Vakantiebestemmingen zijn ?gezellig? en ?mooi?

13 januari 2004, 09:18

Populaire vakantiebestemmingen zijn ?gezellig? en ?mooi?. Bovendien is er nogal wat ?gratis?. Tenminste, dat benadrukken de omschrijvingen op de websites van online reisbureaus. Uit recent onderzoek van Sabel communicatie blijkt dat in online reisadvertenties deze drie kwalificaties verreweg het meest worden gebruikt om populaire vakantiebestemmingen aan te prijzen.

Top 10

De top 10 van meestgebruikte kwalificaties is:

1. Gezellig (133)

2. Mooi (118)

3. Gratis (88)

4. Leuk (83)

5. Rustgevende, rustig (69)

6. Prachtig (61)

7. Sfeervol (60)

8. Goed (57)

9. Apart (49)

10. Schitterend (35)

Verder zijn populair (in volgorde van frequentie): uitstekend, populair, lekker, typisch/typerende, levendig, luxe/luxeus, speciaal, uniek, fantastisch, fraai en ontspannend.

Sabel communicatie onderzocht met behulp van speciaal daarvoor ontwikkelde software een representatieve dwarsdoorsnede van online reisadvertenties. In totaal werden 200 bestemmingen in Spanje, Griekenland, Itali? en Frankrijk met elkaar vergeleken (vakantieplaats en accommodatie). Het aantal geanalyseerde woorden bedroeg 38.090.

Het woord ?gezellig? kwam het meest voor (0,66 keer per bestemming), op de voet gevolg door ?mooi? (0,59 keer per bestemming). Dat het woord ?gratis? op Nederlanders nog altijd aantrekkingskracht uitoefent, beseffen ook de reizenverkopers. Dit woord kwam 0,44 keer per advertentie voor en eindigde daarmee als derde.

Bron:

http://www.admanager.nl

Alex Stil
CEO bij Reddion

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!