Top of flop 2005 zelf een flop?

7 februari 2006, 17:29

Eccky grootste marketingflop?Morgenavond blikt VEA E-COM terug op 2005. Wat waren de hoogte en dieptepunten op het gebied van interactieve marketing. Welke belofte werd waarheid en welke stelde teleur? Welke campagnes zijn maatgevend en welke ver onder het maaiveld?

Ik weet niet hoe het persbericht naar buiten is gebracht maar met stomme verbazing las ik vandaag de koppen bij websites als Emerce, PCM en Zibb.nl. Uit een peiling onder vertegenwoordigers van communicatie- en marketingbureaus zou Eccky de grootste marketingflop zijn van 2005.

Pardon? Hoe kun je een produkt dat pas in oktober 2005 is geintroduceerd nu al beoordelen als marketingflop van het jaar? Bovendien, waarom kunnen wij niet eens gewoon trots zijn op een product van eigen bodem en komen met opbouwende kritiek?

Ik was overigens zelf ??n van de mensen die is gevraagd om zijn mening te geven over produkten en diensten als Blogging, Bluecasting, Buzzing, Chatbot, Clickfraude, Cross-media, Eccky, Feedo, Gamevertising, Greasemonkey, Groups, Habbo, Interactive tv concepts, Longtail, Mapping, TomTom, Messenger, Narrowcasting, Pimp MY?, Podcast, RFID, RSS, Seeding, Skype, Social networking, Speeddating, Squidoo, Swarming, Tagging, Technorati, Tivo, Triple play, User initiated contact, Viral marketing, Vlogging, Vodcast 2.0, Wikiweb, Wireless en iDeal.

Voor mij was het te vroeg om een oordeel te geven over Eccky, wel heb ik een aantal andere tops en flops gekozen.

Update

Ik heb inmiddels begrepen dat er nog helemaal geen persbericht naar buiten is gebracht met conclusies/resultaten maar dat de media zelf een aantal conclusies heeft getrokken op basis van een paar voorbeelden die zijn genoemd. Vandaag dus de definitieve uitslag!

Top 2005

Blogging

Blogging is in 2005 definitief doorgebroken bij het grote publiek. Een hype dat zeker, maar wel een hype die zal overgaan in een blijvende aanwezigheid. Niet in zijn huidige vorm, het zal verder evalueren tot een volwaardig online communicatie-instrument voor consumenten, bedrijven en overheden.

Messenger

Messenger is al langer populair en heeft in 2005 door de opkomst van o.a. chatbots en audio- en videomogelijkheden, een nieuwe dimensie gekregen. Niet meer alleen voor jongeren, maar nu ook voor volwassen (zowel prive als zakelijk).

Habbo

De opkomst van massive multiplayer online games (MMOG’s) is indrukwekkend. Niet alleen Habbo Hotel maar ook MMOG’s als World of Warcraft, Second Life, Eccky en Neopets staan volop in de belangstelling bij jongeren.

Flop 2005

Swarming

Swarming bestaat al enkele jaren maar heeft vooralsnog niet gebracht wat er van werd verwacht. Wellicht dat door het succes van weblogs swarming een nieuwe impuls krijgt.

Wiki

Nog een die al jaren als veelbelovend instrument wordt gezien maar die bij het grote publiek niet wil doorbreken. Te complex en te weinig interactief. Eigenlijk is er maar ??n succesvoorbeeld te noemen en dat is de Wikipedia.

Bluecasting

Alle nieuwe advertentiemethoden die zijn gebaseerd op push zijn wat mij betreft bij voorbaat gedoemd om te mislukken. Dit geldt voor bluecasting maar ook voor bijv. mobile marketing. Prima instrumenten voor servicedoeleinden maar niet om te adverteren.

Ik heb begrepen dat MSN-messenger is gekozen als marketingtopper van 2005 en daar kan ik volledig achter staan. Voor wat betreft de flop van 2005 heb ik duidelijk een andere mening. Ben overigens benieuwd wat jullie als top of flop zouden kiezen uit bovenstaande lijst.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

10 Reacties

    risc

    Ik denk ook dat MSN messenger een goede is, maar zoals je zelf al noemt zijn initiatieven zoals Eckky en MSN messenger gerelateerde marketing concepten nog erg jong. Daarom verwacht ik dat in 2006 het pas echt een topper zal worden. (met of zonder succes van Eckky, want zelf heb ik daar mijn twijfels bij).


    7 februari 2006 om 18:08
    P.Kaars

    ALs je de berichten goed leest, zie je dat Eccky niet de grootste flop van 2005 is, maar één van de floppers. Dat maakt wel een verschil.


    7 februari 2006 om 18:13
    media

    Klopt, één van de floppers en derhalve dus door een aantal vakgenoten betiteld als de flopper van het jaar. Ben benieuwd naar de definitieve uitslag morgenavond!


    7 februari 2006 om 18:33
    Sjef Wolters

    Jammer van de negatieve titel, maar ben het wel eens dat het te vroeg is om Eccky te beoordelen.


    7 februari 2006 om 21:45
    media

    Sjef, die titel is bewust zo gekozen naar aanleiding van de koppen die ik las bij Emerce, PCM en Zibb.


    7 februari 2006 om 21:57
    punkey

    Zat Albert wellicht ook in de jury? 😉


    7 februari 2006 om 23:00
    bramkoster

    Ik kan me wel iets voorstellen bij die titel van Flop van het Jaar. Eccky is eind 2004 geloof ik al met veel bombarie geïntroduceerd als concept. Als het dan bijna een jaar later gelanceerd wordt, verwacht je ook een flinke publiciteitsslag eromheen en snel succes. Beide blijven vooralsnog uit.

    Ik denk dus dat het predikaat ‘flop’ m.n. wordt veroorzaakt door het grote gat tussen de (door de ontwikkelaar moedwillig opgewekte) hype en het daadwerkelijke product. Een beetje zoals geldt voor veel van de ’traditionele’ marketing(communicatie) waar we met z’n allen zo op afgeven op deze site…


    8 februari 2006 om 06:56
    venturo

    Frank, ik zeg helemaal niets….wat ik wel kwijt wil is dat een dergelijke beoordeling mijns inziens altijd subjectief is. Of iets nou een maand of een jaar in de markt staat. Chipknip was ooit een marketing flop maar nu een veel gebruikte commodity. Dat brengt mij toch even bij Eccky. Idee: zeer goed uitvoering (practicum) matig. Breng het idee dichter bij een gebruiksmotief en het gaat mijns inziens vliegen.


    8 februari 2006 om 07:40
    Robert

    “Eigenlijk is er maar één succesvoorbeeld te noemen en dat is de Wikipedia.”

    Ik hoop dat dit niet je eigen woorden zijn Marco, want voor kennisvergaring en documentatie is Wiki inmiddels een begrip (kijk bijvoorbeeld naar de RubyOnRails.org/Xboxic.com/script.aculo.us wiki).


    8 februari 2006 om 08:46
    amsterdamant

    Op de bijeenkomst zelf wordt door Ronnie en side kick Jeroen het top of flop principe redelijk losgelaten.

    Jeroen legt ons uit hoe technologie in fasen geaccepteerd wordt (of flopt) en dat in die fasen voor een merk verschilelnde (communicatieve) kansen zijn.

    Leukste samenvatting van wat Ecky is: betaald een beetje droogneuken 😉


    8 februari 2006 om 16:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!