Tv-kijken gestegen in 2002

4 januari 2003, 08:53

De gemiddelde kijktijd naar tv is in 2002 gestegen. Zaten Nederlanders van 6 jaar en ouder in 2001 gemiddeld 163 minuten per dag thuis voor de tv, in 2002 is de gemiddelde kijktijd gestegen naar 172 minuten per dag.

De stijging in kijktijd in 2002 deed zich zowel ?s avonds als overdag voor en met uitzondering van de 13-19 jarigen ? hun kijktijd blijft stabiel ? keken zowel kinderen als volwassenen langer tv. Uit de top 100 van tv-programma?s met de hoogste kijkdichtheid blijkt dat in 2002 ?evenementen? als het Olympische Spelen in Salt Lake City, het huwelijk van Willem Alexander en Maxima en het overlijden van Prins Claus, evenals de politieke ontwikkelingen rond de LPF en verkiezingen in 2002 veel kijkers trokken. Een deel van de stijging in de kijktijd is mogelijk terug te voeren op het nieuwe kijkonderzoek. Het afgelopen jaar zijn in de huishoudens van het kijkerpanel van de Stichting KijkOnderzoek (SKO) nieuwe meters geplaatst. Met deze meters kan het kijkgedrag nauwkeuriger worden gemeten dan via de oude methode.

Bron:

http://www.adformatie.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    media

    De publieke tv-zenders kwamen 2002 uit met een marktaandeel van 37,6%, 2,4% minder dan de nagestreefde 40%. Vooral Nederland 3 drukt het marktaandeel met een daling van 0,3% naar 8,2%. Bij de commerciële zenders had met name Yorin een slecht jaar: 5,5% (was 6,6%). RTL is marktleider met 17,1% (was 16,2), gevolgd door Nederland 2 (17%, was 16,6). SBS6 bleef op 10,5%, Net5 op 5,3%, V8 op 3,8% en RTL5 op 4,8%.

    Bron: Jaaroverzicht Kijk- en LuisterOnderzoek via ANP via Trouw


    7 januari 2003 om 15:03
    media

    TROS in 2002 best bekeken publieke omroep

    De TROS sloot vorig jaar af met een lichte stijging van het aantal leden (tot ruim 500.000) en een gemiddeld marktaandeel van 15,3%, waardoor de vereniging in 2002 de best bekeken ledengebonden omroep was. De bladen Troskompas en de tv-krant trokken meer abonnees (530.000).


    7 januari 2003 om 15:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!