Verdienmodellen voor RSS-feeds

8 juni 2004, 03:07

Naast de extra traffic die RSS-feeds kunnen genereren, zijn er inmiddels een aantal verdienmodellen voor RSS-feeds gesignaleerd: interstitial page ad, in-feed advertising, sponsor link en RSS als value-added service. Welke hebben we in Nederland al gezien?

Interstitial page ads: The New York Times partnered with Userland to provide ad-free news summary feeds; but when you click a summary, you often encounter a sponsor’s ad before being redirected to the Nytimes.com story page.

In-feed advertising: InfoWorld.com and some other publications have begun inserting plain text ads immediately after the text of their RSS feed items, much as Yahoo Groups mailing lists do with e-mail subscriptions.

Sponsors’ links as feed items: Daypop.com—a current-events search engine that crawls major news sites and Weblogs—paid its bandwidth bills for the year simply by placing ads on its front page and inside its RSS Top News feed.

Value-added services: A number of sites sell custom RSS feeds based on searches. For example, RSSJobs.com will monitor the results of your job searches on HotJobs, Monster.com, and other sites, and deliver the results in an RSS feed.

Bron:

RSS: News on Demand in PC World

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

3 Reacties

    Pascal

    In ieder geval plaatst Adformatie ook een commerciele IM in haar RSS-feed. Wat mij verder opvalt bij Adformatie is dat de RSS-feed regelmatig wordt ververst (nieuwe tijd?) zonder dat de items zijn veranderd. In mijn RSS-reader krijg ik daardoor vaker dan nodig de Adformatie-items te zien.


    8 juni 2004 om 05:33
    Vincent

    Mogelijkheden als deze kunnen de doodsteek zijn voor RSS.

    RSS zorgt voor geinteresseerde bezoekers; is dat al niet voldoende?


    8 juni 2004 om 08:45
    media

    Dat is nog maar de vraag Vincent.

    Het aantal kwalitatieve website bezoekers (mensen die echt geinteresseerd zijn in een bepaald item) zal zeker toenemen. Deze website bezoekers zullen echter minder ontvankelijk zijn voor online advertenties omdat ze heel gericht naar het betreffende item gaan.

    Het totale aantal website bezoekers zal op termijn echter afnemen. Mensen scannen de kopteksten via de RSS-feeds en komen alleen nog naar de website als er een item tussen zit dat hen echt interesseert. Opnieuw minder aandacht voor de online advertenties.

    Deze effecten zullen nu nog minimaal zijn maar zodra iedereen gebruik maakt van een RSS-reader kan dit wel eens grote gevolgen kunnen hebben voor de effectiviteit van online advertenties (om eerder genoemde redenen).

    Zodra adverteerders deze effectiviteitsafname signaleren zullen zij het mediabudget verminderen of anders besteden hetgeen vervolgens weer een effekt heeft op de betreffende website.

    Deze wellicht sombere gedachtengang geldt met name voor nieuwssites. Een mogelijke (deel)oplossing is hetgeen Telegraaf bijvoorbeeld heeft gedaan. Zij sturen de gehele HTML-pagina mee zodra je op een van de kopteksten in de RSS-feed klikt. Volgens mij niet helemaal volgens de RSS-standaard maar daarmee wordt wel gerealiserd dat ook de online advertenties onder de aandacht komen.

    Ben uiteraard benieuwd naar de mening van anderen. Wellicht komen we tot een verassende conclusie die zowel positief uitwerkt voor exploitant (nieuwssites) als internetgebruikers. Als we er nu niet goed over nadenken hoe RSS-feeds voor exploitanten rendabel kan worden gemaakt dan ben ik inderdaad bang dat op termijn 50% van de RSS-feeds bestaat uit commerciele boodschappen (verpakt in een pakkende koptekst).


    8 juni 2004 om 15:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!