Top weblogs trekken 500 miljoen advertentieomzet

3 augustus 2007, 10:30

Een onderzoek van de universiteit van Texas in samenwerking met Chitika stelt dat de 50.000 best bezochte weblogs samen een advertentieopbrengst genereren van meer den 500 miljoen dollar. Het hele rapport is hier te lezen (in pdf). Via: Searchengineblog en hier in het Duits, ook op Enthousiasmeren.

Michael Arrington van Techcrunch is niet helemaal overtuigd van de geldigheid van het onderzoek:

‘The data behind the study is rather thin – they are looking at the Chitika blog advertising network, which includes 12,000 blogs, and estimating that most blogs would have three distinct revenue sources.’

De weblogs worden gerankt op basis van de inbound links van weblogzoekmachine Technorati. De 20/80 regel (het Paretoprincipe) lijkt hier te gelden: 80 procent van de advertentieopbrengsten gaat naar 20 procent van de weblogs. De onderzoekers zeggen daarover:

‘Upon closer observation, it was found that model tends to overestimate the revenue at less popular blogs, but underestimates it at more popular ones.’

Kortom: de ranking van een weblog is in zeer sterke mate bepalend voor de advertentie-inkomsten. Nog meer dan de 20/80 regel doet vermoeden. De onderzoekers geven als analyse: ‘One reason for this may be the social value of advertising in a blog. If online advertising is like advertising in a mall, advertising in the blogosphere is like advertising in a country club.’

De top 1 procent kreeg 20 procent van de totale opbrengsten

De top 5 procent kreeg 50 procent van de totale opbrengsten

De top 10 procent kreeg 80 procent van de totale opbrengsten

De top 15 procent kreeg 90 procent van de totale opbrengsten

De onderzoekers concluderen: ‘We speculate that Blogging is a generation ahead of the internet in terms of networking effects…advertisers need to consider the importance of the blog….’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

11 Reacties

    Kasper Katje

    Ach ja, weer eens smijten met grote getallen maar 500 miljoen verdeeld over 50.000 weblogs over een jaar is gemiddeld nog geen $850 per maand dus waar praten we over?


    3 augustus 2007 om 15:52
    Langace

    Zoals Kasper al zeg… en wat als het wel zo is?

    1) Lekker belangrijk

    2) 90% moet het dus doen met 150 miljoen of wel enkele euro’s per dag.

    Als ik die cijfers zie en en zou voor het geld zitten te bloggen zou ik direct stoppen.


    4 augustus 2007 om 09:16
    Pascal Ursinus

    Okay, we bloggen niet voor het (grote) geld, maar zijn er hier ook mensen die van hun website kunnen leven?! Gemiddeld heb ik nu toch wel 2.000 tot 2.500 euro omzet in de maand. Graag hoor ik praktische tips en ervaringen van anderen!


    6 augustus 2007 om 05:23
    nikao

    @Pascal

    als je het hebt over puur reclame inkomsten (AdSense, TextLinks, ReviewMe etc.) dan zijn er maar weinig die er hun baan voor op hebben gezegd. En dat is maar beter ook; één update van Google en je bent in een klap het grootste gedeelte van je traffic (en dus je inkomsten) kwijt. Het zijn leuke bijverdiensten, maar ik zou het niet snel belangrijker laten zijn dan dat…


    6 augustus 2007 om 13:28
    Pascal Ursinus

    @Christian

    Nee, Google Adsense en dergelijke is leuk maar schiet niet echt op. Ik heb zo’n 40 adverteerders zelf verworven, en deze worden op een soort Google adsense achtige wijze weergegeven (random tekstuele advertenties). Daarnaast sponsored content en banners. Maar iedere keer zit ik me weer af te vragen waar de bottle-neck is. En wat dan?! Vandaar dat ik me af vroeg waar jullie ervaring mee hebben…


    6 augustus 2007 om 14:54
    Langace

    Ik heb 2/3 jaar geleden me baan opgezegt en zonder spijt tot nu toe. Ik verdien boven modaal en dat allemaal met advertenties inkomsten. We hebben amper eigen adverteerders.


    6 augustus 2007 om 15:47
    Langace

    Goed gezien, uiteraard klopt dat niet. Helaas hebben wij zelf geen invloed op de banners maar de adverteerder. Ik zou niet weten wat die 199,20 is, als ik naar de landingspagina ga staat het nl gewoon goed.

    Verder heeft dit weinig met de Reclame Code Commissie te maken, fouten worden gemaak, en dus ook bij de aanbieder. Maar ik zal natuurlijk ff een mailtje sturen.


    7 augustus 2007 om 15:54
    mgvandenbroek

    @Langace: je noemt het fouten, kan je ook zien als misleiding, als het opzettelijk gebeurt. Het lijkt me heel vervelend als een adverteerder op deze manier probeert te ‘stunten’. Helemaal als je daar geen invloed op hebt…


    7 augustus 2007 om 16:14
    Langace

    Als jij hier nu OMG beschuldigd van misleiding moet je van goede huize komen. Ik steek me handen voor die gasten in het vuur als het gaat om vertrouwen. Verder zijn ze binnen de internet marketing vaak romer dan de Paus ZEKER in vergelijking met hun collega’s.

    Zoals ik al zei, gewoon een menselijke fout, en ZEKER niet zo interessant als je het probeert voor te laten komen. Al waardeer ik je oplettendheid natuurlijk wel.


    7 augustus 2007 om 17:20
    Renee Dirks

    Uiteraard was hier sprake van een fout, en is de prijs van 199,20 inmiddels aangepast.


    8 augustus 2007 om 16:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!