Top 10 weblog design mistakes

18 oktober 2005, 04:15

Jacob Nielsen publiceerde eerder deze maand de top 10 webdesign mistakes en zoals toen aangegeven zou er een aparte lijst voor weblogs komen. Gisteren werd dan ook voor het eerst de Top 10 webdesign mistakes specifiek voor weblogs gepubliceerd.

  1. Geen biografie van de auteur.
    Bezoekers van de weblog willen weten “who they’re dealing with”. En niet iedereen hoeft een enorme staat van dienst te hebben of vriendjes bent met Bill Gates, maar wees hier eerlijk en open in.
  2. Geen foto van de auteur.
    Een foto is volgens Jacob om twee redenen noodzakelijk. Ten eerste verbind het de fysieke en virtuele wereld, zodat mensen je in de fysieke wereld je makkelijk(er) herkennen. En ten tweede krijg de lezer een indruk van je aan de hand van de foto.
  3. Nietszeggende titels.
    Zeker op het internet scannen mensen teksten. Er zijn specifieke guidelines voor webteksten om de lezer hierbij te helpen. Titels moeten beschrijvend zijn en helpen aandacht te krijgen in zoekmachines en rss-feeds aangezien daar vaak alleen de titel wordt getoond.
  4. Links die niet zeggen waar ze heen gaan.
    “Life is too short to click on an unknown” aldus Jacob. Zorg dat het duidelijk is waar een link naar toe gaat. Gebruik eventueel Link Titles. Indien je met je muis op deze link staat verschijnt er een korte regel met toelichtende tekst.
  5. Je good old classics vergeten.
    Van tijd tot tijd is een posting werkelijk een stukje masterpiece geworden. Geef dergelijk postings voldoende credits, link in nieuwe postings naar deze masterpieces en neem permanente links op naar deze postings. Zeker voor nieuwkomers is het interessant.
  6. De kalender als enige navigatie aanbieden.
    Kalenders zijn slechte tools om informatie aan te bieden. Maak gebruik van categorieen om je postings in te delen en gebruik van maximaal 20 categorieen zodat er voldoende overzicht blijft. Postings kunnen in meerdere categorieen voorkomen, maar overdaad schaadt, wees selectief.
  7. Onregelmatige frequentie van postings.
    Tegemoet komen aan de verwachtingen van gebruikers is een belangrijke regel op gebied van usability. Een onregelmatige frequentie van postings kost je dan ook bezoekers. Ga echter niet ten koste van alles iets posten als het van onvoldoende kwaliteit is. Beter is goede ideeen te spreiden, zodat je in schaarse tijden ook kunt posten.
  8. Een allergaartje van onderwerpen.
    Zorg voor een duidelijke focus van onderwerpen, dat levert je kwalitatief hoogwaardig bezoek op. Hoe beter je focus, hoe krachtiger je invloed is in je niche. Specialized sites rule the web aldus Jacob. Heb je veel onderwerpen van verschillende aard, zet dan meerdere weblogs op.
  9. Vergeten dat je blogt voor je toekomstige baas.
    Als je schrijft op een weblog, forum of zelfs een emailtje verstuurd, laat je sporen achter die gearchiveerd, gecached en geindexeerd zijn. Bedenk hoe over 10 jaar dat overkomt op je toekomstige baas. Denk 2x na voordat je post, als je niet wilt dat je toekomstige baas dit leest, dan moet je gewoon niet posten.
  10. Gebruiken van een domeinnaam die eigendom is van een weblog service.
    Met een url eindigend op zoiets als blogspot.com, typepad.com, etc wordt je niet serieus genomen. Je legt je lot en dat van je weblog veel te veel in handen van een derde partij en kunnen je relatie met je bezoekers aanzienlijk beinvloeden door slechte service/bereikbaarheid of irritante banners. Hans Mestrum heeft dan ook de juiste stap gezet met de overgang naar hansonexperience.com.

Zoals zo vaak met de lijstje van Nielsen, zijn het open deuren maar je wordt wel weer even met de neus op de feiten gedrukt. Een mooi lijstje om in gedachten te houden bij het project Marketingfacts 2.0 hoewel ik er volop vertrouwen in heb dat we heel wat moois in petto hebben met een prima usability.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Tobias

    Hm.. dat op één na laatste puntje is wel gevaarlijk, zeker als je onder eigen naam schrijft.


    18 oktober 2005 om 08:27
    Casper

    En toch… de most popular logs in NL zijn van anoniempjes!


    19 oktober 2005 om 09:24
    Peter

    Dit hele lijstje slaat werkelijk nergens op.

    Er zijn genoeg anonieme weblogs van bv. web-log.nl of blog.nl die megaveel bezoekers trekken.

    Tevens heeft niet iedereen de mogelijkheid om zelf een weblog te bouwen en ergens te hosten, dus dit soort kant en klare weblogs zijn hele goede initiatieven.

    Ook de opmerking dat weblogs die in hun url bv. web-log.nl hebben staan niet aantrekkelijk zijn voor bezoekers omdat de naam geen aantrekkingskracht heeft vind ik ook grote onzin.

    De maker van het lijstje had beter zijn tijd nuttig kunnen besteden aan bv. een lijstje van slechtste kamerleden of zoiets dergelijks.


    21 oktober 2005 om 15:19
    media

    Peter, het zijn aandachtspunten die bedoeld zijn voor business blogs en zeker niet allemaal van toepassing zijn voor de huis-tuin-en-keuken blogs.


    21 oktober 2005 om 15:26
    evroekel

    @Peter: dit lijstje is niet door Jacob Nielsen bedacht maar uit onderzoek naar voren gekomen.

    Ik ben het geheel niet met je eens dat de lijst nergens opslaat. Een weblog met de url webloghostingabc/membersp/pietjepuk en daarbij een vette irrelevante banner bovenin uit de bannerrotator van die hosting partij doet zeker anders over komen dan pietjepuk.nl/weblog Net zoals de url 18plus.xsbb.nl bij jou iets heel anders zegt dan petersweblog.nl Ik let daar bij zoekresultaten in Google zeker op, maar misschien ben ik de uitzondering op de regel 😉

    Ik ben het met Marco eens dat veel toegespitst is op de businessblogs.


    21 oktober 2005 om 15:39
    Laurens

    Ik vind het goede punten.


    2 november 2005 om 08:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!