Toch Republikeins CNN/YouTube debat

14 augustus 2007, 05:49

Na het Democratische CNN/YouTube debat op 24 juli werden de reacties van de Repubikeinse presidentskandidaten met verbazing en zorg bekeken. Omkleed met de meest ongeloofwaardige redenen, legden velen uit waarom ze niet wilden of ‘konden’ deelnemen aan de Republikeinse versie van het CNN/Youtube debat op 18 september.

Invloedrijke pro-Republikeinse bloggende strategen als David All en Patrick Ruffini, die wél inzagen dat het marketingtechnisch een slechte zet zou zijn als de Republikeinen geen vragen van Amerikanen zouden beantwoorden, startten een site ‘Save the debate’ waar een petitie ingevuld kon worden om de Republikeinse kandidaten over te halen toch deel te nemen aan het debat in St. Petersburg, Florida. En vandaag konden ze opgelucht op de website noteren : “We did it! Thanks to you we saved the debate”. Het debat is verplaatst naar 28 november en bijna alle kandidaten hebben inmiddels toegezegd nu wel naar St. Petersburg te komen.

Alleen Romney, die afgelopen week de eerste straw poll in Iowa won, moet nog toezeggen bij het debat aanwezig te zijn. Romney, die meer video’s op YouTube heeft staan dan iedere andere Republikeinse kandidaat, is vanaf het begin geen liefhebber van het CNN/YouTube format geweest omdat hij vindt dat een toekomstige president meer respect verdient dan het beantwoorden van vragen van sneeuwpoppen. “Billiam the snowman” slaat terug en vertelt Romney ‘to lighten up slightly’.

De website ‘Save the debate’ kan nu ook gebruikt worden om video’s met vragen voor de Republikeinse kandidaten. En in een speciale twist hebben ze ook de mogelijkheid toegevoegd dat mensen met video-camera’s zich aan kunnen melden bij de site. Deze amateur cameramensen kunnen dan ingezet worden om Republiekeinse aanhangers met vragen in hun regio te filmen.

Na jarenlang bij de rijksoverheid gewerkt te hebben, ben ik nu werkzaam als zelfstandig adviseur (AmaZingg) en adviseer ik over web 2.0 ontwikkelingen. De focus van AmaZingg ligt vooral op het gebruik van het web en virtuele werelden door politieke, educatieve en charitatieve/nfp-instellingen. Zo blog ik op ecritures.nl uitgebreid over het gebruik van digitale media in de Amerikaanse presidentscampagne en op amazingg.nl over Second Life. Verder schrijf ik regelmatig artikelen voor zeer diverse bladen als Fonsenwerving, Tennis, Uitvaart ed over webontwikkelingen.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!