Veilig omgaan met klantdata in het tijdperk van digitale transformatie #adv

23 november 2016, 13:00

Dat nieuwe strategische mogelijkheden ontstaan uit de steeds grotere berg klantdata waarover organisaties beschikken, wordt soms pijnlijk duidelijk. Big data heeft zich van hype ontwikkeld tot werkelijkheid. Omdat verrassende nieuwe diensten en businessmodellen in de meest onverwachte markten worden geïntroduceerd, is iedere organisatie genoodzaakt om na te denken over digitale transformatie. Maar hoe veilig is de cloud eigenlijk, bijvoorbeeld met betrekking tot klantdata? Deze vraag staat centraal in het gratis webinar van Microsoft op 6 december over veilig digitaal transformeren.

Meld je aan

Dat nieuwe strategische mogelijkheden ontstaan uit de steeds grotere berg klantdata waarover organisaties beschikken, wordt soms pijnlijk duidelijk. Big data heeft zich van hype ontwikkeld tot werkelijkheid. Omdat verrassende nieuwe diensten en businessmodellen in de meest onverwachte markten worden geïntroduceerd, is iedere organisatie genoodzaakt om na te denken over digitale transformatie. De taxi-, hotel-, muziek- en uitgeefwereld maar ook de reissector zijn een paar voorbeelden van branches die al totaal veranderd zijn. Met steeds meer toepassingen van data zullen andere sectoren volgen.

We zitten dus midden in de digitale transformatie. Dankzij de nieuwe mogelijkheden van technologie – zoals de cloud – kun je betere klantrelaties opbouwen, werknemers efficiënter laten werken, processen optimaliseren en producten optimaal ontwikkelen. De digitale transformatie biedt vele kansen aan alle soorten organisaties, maar hoe veilig is de cloud eigenlijk? Deze vraag staat centraal in het gratis webinar van Microsoft op 6 december; Digitale Transformatie: Veel Veilige Voordelen.

Meld je aan voor het webinar Digitale Transformatie: Veel Veilige Voordelen

4 vormen van digitale transformatie

Digitale transformatie gaat verder dan marketing en productmanagement. Digitale transformatie gaat niet over het toepassen van data en nieuwe technologie op zich. Het gaat om de vraag welke nieuwe zakelijke mogelijkheden ontstaan voor organisaties. Door innovatie in businessmodellen veranderen immers complete markten. Om te komen tot de kernvormen van digitale transformatie kun je volgens Satya Nadella (CEO, Microsoft) 4 dimensies bekijken.

1. Hoe kun je meer betekenen voor klanten?

Inzicht in data stelt bedrijven in staat om klantgedrag veel beter te begrijpen. Door het toepassen van kunstmatige intelligentie kunnen patronen, sentimenten en gedrag uit een enorme hoeveelheid data worden gedestilleerd. Die groeiende datahoeveelheid ontstaat doordat steeds meer wordt vastgelegd en gelogd. Met de inzichten hieruit kan klantinteractie op een grote schaal relevanter en persoonlijker worden gemaakt.

2. Hoe kun je medewerkers beter faciliteren?

Een groot deel van het potentieel van een organisatie bevindt zich bij de eigen medewerkers. De kennis en inzichten die zij nodig hebben om optimaal te kunnen werken, bevinden zich vaak al in de data binnen de eigen infrastructuur. Door de grenzen tussen systemen met relevante informatie te doorbreken, kan transformatie plaatsvinden. Dat lukt met de juiste communicatiemiddelen en devices om informatie met elkaar te delen en effectief samen te werken.

3. Hoe kun je processen opnieuw ontwerpen?

Inzicht en toepassing van data stellen organisaties ook in staat om de eigen processen verder te optimaliseren. Denk daarbij bijvoorbeeld aan Process Mining. Hierbij worden processen in een organisatie in kaart gebracht op grond van ‘event logs’ en andere data binnen de organisatie. Hierdoor ontstaat inzicht in hoe processen op de werkvloer daadwerkelijk afwijken van het ontwerp op papier. Uiteraard toont het ook de verbetermogelijkheden.

4. Welke producten, diensten en businessmodellen passen daar het beste bij?

En misschien wel de meest impactvolle transformatie, hoe veranderen je producten, diensten en businessmodel? We zien in veel sectoren nieuwe concurrentie ontstaan, doordat toepassing van data en technologie totaal nieuwe producten creëert. De opkomst van bijvoorbeeld het Internet of Things zorgt er voor dat intelligentie en logdata van ‘dingen’ nieuwe mogelijkheden bieden. Wanneer een machine bijvoorbeeld zelf aangeeft wanneer onderhoud noodzakelijk is, heeft dit impact op de kern van de dienstverlening en contractvormen van een onderhoudsbedrijf.

Webinar 6 december: Digitale Transformatie: Veel Veilige Voordelen

Op 6 december vindt om 10:30 uur het gratis webinar Digitale Transformatie: Veel Veilige Voordelen plaats. In een tijd van datalekken, randsomware en digitale bedrijfsspionage is security een veelbesproken onderwerp. Zeker als data niet meer in een on-premise-omgeving staat, maar in de (publieke) cloud. Dit webinar gaat daarom in op de digitale transformatie en security. Spreker is onder meer Hans Bos, National Technology Officer bij Microsoft. Tijdens dit webinar leer je onder andere:

  • Wat de voordelen zijn van de digitale transformatie
  • Hoe je kunt zorgen voor een veilige cloud
  • Hoe Microsoft omgaat met dataveiligheid en privacy

Meld je aan!

“Empower every person and every organization on the planet to achieve more.” Dit is onze inspiratie, de drijvende kracht achter ons werk en wat ons pusht elke dag uitdagingen aan te gaan. Natuurlijk werken we hard, maar het zijn dan ook mooie ambities die we willen waarmaken. We willen dat iedereen de vrijheid en het bereik heeft om te helpen een verschil te maken in de wereld.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!