Verslag SES Amsterdam (deel 1: de markt & het veranderende landschap)

17 maart 2009, 08:22

Iets te laat wegens de rij bij de ingang is zojuist de SES Amsterdam begonnen. De grote zaal zit bijna helemaal vol. Henk van Ess opende met een presentatie over een puber die met zijn probleemvraag naar Google ging met de vraag “How to kill someone”. Hij had daarmee in ieder geval de aandacht. Het bleek dat Google deze vraag niet kon beantwoorden en de puber vond zijn antwoord uiteindelijk niet in een zoekmachine, maar via een sociaal netwerk: Twitter.

{title}

Henk vervolgde zijn verhaal met een aantal voorbeelden van mensen die sporen nalaten op het internet en de verschuiving van de zoekmachines naar Social Media. Hij sloot af met een korte vooruitblik op het programma van vandaag.

Eduard Blacquiere: Een overview van de Nederlandse zoekmachinemarkteting markt

{title}Eduard begon met een voorstelrondje waar hij de zaal vroeg handen op de steken. Het resultaat: 8 mensen van zoekmachines, een derde van de zaal is adverteerder, een derde is van een bureau en de rest lijkt niet in een van deze groepen te horen. (of heeft de eerste kop koffie nog niet op)

De afgelopen weken heeft Eduard zijn onderzoek uit 2007 herhaald. Hij heeft een flinke lijst mensen uit de markt geinterviewd. Hier de belangrijkste uitkomsten.

Hoe groot is de markt?

In 2007 werd de markt nog geschat op € 200 miljoen, nu schatten de respondenten de markt op € 400 miljoen. Eduard zelf denk dat de markt al groter is.

Wat mist er op dit moment ?

Concurrentie voor Google.

Een kwaliteitskeurmerk voor de bureaus die goed werken.

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen in de markt op dit moment?

Personalisatie

Menselijke invloed

Blended search

Op interesse gebaseerd adverteren

Wat zijn de ontwikkelingen bij de bureaus?

Verbreding. Steeds meer bureaus die voorheen alleen search deden verbreden hun propositie. Naar verbreding (andere marketingvormen) is er verdieping (web analytics, conversie optimalisatie, focus op rendement).

Wat zijn de ontwikkelingen bij de adverteerders?

Meer vraag naar consultancy. Vraag lijkt goed aan te sluiten op de ontwikkelingen in het bovenstaande lijstje.

Is er voldoende concurrentie op de markt?

Volgens de aanbieders is er voldoende aanbod en concurrentie. Volgens de adverteerders te weinig.

Zijn de verschillen tussen de aanbieders inzichtelijk?

Ook hier: Volgens de aanbieders zijn de verschillen duidelijk zichtbaar. Volgens de adverteerders is dat niet het geval.

Is er ruimte voor nieuwe aanbieders?

Aan aantal bureaus hebben de afgelopen periode bewezen dat er nog ruimte is voor nieuwe toetreders tot de markt. Met name op de markt voor MKB lijkt nog veel ruimte.

Wat is de ruimte voor mediabureaus?

Deze heb ik niet helemaal meegekregen helaas, te druk aan het typen… Eduard, als je dit leest, zou je even willen aanvullen in de comments?

Wat is de grootste uitdaging op dit moment?

Rendement. Resultaat. Meten.

Eduard’s eigen visie

Eduard richtte zich op het einde nog tot de bureaus: Laten we gaan werken aan onderscheid en helderheid. Laten we nog meer gaan samenwerken, sluit je aan bij het IAB. Werk aan duidelijke terminologie.

De klanten zullen daar uiteindelijk van profiteren.

De vragen uit de zaal

Het rapport van Eduard zal binnenkort via Edwords.nl te downloaden zijn.

Iemand van Marktplaats vroeg zich af of search bureaus (analytisch, resultaatgericht) en mediabureaus (branding, creatie) wel bij elkaar passen. Eduard antwoordde dat er voorbeelden zijn waar het wel werkt en dat dit vaak door overnames en samenwerking geregeld wordt.

Update (12:54): De slides van Eduard staan online, bekijk ze hier:

———————————————————————————————————————

Sessie 2: Kevin Ryan, the changing face of search

{title}Inmiddels zit de zaal goed vol en zijn achterin extra stoelen toegevoegd om iedereen een pleje te geven.

Kevin begon, na flauwe grapjes over coffee-shops, (die rare Amerikanen lijken te denken dat we hier de hele dag stoned zijn…) met een hele serie slides met grafiekjes en getallen over marktaandelen enz. Enkele highlights:

Gisteren bestond search uit: Tekst

Vandaag bestaat search uit: Tekst en links

Morgen bestaat search uit: Tekst, links en conversatie

Nederland neemt absoluut gezien plek 15 in als land met de meeste internetgebruikers.

De top 10 sites om te zoeken bestaat naast allerlei zoekmachines, maar op plek 10 staat facebook.

De belangrijkste bottelneck bij adverteerders is het gebrek aan voldoende personeel om search campagnes te managen.

Bij 31% van de zoekresultaten in de VS kwam minstens 1 Blended Search resultaat in beeld. Dit is een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar en de verwachting is dat dat dit jaar weer flink zal stijgen.

Kevin liet ook nog een foto van Obama met Eric Smith van Google zien. Waar zouden die over praten? Volgens Kevin heeft dit vooral met politieke druk op de Europese Unie te maken, die steeds lastiger gaat doen over het monopolie van Google.

Kevin ging nog even in op dat monopolie en riep ons allemaal op om niet op te geven en nieuwe zoekmachines en pogingen daartoe te proberen. Er moet een keer een nieuwe zoekmachine komen die wel interessant is.

De strekking van dit verhaal is dat blended search steeds belangrijker gaat worden en dat iedereen mee moet doen. Echt vernieuwende op opmerkelijke zaken heb ik in deze sessie niet gehoord.

Marketeer voor betekenisvolle bedrijven.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!