Twitters nieuwe visuele stijl: een foto zegt meer dan 1.000 woorden

23 april 2014, 07:59

Van webcare-platform tot volwaardig communicatiekanaal, hoe pak je dat aan?

Het afgelopen jaar heeft Twitter allerlei wijzigingen aan het netwerk aangekondigd, waarbij vooral de weergave van foto’s en het visuele uiterlijk van profielen zijn aangepakt. Waar Twitter in de beginjaren een netwerk was waarin het enkel draaide om tekstuele updates van maximaal 140 karakters, hebben de nieuwe mogelijkheden ervoor gezorgd dat het voor merken inmiddels een volwaardig communicatiekanaal is geworden. De introductie van een visuelere weergave van tweets in oktober 2013 en de introductie van nieuwe profielen in april 2014 zijn in mijn ogen de belangrijkste wijzigingen. Een goed moment om eens te kijken wat de impact hiervan is, inclusief praktische tips en tricks.

Twitter profiles: de header is de nieuwe achtergrond

Allereerst de nieuwe Twitter-profielen. Al een aantal maanden getest onder een beperkt aantal gebruikers en vanaf 8 april officieel aangekondigd. Sinds gisteren is dit profiel voor iedereen te activeren.

Het oude profiel op Twitter bood je de mogelijkheid om een header en achtergrond te uploaden. Voor designers altijd een hassle omdat de profielfoto en de bio volledig over de header stonden, en je in de achtergrond ook eigenlijk vrij weinig informatie kwijt kon. In het nieuwe design is de achtergrond verdwenen, en neemt de header een veel prominentere rol in (ja, het heeft inderdaad wat weg van de Facebook brand pages).

Het communiceren van je webcareteam of je sociale kanalen in de achtergrond (zoals hierboven te zien is in het voorbeeld van Vodafone), is dus verleden tijd. Ontwikkel een sterke header die past bij je merk, zoals adidas doet:

Van ‘What are you doing?’ naar visuele communicatie

Een wijziging die eigenlijk veel belangrijker is dan de nieuwe layout van de profielpagina’s, is de weergave van afbeeldingen. Al zo’n drie jaar kun je foto’s toevoegen aan je tweets, maar je volgers moesten altijd op een tweet klikken om je foto te bekijken. Tot afgelopen oktober, toen Twitter aankondigde dat een preview van je foto (of Vine-video) direct getoond zou worden in je timeline. Een totaal nieuwe manier van communiceren, waarbij merken ineens de mogelijkheid hebben een boodschap visueel weer te geven. Merken als Microsoft en Warner Bros Pictures hebben deze functionaliteit gelijk omarmd en plaatsen inmiddels meer updates mét dan zonder afbeelding.

En dat was nog maar het begin.

Inmiddels heeft Twitter afgelopen maand aangekondigd dat gebruikers meerdere foto’s bij een tweet kunnen uploaden (maximaal vier) en anderen kunnen taggen. Merken als Spotify en General Electric maken hier gelijk gebruik van en laten zien hoe je deze nieuwe mogelijkheden optimaal kunt benutten voor de boodschap die je wilt vertellen.

Dit is eigenlijk een bijzonder ingrijpende wijziging als je bedenkt dat foto’s soms echt meer dan 1.000 woorden kunnen zeggen. Als merk ben je dus niet meer gebonden aan enkel de 140 karakters tekst. De mogelijkheid om foto’s toe te voegen is ideaal om bijvoorbeeld een product of dienst uit te lichten of een korte sfeerimpressie van een evenement te geven. Hele harde cijfers zijn het niet, maar uit dit artikel op Digiday blijkt wel dat het gebruik van foto’s bij kan dragen aan bijvoorbeeld een hogere click-through rate en meer interactie.

Hello beautiful. A glimpse of what’s new from the updated Spotify. #PaintItBlack pic.twitter.com/zI9Q7Y4Ue2

— Spotify (@Spotify) April 2, 2014

Maar hoe pak je dit aan?

Een groot aantal merken is dus al aan het experimenteren met de nieuwe mogelijkheden van Twitter. Handig voor ons om de do’s & don’ts eruit te halen.

De previews die Twitter in de timeline toont, hebben altijd een verhouding van 2:1, zowel voor tweets met één afbeelding als voor tweets met meerdere afbeeldingen. Post je altijd je visuele uitingen in deze verhouding, dan zal je boodschap altijd al volledig zichtbaar zijn in de timeline. Het plaatsen van foto’s met een andere verhouding is ook mogelijk, alleen moet je je in dat geval wel bewust zijn van het feit dat Twitter zelf de uitsnede maakt. En dat dit belangrijk is om rekening mee te houden, bewijst dit voorbeeld van de Black Carpet première van House of Cards wel. Mooie benen van Kate Mara, maar volgens mij kan dit niet de bedoeling zijn (al zal de click-through rate ongetwijfeld hoog zijn).

Neem dan een voorbeeld aan Spotify, dat juist heel bewust omgaat met deze preview in de timeline en gebruikers die de volledige boodschap willen zien, dwingt om te klikken. Afwijken van de 2:1 verhoudingen is dus geen enkel probleem, maar wees je er in dat geval altijd bewust van dat je volgers in de timeline deze uitsnede wel te zien krijgen.

Wat in ieder geval ook niet meer aan te raden is, is het gebruik van alternatieve diensten zoals Twitpic. Sommige (Nederlandse) merken gebruiken dit nog om afbeeldingen via Twitter te communiceren, maar daarvan toont Twitter geen preview in de timeline.

Richtlijnen voor je profielfoto en header

Wat betreft de profielfoto en header zijn de richtlijnen van Twitter vrij duidelijk. De ideale profielfoto is 400×400 pixels, waarbij deze automatisch wordt geschaald voor verschillende devices en resoluties. De headerfoto op je Twitterprofiel heeft een 3:1 verhouding, waarbij de aanbevolen grootte 1500×500 pixels is. Ook deze headerfoto wordt automatisch geschaald, maar hierbij moet je er wel rekening mee houden dat deze op mobiele devices wordt bijgesneden naar een 2:1 verhouding. Wil je dus een duidelijke boodschap communiceren in je headerfoto, zorg er dan in ieder geval voor dat dit ook binnen de 2:1 verhouding valt.

Dummy van nieuwe Twitterprofiel, zie http://www.franksnijders.com/sketch/twitter/

Om het allemaal wat gemakkelijker te maken heb ik een dummyprofiel in Sketch gemaakt waarmee elke designer zo aan de slag kan. Zo zie je direct of je visuele uitingen geschikt zijn voor op Twitter. Ook zorg je er op die manier gelijk voor dat jouw merk in ieder geval een duidelijke profielfoto en header heeft en de nieuwe layout kan gaan gebruiken.

Frank Snijders
Marketing Manager bij VICE

VICE is een verzameling van journalistieke verhalen. In documentaires, reportages, artikelen en fotoseries brengt VICE opzienbarende verhalen over cultuur in binnen- en buitenland. Als Marketing Manager ben ik bij VICE verantwoordelijk voor de groei en positionering van de verschillende titels van VICE, zoals VICE.com, Noisey en Motherboard.

Categorie
Tags

1 Reactie

    timothy

    Schoenmaker blijf bij je leest. Worden deze veranderingen door Twitter doorgevoerd omdat ze aan het verliezen zijn ten opzichte van veel mooiere social media als Instagram?


    28 april 2014 om 14:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!