Vasaloppet biedt sponsors technologische kansen

6 maart 2006, 15:19

Vasaloppet biedt sponsors technologische kansenDit weekend was in Zweden de Vasalop, het grootste cross country ski evenement ter wereld. In omvang en beleving is dit evenement te vergelijken met de top in de wereld van evenementen, zoals de New York Marathon. In een week tijd deden bijna 50.000 deelnemers mee aan 1 van de activiteiten die in die week werden georganiseerd. Aan de 90 km van de traditionele Vasalop deden afgelopen zondag bijna 16.000 die hards mee. Het uitbouwen van het evenement, van 1 dag naar een hele week, is een schoolvoorbeeld van verbreding van het merk en de doelgroep. Hierop kom ik in een volgende post op terug. Hier wil ik een ander sterk staaltje marketing bespreken: de samenwerking met de technology partners. In dit geval al sinds de jaren ‘60, IBM.

Tijdwaarneming is cruciaal bij sport, zeker bij duursport. Grote groepen verhouden zich moeilijk tot een goede individuele registratie. De invoering van de Championchip heeft ertoe geleid dat een ieder met zijn precieze nettotijd werd geregistreerd. De mogelijkheden die IBM met Ericsson hieraan de afgelopen jaren heeft gekoppeld zijn schitterend. Van elke deelnemer is via internet te zien op welke plek hij zich bevindt, met welke snelheid hij zich voortbeweegt en wat de geschatte finishtijd is. Voor de mensen die onderweg hun geliefde sporter staan aan te moedigen helpt dit weinig. Daarom is het ook mogelijk om deze gegevens te laten sms-en, voor een schamel bedrag van € 3. De deelnemers zelf kregen het profiel van hun loop direct na de finish overhandigd. Aangezien een groot deel van de wedstrijd door de lege bossen van Zweden gaat, worden deze gegevens per GPRS naar de centrale computers bij de finish in Mora gestuurd.

Dit jaar was er nog een noviteit. De hartslag van enkele toplopers werd gedurende de hele race gemeten en doorgestuurd naar de regie van de televisie-uitzending. Deze hadden een aantal gegevens over de hartslag (bijvoorbeeld maximumhartslag) in de computer staan. Zo kon tijdens de uitzending bekeken worden of de atleet nog genoeg puf had om een stevige eindsprint aan te trekken. De hartslagmeters van het Zweedse merk Activio waren uitgerust met een extra sterke transmitter, waardoor tot 200 meter afstand deze gegevens konden worden ontvangen. Met de beelden van de kopgroep gingen deze gegevens via de sateliet naar de regiewagen in Mora.

Duidelijk is dat sport een goed medium kan zijn om innovaties te tonen en heel tastbaar te maken. Interessant bij een evenement als de Vasalop is dat het zowel de waarden van breedtesport als de waarden van topsport goed weet te communiceren.

food expert | trend watcher | speaker | author | podcast host | newsletter: Gijsbregt fileert | de Buik

Categorie
Tags

1 Reactie

    coen

    Dit word ook al een aantal jaren gedaan in de Iron man Triathlon cyclus. Het maakt een massa evenement overzichtelijker en qua tijdwaarneming is het stukken beter. Overigens gebeurt hetzelfde nu in het schaatsen ook met de transponders. Jij en ik kunnen thuis zien wie er harder gaat dan de ander. Iedereen is analist geworden! Prachtig


    7 maart 2006 om 08:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!