Unilever met MSN in internetonderzoek

27 november 2003, 13:53

Unilever begint met MSN Nederland een onderzoek naar het effect en de opbrengsten van online advertentiecampagnes in combinatie met offline uitingen. Unilever meent dat bedrijven te weinig aandacht hebben voor internet, wat zich niet verhoudt tot het mediagedrag van hun klanten.

Unilever, dat merken als Life & Cooking, Bertolli en Dove op de markt brengt, wil weten hoe het zo effectief mogelijk internetmarketing combineert met zijn offline uitingen en wat dat oplevert in termen van omzet en merkbekendheid. De maandelijks zes miljoen gebruikers van MSN.nl moeten voor dat inzicht zorgen. MetrixLab voert de onderzoeken uit.

Harry Dekker, mediadirecteur van Unilever Nederland: “De aandacht van bedrijven voor internet en hun investeringen daarin staan tot op heden niet in verhouding tot de internetparticipatie en de tijdsbesteding van de consument op het net.”

Unilever-woordvoerder Richard van der Eijk voegt daaraan toe: “Het effectiviteitsonderzoek start nog dit jaar, het cross media-onderzoek in het eerste kwartaal van 2004. De resultaten van die onderzoeken delen we in een workshop in het tweede kwartaal met al onze marketeers. Het is immers de bedoeling dat internetmarketing tot de basiskennis gaat behoren van onze marketeers.”

De bedrijven herhalen met hun voornemen, een onderzoek dat ze in 2001 al op de Amerikaanse markt deden en vorig jaar presenteerden. Daaruit bleek dat een meer gespreide inzet van verscheidene media, waaronder internet, met minder of vergelijkbare reclame-uitgaven betere resultaten oplevert.

Met de Nederlandse onderzoeksresultaten zal MSN Nederland adverteerders gaan werven. Het bedrijf breidde zijn verkoopteam eerder dit jaar uit.

Bron:

http://www.planet.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!