Veelgestelde vragen over contentmarketing in B2B e-commerce #ADV

9 oktober 2015, 08:30

Contentmarketing in e-commerce gaat over veel meer dan content zoals blogs en video’s plaatsen op je website. Waar moet je dan aan denken? Bijvoorbeeld aan de rol van het koopproces, hoe koopt een B2B-koper eigenlijk online? Hoe kan je een lead nurturen? Wat voor content past daar het beste bij? Hieronder een aantal vragen en antwoorden.

Wat is lead nurturing?

Door leads te nurturen bind je klanten aan jouw bedrijf en verhoog je de kwaliteit van leads. Je zorgt voor je leads door hen continu toegevoegde waarde te bieden door ze te boeien en te binden. Dat is best lastig als je het van alleen online of een webshop moet hebben, maar zeker niet onmogelijk. Contentmarketing is een belangrijke insteek voor lead nurturing. Zeker in B2B is een koopproces vaak behoorlijk lang en daar moet de marketing een lange termijn strategie op maken. Bovendien zorg je zo voor het stroomlijnen van je marketing en sales en verhoog je de omzet en conversie. Het is namelijk gebleken dat als je leads op een structurele manier blijft nurturen, je het salestraject versnelt. Hoe doe je dit? Je zorgt ervoor dat jouw lead meer leert over de onderwerpen waar je zelf expert in bent. Je helpt de koper en tegelijkertijd positioneer je jezelf als een expert of thought leader.

Wat is het verschil tussen een contentmap en een contentkalender?

Bij de creatie van een contentmap, spiegel je als het ware contentideeën aan vragen van de koper. Het is een volledig overzicht van ideeën dat je vervolgens kunt gebruiken om marketingcampagnes mee te bepalen. De selectie van ideeën die je gaat inzetten in je marketingmix zet je vervolgens in een contentkalender. In het overzicht van de contentkalender zet je data of deadlines neer voor de uitrol van de content tijdens je marketingcampagnes. Dit kan bijvoorbeeld een kwartaalkalender zijn of een 6-maandenkalender.

Is een contentmap net zoiets als een redactionele formule bij een uitgever?

Toen contentmarketing zijn intrede deed als term in de marketing werd vaak geroepen dat marketeers eigenlijk uitgevers zijn en dat we hun voorbeeld moeten volgen. Wat doet een uitgever vooral? Content publiceren waarvan ze weten dat de lezer er op zit te wachten. Omdat het de core business van een uitgever is, kan hij het zich ook niet anders permitteren. In die zin vervult de uitgever een mooie voorbeeldrol. Een redactionele formule is volgens mij meer iets over een formule binnen een bepaald tijdschrift of website en daarmee een te smalle vergelijking met een contentmap. Bij een contentmap breng je het volledige scala aan mogelijke content in beeld en dat is een bredere scope.

Hoe bepaal je of je een whitepaper, ebook of video moet produceren?

Allereerst onderzoek je waar jouw doelgroep behoefte aan heeft, welk thema, via welk medium? Pas dan bepaal je wat je moet maken. Bedenk daarbij wel dat de een nu eenmaal liever leest en ander misschien liever een video bekijkt. Zorg er dus sowieso voor dat er altijd voor iedereen iets is. Zie daarvoor bijvoorbeeld ook het artikel Wanneer zet je welk soort content in?.

Wil je meer weten over hoe je contentmarketing naar een hoger niveau kunt krijgen? Op 15 oktober a.s. staat een mini-masterclass gepland over contentmarketing voor gevorderden tijdens het B2B E-commerce congres in Houten.

Ingrid Archer is mede-oprichter van B2B marketingbureau SPOTONVISION en het B2B Marketing Forum. Als marketing- en communicatieprofessional heeft zij ruim 25 jaar ervaring in B2B. Zij initieerde succesvolle campagnes in diverse sectoren en is een van dé experts in Nederland op het gebied van buyer persona’s, customer journeys, account-based marketing en buyer enablement in B2B. Ingrid schrijft voor verschillende blogs en geeft regelmatig webinars en masterclasses over B2B-marketing. Ook is zij docent persona-ontwikkeling en account-based marketing aan de Beeckestijn Business School. Voordat Ingrid spotONvision oprichtte in 2006 werkte zij onder meer als Manager Marketing en Communicatie bij Stater (onderdeel ABN AMRO) en als Global Product Launch Manager bij Baan Company. Ingrid werkte in meerdere nationale en internationale functies en kent de uitdagingen van B2B marketing in de meest brede zin.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!