Top Names Crowdfunding-special: “We staan pas aan het begin”

24 juni 2013, 09:29

In 2011 werd Nederland via crowdfunding een bedrag van 2,5 miljoen euro opgehaald. In 2012 steeg dat cijfer al naar 14 miljoen euro. En naar verwachting zal dat in 2013 nog veel meer zijn. In Top Names vier ervaringsdeskundigen aan het woord. Arnold van Bruggen die dit jaar met zijn Sochi Project het vijfde jaar van crowdfunden in gaat. Sven Pluut, die hoopt via zijn crowdfunding project 1miljoenwatt 1120 zonnepanelen te verkopen. Rob Adolfsen die onder de naam Anno12 een nieuwe zorgverzekeraar wil oprichten en daarvoor inmiddels al meer dan 600.000 euro heeft opgehaald. En tot slot Ronald Kleverlaan, dé crowdfunding specialist van Nederland, die met zijn bedrijf WEBclusive adviseert en helpt bij de bouw van crowdfunding platformen.

“In het begin is het alsof je in een donker moeras aan het zwemmen bent. Je hebt geen idee wie nou ooit gaat doneren of wie nou je vriend is of niet.” Aan het woord is journalist Arnold van Bruggen. Samen met fotograaf Rob Hornstra bedacht hij jaren geleden het Sochi Project. Sochi is de plek waar begin 2014 de Olympische winterspelen zullen plaastvinden.

Omdat het gebied op zijn zachtst gezegd opmerkelijk is, veel armoede en onrustige regio’s in de nabije omgeving, leek het Van Bruggen en Hornstra een goed idee om het gebied in de jaren voorafgaand aan de spelen in kaart te brengen. Via foto’s, verhalen en film. Er werd gekozen voor crowdfunding om de plannen te financieren. Dat heeft de afgelopen vier jaar gemiddeld 25.000 euro per jaar opgeleverd.

Daarnaast kwam via de verkoop van door henzelf geproduceerde boeken nog eens 80.000 euro binnen. Totaal dus zo’n twee ton. “Eerlijk gezegd waren onze verwachtingen vooraf veel hoger. We dachten dit onderwerp: de Kaukasus, de Olympische Spelen, crowdfunding, dit wordt zo geniaal, honderdduizenden mensen over de hele wereld zullen zeker een tientje gaan geven, maar ja…”

“Verslavend”

Toch hoeft Van Bruggen niet lang na te denken over de vraag of hij het opnieuw zou doen. Ja, luidt zijn antwoord. “Het is echt fantastisch. Verslavend.” Ook al is hij de eerste om toe te geven dat het ook ongelooflijk veel tijd kost. “Als je zo’s soort project begint, gaat het veel verder dan het maken van de inhoud. Wanneer je vroeger voor VN een verhaal schreef ging je op pad, je schreef je verhaal, verkocht dat misschien nog op andere plekken, je kwam terug en dat was het. Dit verbreedt het enorm, dat is ook een nadeel: het kost enorm veel tijd. Dat Sochi project is een soort van bedrijf dat we hebben opgericht. Het is veel meer dan journalistiek: het is een enorme administratie, enorm veel communicatie.”

Alle crowdfunders merken het: ze moeten hun verhaal blijven uitleggen. Vragen blijven beantwoorden. vertrouwen zien te winnen. Dat gaat meestal niet van het ene op het andere moment. Ronald Kleverlaan stelt: “Het kost extreem veel tijd, niet alleen tijdens je campagne, maar ook al vaak daarvoor. Als je het rendement bekijkt is het niet echt rendabel qua tijd of geld. Maar het levert meer op dan geld. Contacten bijvoorbeeld. Die kunnen je ook weer verder helpen. Ik denk dan ook dat de meeste mensen die het doen niet kunnen stoppen vanwege de positieve energie die het je geeft.”.

“Zorgen dat iederen het snapt”

Sven Pluut heeft nog een lange weg te gaan. Hij wil mensen die zelf geen dak hebben of door andere omstandigheden geen zonnepanelen op hun dak kunnen leggen, wel de kans bieden in zonne-energie te stappen. Daartoe heeft hij een deal gesloten met Essent en FC Groningen. Wanneer hij 1.120 zonnepanelen à 550 euro per stuk aan de man weet te brengen, komen die op het dak van voetbalstadium Euroborg te liggen. De stoom die zo wordt geproduceerd wordt verkocht aan FC Groningen en de bezitters van een paneel ontvangen 24 jaar lang zogenaamde zonnerente.

De teller staat op 67 verkochte panelen. Hoe worden dat er meer? “Door dit soort gesprekken. Er staan ook publicaties in de Volkskrant en Trouw gepland. We zijn aanwezig op de open dag van FC Groningen. En we hebben een vaste groep aanhangers die we op de hoogte houden via email en face tot face.”

Maar er blijven de nodige drempels te overwinnen. “We zijn 2,5 jaar achter de schermen bezig geweest aan met het bouwen van een netwerk en kijken of de plannen technisch haalbaar zijn. En dan komt het moment waarop je een versimpeling moet maken zodat iedereen het snapt…daar zijn we net te snel in gegaan. Daar hadden we meer tijd voor moeten uittrekken. Door bijvoorbeeld het verhaal te testen op de markt.”

“Deze hype gaat niet over”

Rob Adolfsen is de man die misschien nog wel de langste weg te gaan heeft. Met zijn Anno12 wil hij een nieuwe vorm van zorgverzekeren in de markt zetten. Daarvoor is heel veel startkapitaal vereist , waarvan de eerste 6 ton inmiddels al binnen is. Anno12 doet denken aan de ouderwetse coöperatie, maar dan anno nu. “Het is niet heel veel anders, alleen hebben we nu het internet en social media en online bankieren. Waardoor het makkelijker is en efficiënter werkt. Je benadert nog steeds dezelfde groep, maar je hoeft niet meer rond te reizen om bij mensen aan te kloppen. Je kunt nu bellen, chatten, mailen en dan naar een centrale plek verwijzen.”

In de praktijk merkt Adolfsen dat veel mensen moeite hebben met dingen die voor anderen heel gewoon lijken. Zo zijn er nog steeds mensen die niet met Ideal kunnen omgaan. Desondanks is Adolfsen onverminderd positief. “Deze hype gaat niet over, absoluut niet. Als je kijkt naar de bankencrisis en de reacties daarop, dan zie je toch veranderingen in een razend tempo opgang maken. Maar voordat het volledig geprofessionaliseerd is kan het nog wel een 10 jaar duren.”

Een stelling die Ronald Kleverlaan onderschrijft, al denkt hij aan een periode van 5 jaar. “Het gaat echt nog wel een aantal jaren duren. Het is voor veel mensen nieuw, eng en onduidelijk. We hebben meer succesverhalen nodig om uit te leggen wat de mogelijkheden zijn.”

Erwin Blom (Wormer, 1961) is voormalig hoofd van de afdeling Digitaal van de VPRO en mede-oprichter van The Crowds, een bedrijf dat zich specialiseert in ’social media’ en 'Fast Moving Targets', een platform over innovatie op het gebied van media, technologie en communicatie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!