Travelocity verschuift eenvijfde marketingbudget naar internet

5 maart 2003, 14:43

De Amerikaanse reisretailer Travelocity is van plan om 20 procent van zijn offline marketingbudget te besteden aan internetmarketing, ook in Nederland is er een verschuiving bij de adverteerder merkbaar.

Na onderzoek concludeerde Travelocity dat offline tot onvoldoende conversie leidde, in ieder geval niet zoveel als online. Onderzoeksdetails werden echter niet gegeven.

Online uitingen in vorige campagnes bleken erg succesvol, uit een studie achteraf kwam naar voren dat superstitials zorgden voor een stijging van 18 procent in merkbekendheid en 37 procent in koopintentie. De eerstvolgende campagne staat gepland voor de late zomer. Travelocity wil dan skyscrapers, banners (voorzien van rich media) en zoekmachine-marketing inzetten.

Ook in Nederland besluiten meer adverteerders hun budgetten richting internet te schuiven, zo besteedde Nissan afeglopen winter 6 procent van zijn Micra budget online. Een artikel hierover is te lezen in het komende Adfo Web-nummer. De praktijkcijfers liggen dus hoger dan de verwachtingen van het Amerikaanse IAB en de Europese Interactive Advertising Association (EIAA), die blijven steken op respectievelijk 15 procent en 6 a 7 procent in 2007.

Bron:

http://www.adfoweb.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!