Verslag Met Klikkende Munt

23 juni 2005, 17:12

Justin Vijgen was vanmiddag aanwezig op het betaalseminar Met klikkende munt in Media Plaza en deed daarvan verslag:

Met Klikkende Munt was een seminar dat helemaal in het teken van online betalen stond. Het zomerweer zorgde dat sommige bezoekers het terras verkozen boven online betaalkennis, maar voor de aanwezigen was er veel informatie. De publiekstrekker was ongetwijfeld de iDEAL-presentatie. Deze betaalstandaard is de laatste tijd al meer in het nieuws geweest, maar vandaag vertelde Michel Peekel, namens de deelnemende banken in dit project, het achterliggende verhaal.

iDEAL lijkt gebaseerd te zijn op het huidige Rabobank Direct Betalen-principe, een systeem dat al een aantal jaren in de praktijk draait en weinig problemen kent. iDeal wordt ge?ntrigeerd in webwinkels en heeft het voordeel dat winkeliers realtime inzicht in de betalingen van consumenten hebben. En verder er is geen terugvordering door consumenten mogelijk zoals bij creditcards wel mogelijk is. Helaas is er nog niets bekend over de kosten voor de online winkeliers. De verschillende banken hanteren namelijk ieder hun eigen tarieven en services. De komende tijd zal duidelijk worden wat deze tarieven zijn; een stijging ten opzichte van de huidige situatie ligt echter voor de hand. Dagvoorzitter Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org merkte de overeenkomsten met Rabo Direct Betalen ook op en dat kost momenteel 0,35 euro per transactie. Dan lijkt het logisch dat iDEAl niet meer gaat kosten, maar daar konden (of wilden) de gezamenlijke banken geen uitspraak over. Ongetwijfeld horen we hier snel meer over.

Het voordeel voor de consument is dat hij niet hoeft te wennen aan een nieuw betaalsysteem, iets wat de acceptatie zal bevorderen. Niet geheel onbelangrijk, een betaalsysteem wordt een succes of fiasco bij gratie van het aantal gebruikers. Michel Peekel verwacht daar geen problemen. Het systeem wordt vanaf juli in een afgeschermde omgeving ge?ntroduceerd om vervolgens in het najaar live te gaan. De verwachtingen zijn hooggespannen en om Michel te citeren: “We wachten af…”.

Verder presenteerde Wijnand Jongen de laatste cijfers op het gebied van online aankopen. Weinig verrassingen op dat vlak, de groei zet onverstoord steeds, zij het procentueel iets minder fors dan een aantal jaren terug. De presentatie van Marianne Herbert was een levendige illustratie van de laatste ontwikkelingen op online gebied. De nadruk lag op de veranderende consument, maar dan wel in de breedste zin van het woord. Grote en kleine ontwikkelingen werden door Marianne in een groter geheel geplaatst: RFID toepassingen in supermarkten, consumenten die altijd online zijn en impact van internet op het priv?-leven. Een inspirerende overzicht van de huidige consumentenontwikkelingen.

Tenslotte was er nog een interessante presentatie door Frederik Danelius van het Zweedse PayNova, een online betaalsysteem dat sinds kort ook in Nederland actief is. De getoonde kansen en mogelijkheden van micropayments binnen de gamesindustrie zijn bijzonder groot. Hetzelfde geldt voor de omzetten die in die branche omgaan, afgelopen jaar al 24 miljard dollar. Opvallend zijn de bedragen die gamers uitgeven bij online multi-users games. Bij Everquest II van Sony ging er vorig 150 miljoen euro om aan ?virtuele? handel tussen gamers. Vandaar dat Sony binnenkort met een eigen Everquest veilingwebsite komt om hiervan te profiteren: “It?s not the real world, but it?s real money”. Entertainment is sowieso een hot item, maar door ingame payments kan deze melkkoe nog meer gemolken worden. Anderzijds kun je je afvragen of er naast het bekende Paypal en het aankomende betaalsysteem van Google nog wel echt ruimte is voor andere spelers op deze markt. Kortom een middag vol nieuwe inzichten in online betaalstandaarden en -systemen.

