Tumult rond Amazon’s patent op logisch nadenken

15 maart 2005, 17:35

Slecht nieuws voor Amerikaanse ondernemers. Als ze een bestelling binnenkrijgen voor een paardenboekje en ze denken “dat zal waarschijnlijk voor een meisje zijn, laat ik voorstellen om er een roze papiertje omheen te doen”, dan zijn ze de pineut. Denken ze op 14 februari “ik zal wel even vragen of ik een valentijnspapiertje om die bos rozen zal doen, het is immers Valentijnsdag”, dan lopen ze het risico op een rechtzaak. Amazon.com heeft dergelijke associaties namelijk gepatenteerd.

Critici hebben het patent, dat zich vooral lijkt te richten op kinderen, “schandalig” genoemd.

Het patent is getiteld Methods and systems of assisting users in purchasing items, en betreft het herleiden van informatie over de ontvanger van een bestelling, en het gebruiken van die informatie om suggesties te doen. Zo zal Amazon.com uit de informatie die het heeft over een ontvanger – naam, adres, woonplaats, overige gegevens et cetera – proberen aannames te doen over het geslacht, leeftijd, interesses en dergelijke. Die informatie is dan te gebruiken om specifieke informatie voor te schotelen, zoals suggesties voor artikelen, verpakkingssuggesties en specifieke commentaren van andere gebruikers.

Het patent zelf geeft het volgende voorbeeld:

For example, if the purchased toy is a dress for a doll, it may be inferred that the recipient is a girl. The gender information may be used in determining which gift wrapping colors and patterns should be suggested when the item is being purchased as a gift. For example, if it is inferred that the recipient is a girl, pink or pastel colored gift wrapping may be suggested first.

Het patent kreeg kort na de bekendmaking een berg van kritiek te verduren. Zo richt een deel van de kritiek zich op het feit dat Amazon ook informatie wil vastleggen over mensen die zelf geen klant zijn van Amazon.com. Het patent richt zich namelijk op de gegevens van de ontvanger van een geschenk, niet op de besteller.

Andere critici wijzen op de Children’s Online Privacy Protection Act (COPPA), een wet die websites verbiedt om informatie te verzamelen over kinderen onder de 13 jaar, wanneer de ouders daar geen toestemming voor hebben gegeven. Het patent van Amazon lijkt zich namelijk vooral te richten op leeftijdsgerichte suggesties voor kinderen. “Er is geen garantie dat dit niet leidt tot een of andere rampzalige privacy-schending”, zo stelt een woordvoerder van de Computer Professionals for Social Responsibility. “Dat is een enorm risico wanneer het kinderen betreft”

Amazon verdedigt zich ondertussen met de opmerking dat het patent niet in de praktijk wordt toegepast. “Alles is slechts hypothetisch”, aldus Amazon-woordvoerdster Patty Smith. Het patent was reeds 5 jaar geleden gedeponeerd. “Het komt wel vaker voor dat we goede idee?n deponeren, maar dat wil nog niet zeggen dat we het ook daadwerkelijk in de praktijk brengen”.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!