Tom Schouten (Flux): “Ik wil laten zien dat design juist wel praktisch kan zijn”

17 november 2014, 15:00

De Flux-stoel is ‘de oplossing voor de lelijke klapstoel’. Inmiddels zijn er van het gepatenteerde ontwerp van Tom Schouten en Douwe Jacobs duizenden verkocht. “Als je een beetje oefent, zit hij in no-time in elkaar”, zegt Schouten, medeoprichter van het Delftse bedrijf Flux. Hij bedacht een ontwerp voor een vouwbare kunststof designstoel. “Met een paar simpele handelingen vouw je een kunststof envelop om tot een stijlvolle designstoel: de Flux Chair”, schreef magazine Elle over het ontwerp.

De FluxChair is een ontwerp van TU Delft studenten Douwe Jacobs en Schouten, gebaseerd

Flux begon als een vak businessplannenschrijven aan de TU Delft en is op een ontwerp van TU Delft studenten Douwe Jacobs en Schouten gebaseerd. De makers hadden een fascinatie voor de Japanse vouwkunst origami. Jacobs ontwierp de stoel en Schouten werd aan boord gehaald om de bedrijfskant te ontwikkelen.

“We wilden een zo efficiënt mogelijke productiemethode, de stoel moest internationaal worden verkocht om het een commercieel succes te maken.” En ook al hadden ze weinig kaas gegeten van de zakelijke kant, ze wilden het graag zelf doen. Schouten wist twee investeerders warm te maken.

Elke keer als ze de stoel ergens opzette maakte dat reacties los. “Dat hielp om mensen te enthousiasmeren. We hebben op veel beurzen keihard stoelen staan bouwen, met keiharde muziek erbij.”

Flux verkoopt inmiddels in diverse designwinkels.”We merkten op een gegeven moment wel dat de consument een beetje achter bleef. Design is vaak niet praktisch, wij wilden laten zien dat dit juist wel kan.” Flux heeft de productlijn bovendien uitgebreid met andere meubelen en maakte een televisiemeubel voor Philips. “Onze aanstormende Flux-bar is een klein pakketje dar achterin de auto past.”

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie

2 Reacties

    Mike van Hoenselaar

    Mooie interviews zijn het altijd.

    Ik mis alleen een plaatje of iets in het artikel en in het interview zelf wordt er ook geen demo gegeven.

    Speciale reden?


    18 november 2014 om 08:07
    ronnieo

    Mike,

    Dan heb je de eerste minuut van het interview niet goed bekeken :).


    18 november 2014 om 09:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!