Toenemend protest tegen Google’s Gmail

25 april 2004, 05:08

Het plan van Google om gebruikers een eeuwigdurende postbus voor e-mail aan te bieden, stuit op steeds meer obstakels. Gmail, zoals de nieuwe dienst moet heten, is overheden, privacybeschermers en analisten in het verkeerde keelgat geschoten.

De populairste zoekmachine van internet presenteerde vorige week zijn plannen voor een gratis e-mailservice. Daarbij krijgen gebruikers op de computers van Google een gigabyte aan opslagruimte voor hun elektronische post. Het Californische bedrijf schiet daarmee onder de duiven van Microsoft, dat 170 miljoen gebruikers claimt voor zijn e-maildienst Hotmail.

Google maakte het nieuws bekend op de laatste minuut van 31 maart. Het moest daarna alle zeilen bijzetten om de wereld ervan te overtuigen dat er geen sprake was van een 1 april-grap. Die pogingen werden ondermijnd door nog een persbericht dat het bedrijf die dag uitgaf. Daarin werden vrijwilligers voor een missie in de ruimte gezocht.

De ophef wakkerde verder aan toen Google liet weten dat het berichten in Gmail zal ‘scannen’ om gebruikers op basis van trefwoorden te bestoken met advertenties. Dezelfde technologie gebruikt het bedrijf om advertenties te plaatsen op de webpagina’s met de resultaten van zoekopdrachten.

Europese en Amerikaanse privacybeschermers kwamen woorden tekort om Google’s initiatief te veroordelen. ‘Het is een schending van de privacy van gebruikers, en een brutale ook nog eens. Zoals men zegt: de neus van de kameel zit al in de tent. Een jaar verder en de kameel is helemaal binnen’, aldus Commercial Alert in de Verenigde Staten.

Moeite hebben de organisaties ook met de opmerking van Google dat e-mails niet kunnen worden verwijderd. Die bewaardrift kan gebruikers lelijk opbreken als werkgevers of justitie hen willen vervolgen.

Aan het hoofdpijndossier heeft een Londens bedrijf inmiddels een pagina toegevoegd. The Market Age zegt het recht op het gebruik van de naam Gmail te hebben en niet kwijt te willen.

Bron:

http://www.volkskrant.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!