronder AOL en Yahoo! maar ze staan beide nog op eigen benen. Met name Kayak is nog volop in ontwikkeling. Volgens mij heeft Tripadvisor meer bestaansrecht door hun database van user generated reviews dan door hun vertical travel search. Tripadvisor wordt nu door diverse travel site exploitanten aan mij opgedrongen. Schijnbaar bieden ze een goede fee en hebben ze hard adverteerders nodig om inkomsten te genereren.

    @ Kaspar Google zit er hier (New York) ook nog wel eens een straatje of blokje naast maar de beelden zijn wel wat recenter.

    Gek genoeg zijn de beelden van Google wel weer twee stapjes scherper geworden op plaatsen waar ze al redelijk scherp beeld hadden. Ik vraag me nog steeds af waarom ze wel plaatsen in de midwest scherp op de kaart hebben en dichtbevolkte plaatsen zoals Amsterdam of Nederland in het algemeen nog niet. In New York worden er bijna dagelijks Google mash-ups gemaakt door de bewoners zelf. Hierdoor krijg je steeds meer waardevolle vertical maps. Google behoud het recht voor om in de toekomst ook op al deze user generated maps te gaan adverteren. Des te meer gebruikers des te waardevoller de maps lijkt mij.


    7 maart 2006 om 14:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!