Verslag: Media meets Mobile

25 augustus 2005, 20:25

Gisteren heb ik de cursus Media meets Mobile, onderdeel van de ANMI summerschool bijgewoond onder leiding van Matthijs Leendertse. Matthijs is communicatie wetenschapper verbonden aan de Amsterdam School of Communicatie Research (ASCoR) en momenteel onder andere bezig met een onderzoek over een 600-tal mobiele portals.

imageVoor iemand die werkzaam is in de mobiele wereld zou de dag (denk ik) niet heel veel nieuws te bieden hebben. Ik zit zelf hier wat verder van af en vond het een interessante dag; Het grotere geheel van de media en mobiele markt passeerde de revue, vaak aangevuld met praktijkvoorbeelden die regelmatig op Marketingfacts voorbij komen.

Introductie

Gestart werd met een uiteenzetting waarom media en mobiel naar elkaar toe zullen groeien. Beide werelden vullen elkaar zeer goed aan en bieden veel mogelijkheden om interactie met de doelgroep aan te gaan. Met name voor contenteigenaren biedt de mobiele wereld de nodige voordelen; Bestaande content kan worden hergebruikt, nieuwe inkomstenbronnen kunnen worden aangeboord en eindelijk kan er directe interactie met de eindgebruiker plaatsvinden. Dat vereist wel een andere manier van denken; de Telegraaf maakt geen krant meer, maar verkoopt nieuws. Telco’s worden daarbij de creditcardmaatschappijen van de toekomst. Zij hebben een prima betaalsysteem, incasseren periodiek bij hun klanten waarmee ze al in enige mate een vertrouwensrelatie mee hebben en kunnen de betaling van content vrij makkelijk voor je afhandelen. De business is aan het veranderen, ‘t wordt tijd dat banken wakker worden.

Diverse voorbeelden van ‘media meets mobile’ werden getoond; Van chat op teletekst pages, specifieke spelletjes voor mobiel, het habbo hotel, tot racespelletjes voor op de tv die je bedient via je mobieltje en de bekende irritante belspelletjes. Zeker bij dat laatste vraag je je soms af hoe ver je kunt gaan totdat er niemand meer een sms verstuurd 🙂

flow mobile content

Waardeketen

Na een uiteenzetting van de media waardeketen en de rol van mobiel, werd de groep gesplitst om een case uit te werken. Een Talpa-case waarbij John de Mol ons vroeg een strategisch advies te geven over zijn mobiele diensten rond Talpa en een vergelijkbare case voor De Telegraaf. De uitkomsten met onder andere een snelle SWOT-analyse waren niet verrassend, maar het proces daar naar toe met de discussies (wat gebeurd er als John wegvalt?) des te leuker.

Toekomst

Laatste gedeelte van de dag ging in op de toekomst, iets dat mij juist boeit. Zaken die aan de orde kwamen waren, de 2010 visie van NTT docomo (wmv-file), Mobisodes van fox waarbij voor de serie 24 afleveringen van 1 minuut zijn gemaakt voor mobieltjes tot Citizen journalism bij Ohmynews. Diverse voorbeelden die voor de vaste bezoekers van Marketingfacts niet nieuw waren.

Na dit alles hebben Marco en ik, samen met een andere ‘media meets mobile’-deelneemster die hopelijk komt bloggen bij Marketingfacts 😉 gegeten bij Wagamama. Helaas viel het vervolg, de avondlezing over convergentie van tv, internet en mobiel tegen. Het verslag staat reeds online. Talpa bood minder dan verwacht, maar dit werd door KPN gelukkig iets gecompenseerd. Wordt dit kenmerkend voor de toekomst?

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Hans Mestrum

    Mooi filmpje van NTTdocomo. Had ik nog niet gezien.


    26 augustus 2005 om 05:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!