Trends 2013 volgens de Trendwatchers

30 december 2012, 11:52

Wat gaat 2013 ons brengen volgens de trendwatchers van Nederland?

Zoals elk jaar vraag ik een serie Trendwatchers om hun voorspellingen voor het nieuwe jaar. De befaamde lijstjes waar iedereen een hekel aan heeft, want kortetermijn-voorspellingen en langetermijntrends gaan niet altijd hand in hand. Toch is het weer gelukt een aantal zo ver te krijgen deze in te dienen. De voorspellingen van 2012 waren het beste gedaan door Adjiedj Bakas, Christine Boland en Andrea Wiegman. Adjiedj was ook in 2012 (zie hier de trends en hier de evalutie) en in 2011 (trends en evaluatie) al de beste voorspeller. In 2011 deelde hij deze eer met Richard Lamb. Dus wat zeggen de dames en heren voor 2013?

Adjiedj Bakas

Adjiedj BakasLaten we beginnen met de man die al drie jaar lang de beste voorspellende waarde heeft, en ook nog eens als eerste zijn trends instuurde dit jaar: Adjiedj Bakas van Trendoffice Bakas.

1. Meer macht voor vrouwen

Meer mannen dan vrouwen verliezen hun baan of werk als zp-ers. Vrouwen worden vaker kostwinners en grijpen niet alleen thuis, maar ook op het werk meer macht. Vrouwen gaan vaker vreemd dan mannen en weten dat beter te camoufleren. Op de consumentenmarkt moet je je als marketeer meer op vrouwen gaan richten, hun opvattingen worden doorslaggevend. Het is allemaal nog geen nieuwe feministische golf, maar de feminisering van de multitaskende samenleving gaat door.

2. Meer inflatie, loonstijgingen en berusten in nivellering

Het kabinet Rutte II wordt niet geliefd, maar blijft zitten in 2013, het Jaar van de Slang, volgens de Chinezen het jaar voor slimmerikjes om te excelleren. Luxe segmenten blijven prima draaien, alhoewel met ene kleine terugslag. Inflatie stijgt en looneisen volgen. De nivellering van de samenleving zet door, wat meer banen kost dan nodig maar er komen geen massale protesten, meer berusting.

3. Mensen zoeken weer een hondenmand

Voor veel mensen is de wereld te groot en te anoniem geworden, ze zoeken weer een hondenmand om zich kwispelend in terug te trekken. Weg steriele interieurs, terugkeer gezelligheid, Hollandse pot, economisch nationalisme, regionale hechting, tv-programma’s die Hollandgevoel stimuleren en mensen die weer samen gaan koken. Eten van het seizoen en van de streek.

Zijn complete Trendrapport 2013 kan je hier lezen.

Christine Boland

Foto: Anne TimmerChristine Boland heeft voor 2013 de titel: ‘FROM CONSUMER TO CONSHUMAN’, de menselijke maat als contragewicht

De Maya’s krijgen tóch gelijk…

2012 is het jaar waarin de (oude) wereld vergaat. Maar het goede nieuws is dat er zich een nieuwe wereld ontpopt. De eerste signalen daarvan dienen zich aan en zijn hoopgevend. Een stille revolutie is aan de gang en wie oog heeft voor die kleine puzzelstukken krijgt een indruk van hoe het grote geheel eruit gaat zien. 2013 wordt het eerste jaar van een nieuwe jaartelling. En de consument? Die gaat de menselijke maat in ere herstellen. De consument wordt consumens met alle archetypische drijfveren van dien. De kansen voor de toekomst liggen in handen van degene, die daar op de juiste manier op in kan spelen.

From consumer to conshuman

Waar alle zekerheden wegvallen en systemen vastlopen en we ook nog eens een multidimensionale ‘48/7’- realiteit moeten bijhouden kan het niet anders dan dat we op zoek gaan naar houvast en richting. En ook naar menselijkheid en de menselijke maat. En dat is precies wat we om ons heen zien gebeuren. De belangrijkste drivers van dit moment reflecteren basale, archetypische menselijke behoeften. We gaan bij onszelf te rade waar we staan, verbinding zoeken met onszelf en anderen, betekenis zoeken, het alledaagse koesteren. Verder verlangen we naar luchtigheid en plezier, willen we af en toe betoverd worden. En uiteraard gaan we op zoek naar grenzen, vernieuwing en het ongekende. Drie belangrijke trends reflecteren dat:

