#TNW2013 – Kei Shimada: mobiele smart technologies en meer cool stuff in Japan

28 april 2013, 07:59

Understanding the world’s oldest, biggest and most advanced mobile market, Japan!

Kei Shimida is director business development bij Dentsu Inc. en veelgevraagde spreker en strateeg in ‘s werelds oudste, grootste en meest geavanceerde mobiele markt, Japan. Op de tweede en laatste dag van The Next Web Conference sprak hij over mobile smart technologies en de coolste dingen waar hij samen met zijn team mee bezig is.

Innovatie door homogeniteit

Japans is een land waar veel innovatie heeft plaatsgevonden vanwege de homogeniteit in alle sectoren van de maatschappij. Een land waar het algemeen welzijn voorrang heeft op private belangen, waar de langetermijnvisie een belangrijke plaats heeft en geduld absoluut een verdienste is. De homogeniteit heeft een ecosysteem gecreëerd waarin economie en innovatie volledig op elkaar zijn ingespeeld.

Japan is vooruitstrevend op vele fronten. Zo hadden ze in 1999 al mobiel internet. Een jaar later werden de eerste cameratelefoons geïntroduceerd, maakte de bevolking gebruik van location-based services en de app store en was videocalling niet vreemd. In 2003 werden de mobieltjes uitgerust met wifi, was een flat rate voor data normaal en werden QR-codes al gegenereerd.

Niet veel later volgde de NFC-technologie (FeliCa). De technologie werd in 2004 geïntroduceerd en is in het dagelijkse leven van de Japanners niet meer weg te denken. Daar waar wij de OV-chipkaart gebruiken, wordt in Japan de mobiele telefoon gebruikt om in de trein of bus te stappen, in restaurants fungeert het als betaalmiddel en in de McDonald's kan je met je digitale coupon je korting als het ware swipen. Ik vraag me nog steeds af waarom de iPhone niet met een NFC-chip is uitgerust.

Liefde voor het westen

Met het feit dat ze zo een eigen ecosysteem hebben, betekent het niet dat ze enkel met hun eigen innovaties kunnen en willen leven. Zo zijn Japanners dol op de iPhone. Ook Android-phones ontbreken niet in de Japanse cultuur. Zelfs senioren maken gebruik van een mobieltje met Android OS, echter wel met een aangepaste launcher waarmee de knoppen groter en de teksten beter leesbaar zijn.

De liefde voor het westen blijft niet enkel bij gadgets, maar geldt absoluut ook voor diensten. Zo is Foursquare een populaire app in Japan, waarbij de Shibuya crossing zonder twijfel de meeste check-ins heeft, wereldwijd. Ook Twitter en Pinterest zijn veel gebruikte middelen die door de Japanse bevolking omarmd worden.

Maar wat komt er eigenlijk nog aan?

Omdat Japan een interessante kweekvijver is van innovaties waren we vooral nieuwsgierig naar wat ons nog allemaal te wachten staat.

Er komen nieuwe mogelijkheden van advertising aan! Ondanks dat de Toyota Fun Vii tot op heden nog enkel een conceptcar is, verwacht Kei dat het niet lang meer zal duren totdat deze rijdende billboarden werkelijkheid worden.

Ook heeft Japan zero-emission-technologie hoog in het vaandel zitten. Zo ontwikkelde Nissan in samenwerking met Nichicon de “LEAF to Home”, een auto met een powerstation dat het mogelijk maakt om je huis van elektriciteit te voorzien. Voor meer informatie hierover verwijs ik graag naar de website van Nissan zelf.

Gezichtsherkenningstechnologie wordt steeds belangrijker. In het straatbeeld van Japan zijn al drankautomaten te vinden die op basis van gezichtsherkenning een suggestie doen over wat jij zou willen drinken. Vanwege de homogeniteit van het land kunnen dit soort nieuwe technologieën echt in de praktijk worden getest. In het westen zouden deze kostbare apparaten het vanwege vandalisme of omdat ze gewoonweg gejat worden niet lang uithouden. Zonde!

Het Japanse bedrijf Neurowear dat al eerder de Necomimi-oortjes (zie coverfoto) ontwikkelde, presenteerde op SXSW 2013 de Mico, een hoofdtelefoon die aan de hand van brainwaves nieuwe liedjes voor je uitzoekt, gebaseerd op je gemoedstoestand. Je hoeft dus niet meer zelf naar nieuwe muziek te zoeken, met Mico vindt nieuwe muziek jou!

Japan = innovatie

Een land als Japan, dat hevig op eigen technologie rust en tot op heden weinig op het buitenland hoefde te leunen, is op een punt beland waarbij internationale samenwerkingen onvermijdelijk zijn geworden. Kei Shimada stond niet alleen voor zichzelf op het podium van The Next Web Conference 2013, maar juist als ambassadeur voor Japan. Op vriendelijke wijze vroeg Kei om meer met Japan de samenwerking op te zoeken zodat er gezamenlijk naar een hoger doel gewerkt kan worden. Een mooie gebaar waarbij deze presentatie duidelijk niet alleen om hem gaat, maar juist om het algemene welzijn van zijn land, Japan.

Een kort interview met Kei Shimada op The Next Web Conference 2013:

Johan is een media designer met een sterke achtergrond in branding, digitale marketing en innovatie. In 2014 heeft hij appril festival in Rotterdam op de kaart gezet en was hij als marketing en community manager betrokken bij startup accelerator Rotterdam Internet Valley. Sinds 2015 zet hij zich in voor de Erasmus University Rotterdam op het gebied van onderwijsvernieuwing en innovatie.

Categorie
Tags

4 Reacties

    F. Inoue

    Wie niet kent Dentsu in Japan? Allermachtigste reclamegigant!!

    Wanneer was het? Ik heb het gemist!!

    Japan is wat dat betreft nog steed een land met een paradox. Aan de ene kant, zoals het hier verteld wordt, is het een land van hoogwaardige technologie en innovatie. Aan de andere kant hebben de kinderen op basisscholen in provincies nauwelijks computers op school, en ook niet thuis. De slechte en zeer beperkte Wifi network in het hele land is regelrecht een ramp als je tijdelijk daar verblijft. On line geld overmaken is vrijwel onmogelijk…. Soms raak ik in de war als ik met de Japanners praat.


    29 april 2013 om 11:08
    jjckong

    Thenextweb.com: The world doesn’t ‘get’ Japan and Kei Shimada wants to change that


    29 april 2013 om 13:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!