Tocasa.nl brengt particulieren en vakmensen bij elkaar

5 november 2006, 07:48

Tocasa.nl brengt particulieren en vakmensen bij elkaarIk refereerde er al naar in het artikel van Anders over welke Nederlandse dotcoms het helemaal gaan maken. Eén van die dotcoms (of beter dotnls) is volgens mij het afgelopen week gelanceerde Tocasa.nl van collegablogger Eduard de Wilde.

Tocasa.nl richt zich op matchmaking tussen vakmannen en particulieren voor verbouwing, onderhoud en reparatie aan huis en tuin. Het gaat daarbij om timmermannen, schilders, stukadoors, etc. Op de site presenteren deze zich met een uitgebreid bedrijfsprofiel. Ze geven aan welke werkzaamheden ze verrichten, wanneer ze beschikbaar zijn en of ze bijvoorbeeld over keurmerken beschikken. De bedrijfsprofielen zijn aangevuld met referenties van particulieren en fotomateriaal van eerdere projecten. Je kunt bedrijfsprofielen doorzoeken en zelf direct contact opnemen met een vakman. Ook kun je een project plaatsen en vakmannen laten reageren.

Volgens Eduard is internet bij uitstek het medium om ook deze markt transparanter te maken (waren deze er nog niet dan?). Voordeel voor de particulier is een betere keuze, en voor de vakman een groter bereik en betere sturing om opdrachten te krijgen die passen bij zijn expertise en op het moment dat het hem uitkomt. Bewoners van Amersfoort (woonplaats Eduard) en omliggende gemeentes krijgen de primeur. In een later stadium zal Tocasa.nl de rest van Nederland bestrijken. Voor het werven van vakmannen werken ze samen met Bouwmaat, de groothandel in bouwmaterialen voor vakmannen. Klanten van Bouwmaat Amersfoort zijn benaderd om zich in te schrijven. Bij de start zitten er al 80 vakmannen in het bestand.

Eduard, heel veel succes en ik ga het met belangstelling volgen!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

16 Reacties

    Bas

    Das handig! Heb net een huis gekocht en ben niet zo goed op de hoogte van de vakmensen in die plek, dus mooi initiatief. Jammer dat er nog niets gevonden wordt (in Breda) en de “dichtsbijzijnde” schilder (Huizen) pas over 6 weken beschikbaar is.

    Ik snap natuurlijk dat de database nog niet uitpuilt van gegevens, dus over een tijdje als het echt nodig is zal ik nog eens kijken.

    Kleine opmerking: de auto suggest is zo traag dat ik heel de Odyssee kan overtypen alvorens de suggestie Homerus wordt gegeven. Bij wijze van spreken :d


    5 november 2006 om 09:32
    Ton Verplanke

    Casius (www.casius.nl) doet hetzelfde sinds 2000 en in Belgie sinds 1999.

    Er is natuurlijk helemaal niets mis met het promoten van een nieuw initiatief, maar ik ben eerlijk benieuwd waarom je denkt dat Tocasa het gaat maken in een markt die al een paar grote spelers heeft?

    Wat is het geheim (USP) van Tocasa?


    5 november 2006 om 14:30
    Ton Verplanke

    Weer te traag met typen. Casius geeft geen referenties, maar vraagt na de klus na de ervaringen met de vakman. Dus er is een soort van kwaliteitsborging.


    5 november 2006 om 14:34
    media

    Volgens mij was Casius de partij waar ik naar op zoek was Ton. Dacht alleen dat ze oorsponkelijk uit Arnhem kwamen maar dat blijkt Amsterdam te zijn. Wat Tocasa volgens mij uniek maakt is dat het veel meer uitgaat van aktieve inbreng van particulieren (referenties) en vakmensen (laten zien wat ze al hebben gedaan). Maar nogmaals, ik ken daarvoor de andere initiatieven te weinig om daarover te oordelen. Iemand?


    5 november 2006 om 14:34
    media

    Ah, onze laatste reacties liepen even langs elkaar; inderdaad de referenties dus!


    5 november 2006 om 14:35
    jerbe

    Ik heb de site debouwwerkt.nl eens bekeken. Zier er prima uit, maar als je op particulier klikt, en daarna wat pagina’s oproept, krijg je bijna overal “Deze pagina is nog niet klaar” (bijv. bij “hulp” en “contact”.) Bij rubriek “bedrijvengids” krijg ik een error. Misschien een klusjesman inschakelen? 😉


    5 november 2006 om 14:49
    Edwin

    Ik heb zelf een zeer positieve ervaring met Casius. Een verbouwing met behulp van een van hun partijen uit laten voeren en zeer tevreden met zowel het resultaat als het proces.