1/CONTEMPLATION gaat over bezinning en betekenis zoeken. We gaan ons beraden en kijken wat we belangrijk vinden, wat we überhaupt ergens van vinden, waar we waarde aan hechten. Het verhaal achter een product of dienst wordt steeds belangrijker, filosofie leeft op, abstracte kunst laat ruimte voor eigen interpretatie en met (echte) kennis en wijsheid dwing je respect af. Daarnaast gaat deze trend over het zoeken naar verbinding en samenhang. We verenigen ons in een collectief met anderen voor een bepaald doel zoals bijvoorbeeld een product gezamenlijk kopen of gezamenlijk energie opwekken, auto delen. Samenwerken wordt een nul-optie. Kleine coöperaties schieten als paddenstoelen uit de grond en parallelle economieën met alternatieve valuta bloeien op. ‘Samenredzaamheid’ kan als nieuw woord de Dikke Van Dale in, met dank aan de TrendRede.

2/LIGHTNESS gaat over luchtigheid, vrolijkheid en plezier. Het leven een beetje mooier maken. Kleur! Verzamelen, curator zijn. We verlangen naar ongecompliceerdheid, verloren onschuld en kinderlijke eenvoud. Illustratie en andere narratieve expressie is belangrijk van kunst tot communicatie tot complete winkelinterieurs. ‘I illustrate therefor I am…”

Humor is ook een belangrijk aspect, humor zorgt voor luchtigheid en ‘even de waan van de dag’ loslaten. Coca Cola speelt daar meesterlijk op in met de happiness machine!

Maar lightness gaat ook ook over illusie, toveren (denk bijvoorbeeld aan Dynamo en Hans Klok), het niet grijpbare, hetgene dat we juist níet even kunnen googlen. Magie, mystiek, betovering en romantiek.

3/THE NEXT LEVEL gaat over het letterlijk en figuurlijk overstijgen van grenzen. Design en productontwikkeling beyond imagination. 3D printing wordt toegankelijk, we gaan insecten gebruiken als grondstof voor voedsel, zilte landbouw wordt verder ontwikkeld, medicijnen worden smart, we gaan nieuwe energiebronnen aanboren, en andere systemen ontwikkelen voor warmte en koeling. De sky is no longer the limit en de brug tussen linker en rechterhersenhelft wordt sterker, evenals de samenwerking tussen wetenschap en technologie enerzijds en creativiteit anderzijds. Hybrid House van Lidewij Edelkoort is daar het eerste manifest van.

Andrea Wiegman

Andrea Wiegman van Second Sight komt met de nieuwe werkelijkheid

Vorig jaar kwam ik met trends als plentitude (veelheid aan alles) en kleinschaligheid (menselijke maat, DIY initiatieven) en de Changing of the Guards. Deze trends zijn uiteraard niet voorbij, maar groeien gestaag verder. En dan ineens zie je een omslagpunt. Ik zie steeds meer mensen alle trends waar we al jaren over schrijven omarmen. Dus in dat opzicht wordt 2013 volgens mij positief en zullen we een overstap maken naar die nieuwe economie met nieuwe, vernieuwde en hernieuwde normen en waarden waar we ook al zo lang over filosoferen en schrijven.

We zullen de back to basics principes steeds verder aanpassen aan de 'needs' van deze tijd en ook meer naar voren durven te kijken. De toekomst is interessant. Science fiction komt ook weer helemaal terug! En we zullen we veel positiever worden over de nieuwe mogelijkheden (op alle gebieden, werk, leven, onderwijs, economie, ecologie, gezondheidszorg….) die in het verschiet liggen. In die veelheid of overvloed komen we de mooiste initiatieven en concepten tegen. Zoals ik in het voorwoord van het Yearbook van Second Sight schreef: 'the world isn't flat!'…. And a wise world is rising. Er zal meer oog zijn voor meerdere en diepere dimensies. Actie dus en op zoek naar die schatten!

Helaas maar drie trendwatchers dit jaar. Voornamelijk vanwege de vakantie van de auteur en andere drukke bezigheden. Aan het eind van het jaar zullen we zien hoe deze dames en heer scoorden!

Credits afbeelding

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!