Justin, dank voor het prima verslag!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

4 Reacties

    Sander

    Ik ben er ook geweest en ondanks dat er weinig nieuws of schokkends werd verteld, was het toch een aardige middag. De ontvangst was goed verzorgd (miste wel een programmaboek/deelnemerslijst) en de presentatie van Marianne was inderdaad erg boeiend gebracht. De iDEAL presentatie is exact dezelfde als een half jaar geleden al in de wandelgangen werd getoond, dus dat vond ik enigszins teleurstellend, evenals het achterwege blijven van antwoorden op prangende vragen van merchants. De teleurstelling daaromtrent was toch wel merkbaar.

    Nu maar afwachten of iDEAL kan waarmaken waar de banken op hopen. Op een parallelsessie werd de stelling geponeerd dat iDEAL binnen een paar jaar 50% van de markt in handen zou hebben. Tja…een gedurfde stelling en daar was lang niet iedereen het mee eens.


    23 juni 2005 om 17:39
    Anders

    Ik zou mijn geld wel op die 50% durven zetten. Zeker aangezien bestaande methodes als Rabo Direct Betalen worden afgeschaft en winkeliers op zoek moeten naar alternatieven, en bovendien kan iDEAL worden uitgebreid met een creditcard-optie zodat ook dat gebied wordt bestreken.

    Alleen die kosten nog. Ergerlijk dat de banken daar zo geheimzinnig over doen. Het feit dat de banken er gezamenlijk in zitten en dus een monopolie kunnen vormen (NMA?) zou de prijs best kunnen opdrijven. Dat ze nu niet bij voorbaat zeggen dat de kosten niet even hoog of lager zijn dan de huidige tarieven spreekt natuurlijk al boekdelen.

    Twee vragen voor degenen die er geweest zijn:

    – Is er iets bekend over wanneer de banken meer details loslaten?

    – Kijkt men vanuit iDEAL ook naar micropayments of is dat een gebied waar de gezamenlijke banken zich geheel nog niet mee bezighouden?


    23 juni 2005 om 18:06
    Teun

    Wat zijn doorgaans de kosten?

    (starttarief? + maandelijkse kosten? + transactiekosten?)


    23 juni 2005 om 18:57
    Frank Sibbel

    het was inderdaad een interessante bijeenkomst, ik denk overigens dat het succes van iDEAL sterk afhangt van de dekking bij de aanbodkant (de webwinkels dus), en derhalve van de tariefstelling. Uit ons onderzoek (Thuiswinkel Markt Monitor) blijkt dat consumenten nu al zeer positief staan tov de nieuwe iDEAL-standaard en in grote mate aangeven van deze nieuwe betalingsvormen gebruik te willen maken indien deze beschikbaar zou zijn, daarbij geven veel online kopers nog eens aan eerder via Internet een aankoop te doen als op deze manier betaald kan worden. Als je nagaat dat er nu ca 5 mln webbankierders in Nederland zijn en veel vertrouwen hebben om via webbanking te betalen is de potentie fors. Het blijft overigens nog steeds ‘vooruitbetalen’ (voor een bepaalde groep consumenten zal dit altijd een drempel blijven) maar het gemak van deze betalingsvorm en het toenemende vertrouwen in webwinkels maakt dat de uitgangspunten positief zijn.

    Al jaren blijken onveilige betaalmethoden in de ogen van consumenten (online kopers maar met name ook niet-kopers) een drempel te zijn met betrekking tot het doen van (meer) aankopen via Internet. De introductie van de nieuwe standaard kan echt een boost geven aan de markt voor online verkopen, en (nog) veel meer transacties genereren. Voorwaarde is wel dat banken en merchants het eens worden over tariefstelling, en daardoor een zo groot mogelijke dekking bereiken. Als ze zich ook nog eens gezamenlijk inspannen om deze nieuwe standaard in de markt te zetten worden het nog mooie thuiswinkel-jaren……..


    24 juni 2005 om 13:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!