    Dit soort initiatieven starten in een zeer beperkt deel van Nederland en daarna pas opschalen naar de rest van Nederland is een zwaar scenario, ben benieuwd of ze het gaan redden in een markt die al een aantal spelers bevat, maar waar nog niemand echt een grote naam heeft.


    5 november 2006 om 19:24
    Eduard

    Interessante discussie! Ik zal jullie een aantal van onze overweging geven en hoop daarmee antwoord te geven op een aantal vragen/commentaar.

    Wanneer je naar de markt kijkt zie je verschillende businessmodellen en daarmee ook andersoortige dienstverlening. Je kan dus niet alles op 1 hoop gooien en we concurreren dan voor ons gevoel ook niet met iedereen.

    Je hebt grofweg drie soorten aanbieders: bemiddelaars, zoals Casius, Veilingsites zoals Leadz en open zoekmachines zoals Tocasa.nl.

    Ik zie Casius eigenlijk als een soort franchisegever: zij selecteren de vakman o.b.v van jouw offerteverzoek. Dat betekent dat zij daarmee staan voor de kwaliteit van de vakmannen die een offerte indienen. Daarvoor ontvangen ze een fee voor de bemiddeling per opdracht. Het is een totaal ander businessconcept dan Tocasa. Aan de ene kant concurrerend, aan de andere kant zouden ze net zo goed in ons bestand kunnen staan :-). Zij hoeven op zich geen grote database te hebben, als ze maar kunnen leveren.

    De veilingsites laten de vakmannen concurreren op prijs. De laagste bieder krijgt de opdracht. Daar willen we ver van blijven. Gesprekken met vakmannen hebben ons geleerd dat ze doodziek worden van het maken van offertes voor prijskopers. Die kunnen beter naar de Polen gaan. Wat wij willen is mensen inzicht geven in de prijs/kwaliteit verhouding. Als je voor topkwaliteit wilt gaan, prima, maar door hoort een prijs bij. Wij hanteren bij het plaatsen van projecten door consumenten dan ook geen veilingsysteem. Iedereen kan reageren, de consument bepaalt op basis van het profiel van de vakman die het beste bij zijn wensen past.

    In feite zijn wij een zoekmachine waarbij we de profielen de consument veel meer inzicht moet geven in de toegevoegde waarde van een vakman dan de Gouden Gids of het Telefoonboek je kan bieden. Daarnaast zitten er veel features is die het de vakman en particulier makkelijk maken: een eigen pagina van waaruit je je complete proces kunt aansturen incl sms service.

    De referenties van klanten zal gaan fungeren als digitale mond to mond reclame.

    De concurrerende sites hebben (naast het ontbreken van referenties e.d.) vaak een matige vulling van de database. De ultieme uitdaging is voor ons dan ook om de database gevuld te krijgen.

    Wij werken daarvoor samen met een grote marktpartij: Bouwmaat. Ik ben ervan overtuigd dat dit een belangrijke succesfactor is.

    De opmerking van Edwin is terecht: het is een risico om kleinschalig te beginnen. Zeker, wanneer je op internet zit, is het moeilijk om lokaal te blijven en dus de bezoekers uit de andere regio’s niet teleur te stellen. Aan de andere kant biedt het uitstekende mogelijkheden om je concept te testen, bugs eruit te halen, processen te verbeteren etc. voor de landelijke uitrol. Het is niet voor niets dat gevestigde spelers in de fysieke wereld productintroducties altijd kleinschalig testen.

    We maken gebruik van de nieuwste technologieen. We weten inmiddels dat dat ook risico’s met zich meebrengt. Het gebruik van Ajax is leuk, maar conflicteert met een hoop ander zaken! Ook knalt de sites om er allerlei reden er af en toe nog uit 🙁

    En ja Bas, die auto suggest is leuk, maar als je snel typt ben je sneller dan de database. Op zich geen probleem, want je hoeft niet uit de autosuggest te kiezen!

    Daarnaast is het aanschakelen van vakmannen een zeer arbeids intensief proces. De andere spelers zullen dat beamen. Ik kan nu al zeggen dat ik ontzettend blij ben dat we eerst in de regio Amersfoort zijn begonnen. Wanneer meteen landelijk waren gegaan waren de problemen/uitdagingen exponentieel groter geweest.

