Verslag Mobile First Event: Mobile Gaming

5 juni 2013, 13:29

Gistermiddag vond in het hoofdkantoor van Telegraaf Media Groep de 4e editie van Mobile First plaats. Mobile first is een terugkerend mobile evenement voor adverterend Nederland, merk marketeers en business managers. Deze 4e editie stond in het thema van Mobile Gaming in binnen- en buitenland.

‘Mobile First is ontstaan omdat we vonden dat er in Nederland een evenement over Mobile miste’, vertelt Mark de Kock van TMG. ‘Mobile is tegenwoordig niet meer weg te denken uit de online strategie. Dit evenement wordt georganiseerd om adverteerders te voeden met informatie en aan te zetten tot denken en handelen binnen de mobiele markt. In deze sessie benaderen we mobile als sleutel tot de consument en niet als holy grail. Het is samen zoeken en vooral veel discussieren’. Het event is begonnen.

Trend: Free-to-play Games

De eerste spreker is Peter Warman van het Amsterdamse gaming-marktonderzoeksbureau Newzoo. Peter vertelt dat de Nederlandse consumentenmarkt een belangrijk land is voor app-ontwikkelaars. Nederland staat in de wereldwijde ranking qua totale bestedingen binnen de iOS app-store met de iPad op een 11e plaats en met de iPhone op de 18e plaats. Newzoo doet wereldwijd onderzoek binnen de gamingmarkt en levert tools en beschikbare data aan gamebedrijven.

Een kwart van de bestedingen in de gamingindustrie vindt nu al plaats op mobile devices. De laatste ontwikkelingen binnen mobile gaming focussen zich met name op free-to-play games. Deze games zijn gratis te downloaden en verdienen geld met in-game-uitgaven. De best renderende free-to-play games van dit moment zijn Candycrush en Clash of Clans. Dit laatste spel is een iPhone-game met maar liefst $2.500.000 omzet per dag.

Op de vraag of de gamewereld klaar is voor adverteerders, antwoordt Peter twijfelend. “De gamewereld vindt de adverteerder nog een beetje eng, advertenties mogen niet ten koste gaan van het spel en al zeker geen irritatie gaan opwekken bij de gamers. Wat wel vaker gebeurd, zijn acties waarbij een adverteerder, bijvoorbeeld een offline kledingwinkel, bij iedere verkoop credits voor een specifieke mobile game weggeeft, maar ook dit staat nog in de kinderschoenen.”

Marketingcampagne vs. game ontwikkelen

Jain van Nigtevegt komt op het podium. Hij is oprichter van Flavour en richt zich met dit bedrijf op gamification en gameconcepten voor adverteerders. Gamification is het omzetten van serieuze concepten in gameplay. “Een game moet leuk zijn en spelers motiveren. Wanneer je hierin slaagt, houd je gamers wel vast”, vertelt Jain. “Adverteerders kunnen prima een game inzetten in plaats van een grote advertisingcampagne.”

Een tip die Jain geeft, is dat het inzetten van een game ondersteunend moet werken aan het uiteindelijke doel of het versterken van de merkbeleving. Mooi voorbeelden zijn de Unox Schaatsapp, waar de gebruiker kan zien waar we die winter kunnen schaatsen, de Nike FuelBand, die al je trainingsdata verzamelt via een app en bijbehorende armband en Heineken Starplayer, waar voetbalfans online een wedstrijd met elkaar kunnen beleven.

Hyves Games, waar gaat het naartoe?

Na de pauze staat Lukas Pauka van TMG op het podium. Hij vertelt openhartig over Hyves en de problemen waar het sociale platform op stuit bij het uitrollen van games en het vasthouden van gamers. Het unieke bereik van Hyves Games is 360.000 gamers met een gemiddelde game-duur van 500 minuten per persoon per maand. Games zijn een belangrijke bezoekersbron, het zou zomaar kunnen dat TMG in de toekomst getargete games gaat aanbieden op domeinen met een specifieke doelgroep.

Toch geeft Lukas aan dat het aanbieden van de juiste games nog niet zo eenvoudig is: “Je hebt te maken met het kiezen van de juiste techniek, het juiste verdienmodel en dan nog het vinden van partijen die je games gaan ontwikkelen.” Over in-game-advertising is Lukas vrij duidelijk: “Dat is geen businessmodel.” In het verleden is een ad-server aangesloten op Hyves Games om advertenties te tonen. Dit leverde slechts 5% omzet ten opzichte van in-game aankopen. Lukas: “Die hebben we snel weer uitgezet.”

Lanceer succesvol je eigen game

De laatste spreker van de dag is Ilja Goossens, hij leert ons verschillende game distributie strategieën. Hoe lanceer je nu succesvol je eigen game? Chartboost, het bedrijf waarvoor Ilja werkt, heeft een selfserviceplatform ontwikkeld voor gameontwikkelaars om games te promoten. Het systeem stelt ontwikkelaars in staat om spelers te targeten door fullscreenadvertenties te tonen bij vergelijkbare games. Beide partijen hebben hiervan profijt en kunnen naast hun bestaande inkomsten extra omzet realiseren.

Daarnaast werkt het promoten van een soortgelijk spel minder irritatie op bij de speler dan een merkadvertentie. Een campagne binnen Chartboost wordt afgerekend middels een cost-per-click-model en geoptimaliseerd op cost-per-install. Bepaal voor je een spel maakt een goede strategie en ga eerst lekker zelf aan de slag.

Beste adverteerder, zoek de gameontwikkelaar op!

Het event zit erop. Terwijl de sprekers bedankt worden en een fles wijn in ontvangst nemen blader ik door mijn aantekeningen van vandaag. Ik heb veel cijfers voorbij zien komen die uitwijzen dat mobile gaming een groter wordende markt is. De sprekers zijn het er gezamenlijk over eens: vanuit een game-ontwikkelaarsperspectief lijkt voor brandadvertising nog weinig oog te zijn zo lang de grote games hun inkomsten vergaren uit in-game bestedingen.

Toch denk ik dat er genoeg mogelijkheden zijn. Vanuit de adverteerderswereld ligt een grote kans om ontwikkelaars ervan te overtuigen samen te gaan zoeken naar een gedegen businessmodel voor in-game-advertising. Netwerken als Tapjoy en Sponsorpay doen dit al geruime tijd en met succes. Slimme nieuwe advertentiemogelijkheden en de juiste targetingmethoden gaan brandadvertising en de mobile-gamingwereld in de nabije toekomst dichter bij elkaar brengen.

Yorick Voorthuijzen
E-commerce Marketing Specialist bij Tomorrowmen

Yorick is E-commerce Marketing Specialist en eigenaar bij Tomorrowmen. Hij heeft een passie voor SEA & Mobile. Naast het adviseren van bedrijven in online marketingstrategieën verzorgt hij trainingen op het gebied van digitale marketing & E-commerce. Over trainen gesproken: In zijn vrije tijd bereidt hij zich voor op de tocht der tochten, de 11-stedentocht. Hij weet het namelijk zeker: It Giet Oan!

Categorie
Tags

3 Reacties

    Johanna

    “Clash of Clans met maar liefst $2.500.000 omzet per dag”. Lees ik dat goed? Woowwww, ik heb de verkeerde branche gekozen 🙂


    5 juni 2013 om 14:15
    zwerver

    2.5 per dag. Groeiende markt, klinkt goed. Heeft studerend Nederland ook nog wat aan de pretopleidingen.


    11 juni 2013 om 01:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!