Verslaat Mercedes Ferrari?

18 december 2012, 14:19

Onlangs vierden Mercedes en Ferrari het feit dat ze respectievelijk 9 en 10 miljoen fans hadden vergaard op Facebook. Beide merken kozen ervoor om hun dank te tonen d.m.v. een filmpje. Maar welk van de twee merken deed dat het beste? En vooral: had het niet beter gekund?

Op 2 december j.l. verscheen op de Facebookpagina van Mercedes Benz bovenstaande coverfoto. Mercedes bedankt daarmee haar 9 miljoen Facebook Fans d.m.v. een videorelease. De video, gemaakt door regisseur Anssi Määttä, heeft als titel Light-Painting in Real-Time. Het middelpunt van de live-action painting met licht en special effects is een Mercedes Benz CLS Shooting Break.

Aan het einde van het filmpje zie je dat Mercedes-Benz absoluut begrepen heeft dat ze het liefste overal social media presence moeten hebben. Maar met aanwezigheid ben je er nog niet.

Ferrari: 10 miljoen fans

En toen kwam Ferrari op 5 december naar buiten met het heugelijke feit dat ze 10 miljoen Facebook Fans hebben.

En Ferrari had… ook een filmpje. Weliswaar een animatie, maar een filmpje.

Wat opvalt is dat Mercedes en Ferrari hun fans niet betrekken bij het bedankje, anders dan als onderwerp van dank. In twee eerdere blogposts beschreef ik al hoe Porsche bij de viering van het bereiken van 1 miljoen en 2 miljoen fans allebei de keren haar fans ook onderdeel maakte van de dankboodschap.

Als het de bedoeling van Mercedes en Ferrari is om simpelweg te bedanken voor het “liken” van hun Facebook-pagina – Mercedes noemt het zelf ook een little thank you – dan is dat op zich prima.

Maar..

Gemiste kans

Dit is Facebook, dit is social media, dit is dé kans om op hét social media-platform Facebook de interactie aan te gaan met mensen die je merk de moeite waard vinden. Als je hier gaat bedanken zijn alle ogen op jou als merk gericht. Je hebt hier hét momentum waarop je van 'likers' ván je merk, ambassadeurs vóór je merk kunt maken. Door niet de interactie aan te gaan met je fans laat je die kans schieten.

Blijkbaar is het voor veel merken toch nog moeilijk om op een oorspronkelijke, bij de merkidentiteit passende interactie aan te gaan met fans, volgers, etc. De like moet ’t begin zijn van een ongeëvenaarde merkbeleving. Niet alleen voor diegene die het feitelijk mag beleven, maar ook voor alle anderen die er deelgenoot van worden.

Hoe het ook kan

Wat let Mercedes of Ferrari om 10 “likers” uit de hele wereld in te vliegen? Haal ze van het vliegveld in een bolide. Leid ze een dag rond zodat ze met eigen ogen kunnen zien hoe die Mercedes of Ferrari gemaakt wordt. Laat ze een rondje rijden. Dat is nog eens een prijs. Die prijswinnaars gaan het hele gebeuren van het begin tot ’t einde willen delen met de andere ‘likers” en de rest van de wereld. Foto’s, filmpjes, tweets, blogs, noem t maar op. Als je als merk faciliteert in de verspreiding via social media, ben je een eind op weg.

En als je het dan écht af wil maken, geef je ze aan het einde van de dag een autosleutel mee waarmee ze bij een dealer bij hen in de buurt een Mercedes of Ferrari kunnen ophalen waar ze een weekend in rond kunnen rijden. Dan sta je ergens voor en maak je indruk. En je blijft als merk dicht bij de reden dat mensen fan van je merk zijn geworden.

Zo’n insteek klinkt duur en omslachtig, maar dat is minder dramatisch dan het lijkt. Je kunt als merk gebruikmaken van infrastructuren die je toch al hebt. Rondleidingen door productiefaciliteiten zijn aan de orde van de dag – en dan heb ik het nog niet eens over experience-centers die sommige merken bij hun fabrieken hebben. En in dit geval met Mercedes en Ferrari kunnen ze, voor het ‘uitdelen’ van de auto’s, terugvallen op een wereldwijd dealernetwerk dat iedere dag van het jaar meerdere auto’s klaar heeft staan. Et voilà.

Ook bij andere merken

Nu denk je ook: “Ja lekker, maar ik werk niet voor Ferrari of Mercedes.” Maar ook het merk waar jij voor werkt heeft fans. Ook jouw merk heeft eigenschappen en infrastructuren die je kunt benutten om van je fans ambassadeurs te maken.

Blijf als merk met alles wat je doet dicht bij de reden waarom mensen überhaupt interesse hebben in je merk. Blijf weg bij de kunstjes en bedenksels. Ik 'like' Porsche, Ferrari, Mercedes, KLM, etc. vanwege die droom, de auto, de reizen… Geef me dan ook iets wat me dichterbij die ervaring brengt.

Daarnaast bouw je aan een case waarmee je naderhand nog eens een keer de publiciteit kunt gaan zoeken. Op die manier laat je je fans, bestaande en potentiële klanten zien wie je als merk bent, wat je doet en waar je voor staat. En aan de collega's/concurrenten in je vak, zowel in marketing als automotive, kun je laten zien hoe je wél succesvol social media toepast.

Leo Verdonck
consultant on brand value and social business bij Thinking Of ...

Inspires and advises brands on how to create, live and share their brand.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Lucas Degen

    Het Ferrari filmpje komt op mij over als een Formule1 Ferrari filmpje. Ferrari heeft dit jaar weer het kampioenschap verloren en ze zijn zoekende.

    Gaat het dan tegenwoordig om het aantal likes en niet meer om de kwaliteit van je product?

    De facebook pagina van Topradio Belgie (54.000) heeft meer likes dan de facebook pagina van Slam FM (26.000) in Nederland…


    19 december 2012 om 09:54
    Jurjen de Lange

    Ik ben het zeer met je eens Leo,

    We hebben de tijd wel een beetje gehad dat “likes” verzamelen een doel op zich is. De “likers” willen nu ook betrokken worden door een merk en ze willen zien dat ze mee mogen doen in het spelletje, whatever je spelletje als merk ook is.

    Engagement en gevoel, let’s get social.

    Ik denk dat deze merken die je noemt het dus niet in zich hebben een social business te zijn of worden, het is enkel en alleen money driven en het gaat dus blijkbaar niet om en over mensen..

    Toffe blog!


    22 december 2012 om 06:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!