    Resumerend: Marktonderzoek en gutfeeling geeft ons de overtuiging dat er plek is voor een goede speler op ons terrein. We hebben geprobeerd in de functionaliteiten van de site een onderscheidend concept neer te zetten. de komende maanden gaan ons leren of onze ideeen kloppen. daarna gaan we landelijk uitrollen. En ja, het blijft ondernemen. Het kan lukken en mislukken. Wie het nu al weet mag het zeggen 🙂


    5 november 2006 om 20:21
    Ton Verplanke

    @Eduard,

    Bedankt voor de toelichting en succes met je site!


    6 november 2006 om 07:11
    Diederik Heinink

    ik ben medeoprichter van Leadz geweest. basisidee is goed en geloof in potentie van deze markt. ben er een jaar geleden uitgestapt, omdat we niet op een lijn zaten wat verdere uitrol betrof. ik geloof in een laagdrempelig business model, waarbij de dienstverlener niet aan de site-eigenaar betaalt (bij Leadz wel het geval). is te onbetrouwbaar, drijft klant sneller direct in handen van leverancier, om de site heen. hou drempel laag en verdien op het aantrekken van partners en adverteerders obv hoge site traffic.

    ga eens kijkje nemen bij Tocasa, want ben altijd in voor nieuwe benaderingen!


    6 november 2006 om 13:54
    Edwin

    @Eduard: De web 2.0 manier om opstart problemen te voorkomen is werken op basis van invitatie, dus een gesloten systeem alleen toegankelijk voor invitees. Maar om de vakman tevreden te houden moet je wel voor een stroom(pje) aan opdracht aanvragen zorgen. Dus dan moeten er wel direct een aantal potentiele opdrachtgevers zijn in het hele land.


    6 november 2006 om 21:36
    mvkranenburg

    Laat ik nu net in Amersfoort wonen en op zoek zijn naar een buitenschilder 🙂 . Ik begon net als de andere 90% van de Amersfoorters in Google en zocht op “schilder amersfoort”: een heleboel resultaten maar (nog) geen Tocasa maar dat gaat vast snel veranderen. Op de website heb ik wel gezocht op buitenschilder en Amersfoort. Na een overzicht van een aantal bedrijven klikte ik op de link meer. Ik zou soweiso het hele veld klikbaar maken en zeker de link klik meer duidelijker onderscheiden van de andere links. Helaas – vind ik persoonlijk hoor – moest ik me eerst registreren dit was voor mij een afhaakmoment, teveel gedoe. Maar wellicht zie ik het mis. Wat ik toch wel bijzonder vond is de uitlegvideo hoe je kan inloggen, dit ben ik nog niet eerder tegengekomen. Een uitleg hoe je een mailadres en wachtwoord moet invoeren? In iedergeval is er heel veel goed werk verricht en ook veel tijd besteed aan online service. Of het concept succesvol wordt? Dat weet je van tevoren inderdaad niet van te voren en dat is dan weer het leuke van ondernemen.


    7 november 2006 om 17:40
    Eduard

    @edwin: we doen het inderdaad op zijn web 2.0. de bedrijven die we nu in het bestand hebben zijn op uitnodiging. maar je moet inderdaad opdrachten hebben, dus naar het publiek moet je wel exposure hebben….

    @Martin: bedankt voor je tips. de site heeft een groot aantal features die het jou en de vakman makkelijker moeten maken. registratie is nodig vanwege het feit dat notificaties per email gegaan. registratie is simpel, je hoeft niet al je NAW gegevens af te geven. Na 1x registreren gaat alles verder vanzelf. Dus als je een vakman wilt hebben, zou ik die ene stap gewoon zetten:-)


    8 november 2006 om 17:58
    Eduard

    @Martin: ik heb je je zin gegeven 🙂 De bedrijfsprofielen van de vakmannen zijn nu zichtbaar zonder registratie. wanneer je gebruik wilt maken van alle faciliteiten van je ‘eigen pagina’ zodat je de profielen kunt bewaren, projecten kunt plaatsen e.d. moet je je natuurlijk wel registreren.


    24 januari 2007 om 07:47
    mvkranenburg

    @ Eduard: top ik ga meteen kijken. Want met het onstuimige weer van de afgelopen dagen zijn er de klussen rondom het huis ook toegenomen 🙂


    24 januari 2007 om 08:13

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!