#TNW2013: Online uitgeven in 2013 volgens Jimmy Maymann

26 april 2013, 06:59

Uitgeven op het web is een dynamische en interessante industrie. Ook in Nederland zien we uitdagende initiatieven die met een innovatief verdienmodel de strijd aan gaan met de ‘traditionele’ mastodonten, denk bijvoorbeeld aan De Nieuwe Pers (DNP), The Post Online en uiteraard De Correspondent. Hoezeer deze Nederlandse pioniers een eigen gedachte en visie hebben, we kunnen wel stellen dat The Huffington Post de wereldwijde trendsetter is voor dit soort internetjournalistiek. Tijdens The Next Web Conference 2013 sprak CEO Jimmy Maymann gisteren over de toekomst van digitaal uitgeven volgens The Huffington Post.

Het succes

Wat maakt de ‘HuffPost’ dan uniek en de trendsetter voor bijvoorbeeld de Nederlandse modellen? Volgens Maymann heeft The Huffington Post zich gepositioneerd tussen twee uitersten. Aan de ene kant heb je de traditionele pers en hun online equivalenten zoals The New York Times, TimeWarner en NBC Universal. Aan de andere kant staan socialmediaplatformen die excelleren in het snel en makkelijk delen van content zoals Flickr, Tumblr, WordPress en Facebook.

The Huffington Post publiceert deels content die al op andere platformen is verschenen. Daarnaast houdt The Huffington Post vast aan het idee dat content gratis is en makkelijk gedeeld kan worden met anderen.

Huffington Post is, zoals velen zullen weten, daarom begonnen als blog in de VS met een grote schare vrijwilligers die zich belangeloos inzetten voor het succes van de site. Hoewel er veel kritiek was op het model, zijn ze juist daardoor een internationale crossplatformspeler met een enorme online bereik. Volgens Maymann zijn daar drie redenen voor: influence, impact en innovation.

Influence

Het succes van The Huffington Post is onder andere gebaseerd op de invloed van de lezers. Volgens eigen cijfers is het overgrote deel van de lezers jonger dan 35 jaar en bemiddeld: de site trekt 20 procent méér lezers met een gemiddeld inkomen van meer dan $150.000 dan traditionele media. De helft van deze welvarende groep zijn ook nog eens early adopters. Met andere woorden, een grote groep hippe jongelui weet online de verhalen, maar ook het gedachtengoed van The Huffington Post te verspreiden.

Dit zou niet lukken zonder een geloofwaardig DNA, aldus Maymann. Juist dat DNA bleek in het verleden ook voor discussie te zorgen, omdat er zoveel vrijwillige bloggers waren en omdat The Huffington Post niet vies is van commerciële samenwerkingen. Daar staat tegenover dat de site ooit is opgericht om een links politiek tegengeluid te creëren tijdens het bewind van George Bush. Dit DNA maakt dat The Huffington Post content met een mening probeert te leveren die de lezers geboeid houdt en terug laat komen. Een focus op sterke verhalen die conversaties op gang brengen. Zoals Maymann het stelt:

“We try to deliver content that makes people stay with us.”

Een erkenning en bewijs van deze sterke content is de Pullitzer Prize die The Huffington Post in april 2012 in ontvangst mocht nemen.

Impact

The Huffington Post gelooft heilig in een model waarbij de content een impact maakt. Dat is de reden dat de 500 reporters en meer dan 30.000 bloggers(!) proberen een frequentie aan nieuwe content na te streven die meegaat met ‘the pace of Twitter’. Iedere dag worden wereldwijd meer dan 1.600 verhalen gepubliceerd en komt er iedere 58 seconden nieuwe content vrij.

Daarnaast draait impact bij The Huffington Post ook om ‘The Social Flywheel’. De strategie is volledig gericht op delen en vindbaarheid van de content, aldus Maymann.

Innovation

Tot slot is innovatie volgens Maymann essentieel voor het voortbestaan van het platform. Door te blijven ontwikkelen en met nieuwe producten te komen, maakt The Huffington Post zichzelf nog steeds interessant en sexy voor de early adopters.

Een recent voorbeeld is HuffPost Live dat tot nu toe helaas nog alleen in de VS gelanceerd is. HuffPost Live is ‘the never ending talk show’. Het streaming-videoconcept brengt een talkshow waarbij de interface al meteen duidelijk maakt dat social media een gigantische rol hebben op het script. In plaats van een beeldvullend scherm met de show, zien we een kleiner scherm waar omheen social media een prominente rol krijgen. Vragen komen via Tweets, comments en videoboodschappen binnen.

Na de kranten lijkt the Huffington Post met HuffPost live nu dus ook een uitdager te worden voor traditionele televisie. De potentie van online uitgeven in 2013.

Gijs Moonen
Founder & Owner bij Ovide Agency

Oprichter van Ovide Agency. Een bureau met een ander model. Als online marketing & PR bureau doen we het nét even anders. Met de allerbeste mensen werken we voor de mooiste merken. Niets meer, niets minder.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!