User generated campagnes

5 augustus 2005, 11:12

image

De laatste tijd gaan verschillende adverteerders over tot user generated campagnes. In Nederland is de Yo Oma-case van Douwe Egberts zeer bekend. Nu heeft DE een vergelijkbare actie voor Senseo. Het voordeel is dat individuele consumenten intensief met het merk bezig zijn en dat de adverteerder een goede indruk krijgt hoe consumenten naar het merk kijken.

In Nederland zijn nu meerdere soortgelijke campagnes live. Bij Nuon kunnen consumenten een nieuw einde maken aan de commercial. Ubisoft heeft een campagne waar consumenten een eigen commerci?le uiting kunnen maken.

Het is opvallend dat de aanpak verschillend is. Bij Nuon krijgt men geen basismateriaal en moet men een filmpje maken. De inzendingen worden niet direct getoond en men kan een (relatief bescheiden) geldbedrag verdienen.

Bij Ubisoft heeft men gekozen voor een laagdrempelige benadering. Men krijgt basismateriaal en men mag ook advertenties of banners maken en de inzendingen worden direct getoond. De prijs is bescheiden; het spel waarvoor men de uiting maakt.

Ik ben benieuwd welke aanpak de meest verrassende resultaten zal opleveren.

Na een korte werkperiode in het digitale TV landschap in Engeland, aan de slag gegaan bij Lastminute.com en aan haar introductie in de Nederlandse markt meegewerkt. Na 4 jaar als mediaspecialist te hebben gefungeerd bij .bone advertising, ben ik samen met oud-collega Paul Eikelenboom begonnen aan een nieuw avontuur; fris idee. fris idee is een full-service interactief bureau (creatie & media) met een specialisme in video-producties. Mijn persoonlijke specialisatie is het online medialandschap. Met name een strategische benadering, maar ook overlappend met planning & buying. Daarnaast verantwoordelijk voor de nieuwste trends in interactieve marketing, zowel vanuit een technisch oogpunt als theoretisch kader. Ten slotte initiator van en betrokken bij de organisatie van 212Amsterdam.nl

Categorie
Tags

4 Reacties

    Hardcopy

    De Yo Oma-commercial, waar DE aanvankelijk helemaal niet blij mee was, heeft ze dan toch blijkbaar de ogen geopend…

    Ik verwacht trouwens dat die campagne van Ubisoft het erg goed gaat doen, aangezien hij laagdrempelig is en het gewoon leuk is voor de gemiddelde Photoshopper om hun eigen idee terug te zien op de site.


    5 augustus 2005 om 14:06
    Hardcopy

    Hmm…vreemd. Ik dacht in Adformatie juist gelezen te hebben dat ze hem pas achteraf hebben ‘geadopteerd’.


    5 augustus 2005 om 14:53
    Strebertje

    Sixpack heeft het gedaan met het reclame bedrijf van DE. DE zelf kwam er in eerste instantie helemaal niet aan te pas. Het is gedaan met wat left over cash.

    Dat zo’n debiele DE brandmanager nu probeert om het succes te claimen zal wel, maar DE heeft nog never nooit iets goeds gedaan… ok, kleine overstatement, maar creatief is DE niet. De Senseo is ook per ongeluk ontwikkeld, was bedoelt voor kleine bedrijven (out of home) en toen kwam 1 persoon op het geniale idee om eens te kijken of de consument er iets aan had.

    Werkelijk, dat hele bedrijf is een grote zooi. Als ze iets goed doen, is het per ongeluk.


    5 augustus 2005 om 16:59
    jorn

    De eerste leuke reacties zijn al binnen. De drempels zijn i.i.g. niet te hoog.


    8 augustus 2005 om 15:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!