#TNW2013 – Hoe Google Glass tegelijk enthousiasmeert en verwart

29 april 2013, 10:29

Soms moet je een evenement even op je in laten werken om het centrale thema te destilleren. Nu The Next Web weer wat achter ons ligt, blijkt ‘wearable computing’ het centrale onderwerp dat mensen bezighield. Hoe internet steeds dichter op ons lijf gaat zitten. Bijvoorbeeld in de vorm van Google Glass, de bril van Google waarmee je in je scherm omgevingsdata kunt zien en met woordcommando’s foto’s en video’s kunt maken. De Amerikaan Robert Scoble had hem bij zich en iedereen wilde even door zijn glazen kijken.

Jochem Koole

Jochem Koole van Deloitte was voor het eerst op The Next Web en kwam er enthousiast vandaan. Volgend jaar is hij weer van de partij. Gevraagd naar de belangrijkste trends, snijdt hij het centrale thema aan: ”De trends zijn algemeen bekend. Maar hier krijg je er achtergrond informatie bij. De belangrijke trends zijn voor mij big data en wearable computing zoals de Google Glass die Robert Scoble hier liet zien. Daarnaast zie je dat alles twee kanten heeft. Je kunt goed en kwaad doen met technologie. We moeten daar verantwoordelijk mee omgaan.”

Frank Meeuwsen

Frank Meeuwsen (The Incredible Adventure): “Ik heb de Google Glass opgehad en had daarmee mijn iPhone momentje. Toen de iPhone in 2007 voor het eerst naar Nederland kwam, stond iedereen om dat apparaat heen, iedereen wilde hem zien en voelen en proberen. Dat was een bijzonder moment. Dat had ik nu weer. Iedereen die de Google Glass opzet krijgt een glimlach omdat ie het gevoel heeft in de toekomst te kijken. Onze kinderen gaan door deze ontwikkeling de wereld heel anders beleven. Net zoals de iPhone een revolutie heeft veroorzaakt en voor een nieuwe economie heeft gezorgd en voor nieuwe sociale conventies, gaat de Google Glass dat doen.”

Oscar Kneppers

Oscar Kneppers (Rockstart): “Ik verlaat The Next Web in schizofrene staat. Robert Scoble liet in zijn presentatie zien hoe we door wearable computing en sensoren steeds efficienter kunnen leven en hoe we steeds meer controle hebben over ons leven, steeds betere deals hebben als we langs een schap lopen, etcetera. Dat gaat in mijn woorden samengevat heel erg over controle en consumeren.”

“De fascinatie voor vernuft en technologie hoort heel erg bij mij. Maar een andere technologie waar ik al jaren mee bezig ben is de verfijning van mijn intuîtie door yoga en meditatie. Die twee zaken staan haaks op elkaar, dat voelt schizofreen. We weten straks alles wat om ons heen gebeurt, maar ontwikkelen daardoor onze intuîtie minder. En ik denk dat intuîtie een van de belangrijkste technologiën is die we als mens hebben meegekregen. Ik wil onafhankelijk zijn en altijd aanwezige data maakt ons afhankelijk”

Robert Scoble

En tot slot Robert Scoble zelf. Scoble vertelt dat Google Glass lifechanging voor hem is. Hij gaat zijn huis niet meer uit zonder Google Glass. “Het is nu al een onderdeel van mijn leven. En dit is pas het begin. De komende jaren komen er veel concurrenten met vergelijkbare producten. En er zijn nog nauwelijks apps. Ik wil kunnen zeggen: vind de dichtstbijzijnde Starbucks voor me. Dat kan nog niet.”

“We gaan naar een tijd van sensoren, big data, wearable computers, locatie gebonden data en gegevens van sociale netwerken. Dat zorgt voor zeer persoonlijke apparaten. Die ook naar voren kijken. Wat is mijn volgende afspraak? Hoe is het verkeer op de route die ik moet afleggen? Die je gaan helpen en je leven meer efficient maken. En de privacy vraag? Mijn leven is interessanter geworden door het opgeven van een deel van mijn privacy. Ik ontmoet meer leuke nieuwe mensen, kom daardoor op interessantere plekken. Maar als je in een minder vrij land woont is dat heel anders, natuurlijk. Maar iedere technologie heeft nadelen. Jaarlijks gaan 30.000 mensen dood in het verkeer.”

Roeland Stekelenburg en Erwin Blom verzorgden in totaal 24 interviews op The Next Web. Bekijk ze hier allemaal.

Erwin Blom (Wormer, 1961) is voormalig hoofd van de afdeling Digitaal van de VPRO en mede-oprichter van The Crowds, een bedrijf dat zich specialiseert in ’social media’ en 'Fast Moving Targets', een platform over innovatie op het gebied van media, technologie en communicatie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!