‘Thought leader’ worden is eigenlijk best eenvoudig

1 juni 2017, 13:00

Gelukkig ben ik geen slaapexpert

In mijn netwerk op LinkedIn zit een mevrouw met een slaapadviescentrum. Ze deelt op het platform elke dag een paar artikelen over slapen. Sommige lees ik, ondanks dat ik geen slaapproblemen heb. Mocht ik ooit slaapproblemen krijgen, dan is zij de eerste die ik aanklamp. En als iemand op LinkedIn vraagt naar een ‘slaapexpert’, dan verwijs ik naar haar. Wie weet gaat zelfs ooit geld aan mij verdienen.

Mooi om te zien dat iemand, door een paar keer per dag andermans artikelen over haar expertise te delen, dit effect bereikt. Artikelen die ze toch wel leest, ze wil immers ‘bijblijven’ op haar vakgebied. Volgens mij heeft ze zelf nog nooit een blogpost geschreven over slaap. Zo zie je maar hoe weinig moeite het hoeft te kosten om ’thought leader’ op een onderwerp te worden. Hieronder beschrijf ik hoe iedereen dit eenvoudig kan bereiken.

Thought leader worden – stap 1: maak een keuze

Toen ik hoorde dat Chriet Titulaer was gestorven, raakte mij dat. Niet alleen omdat ik dacht dat hij al eerder gestorven was, maar ook omdat ik hem altijd als voorbeeld gebruik van een thought leader uit het tijdperk vóór internet. Want als een programma een item over ruimtevaart of gadgets had, werd Chriet erbij gehaald om het toe te lichten. In die tijd had je niet veel van die thought leaders; behalve de weermannetjes dan.

Internet heeft dat echter allemaal veranderd. Iedereen is nu in staat om thought leader op een bepaald onderwerp te worden, zoals slaap. Wacht hiermee echter niet te lang, anders gaat er iemand anders op ‘jouw stoel’ zitten. Het eerste wat je dus moet doen is een onderwerp kiezen. Dat moet niet te breed zijn (anders associëren mensen het niet met je en blijft het niet ‘plakken’), maar ook niet te smal omdat er anders te weinig over te delen en vertellen valt.

Als ik mensen in mijn workshops vraag over hun stokpaardje na te denken, help ik vaak door te vragen waar collega’s ze vaak over aanklampen. Of over welke (zakelijke) onderwerpen ze graag praten, ook tijdens feestjes. Want het moet natuurlijk een onderwerp zijn waar je zelf warm van wordt.

Thought leader worden – stap 2, 3 en 4: lees, deel en bewijs

De tweede stap is zorgen dat je alle artikelen leest die over dit onderwerp gaan. Vaak doe je dat al, maar een handige tool daarbij kan Google Alerts zijn. Deze gratis tool helpt je door nieuwe content op het internet (nieuws of websites) waarin een onderwerp (zoals ‘slaap’) wordt besproken toe te sturen. Je mist niks meer.

De derde stap is het delen van interessante artikelen. Daarbij is kwaliteit belangrijker dan kwantiteit, deel dus alleen wat je gelezen hebt én interessant vond. Dat mag ook ‘negatief interessant’ zijn, omdat je het oneens was met de inhoud. Ik heb mensen in mijn netwerk die alle artikelen ongelezen delen waar hun stokpaardje in de titel wordt genoemd, maar daarmee bouw je geen thought leadership. Dat doe je door kwaliteit te delen en er je mening bij te geven.

Een vierde stap zou het zelf schrijven van blogposts kunnen zijn (dat hoeft niet moeilijk te zijn), maar zoals gezegd kom je met bovenstaande stappen al een heel eind. De meeste mensen in mijn blogworkshops willen die vierde stap bewust zetten. Bijvoorbeeld omdat ze graag schrijven, maar ook omdat ze met dat zelf schrijven laten zien dat ze echte thought leaders zijn met een bijzondere visie op het onderwerp.

En dat laatste zal uiteindelijk ook wel onmisbaar worden. Want zodra anderen beseffen hoe eenvoudig het is om een onderwerp naar je toe te trekken, zul je nog meer onderscheidend moeten worden. Tot die tijd wens ik je veel succes met de eenvoudige stappen hierboven, ze kosten niet veel extra tijd. Je komt dan ook aan voldoende nachtrust toe. Ik las ergens dat dat erg belangrijk is voor je gezondheid. Voorlopig heb ik daar geen expertise bij nodig, maar zeg nooit nooit.

Edwin Vlems
Demand Generation Specialist bij Comaxx

Edwin Vlems is werkzaam bij bureau Comaxx. Hij helpt B2B-bedrijven met het online delen van de kennis van het bedrijf en de medewerkers, als magneet voor klanten en nieuwe collega's. Hij spreekt en schrijft over Demand Generation, Inbound Marketing / Recruitment, Content Marketing en Employee Advocacy. Je kunt hem volgen op @evlems, vinden op http://edwin.vlems.nl en mailen via edwin@vlems.nl

Categorie

6 Reacties

    wimaalbers

    Appeltje Eitje Edwin. Zonder stap 1 is de rest zinloos. 🙂


    2 juni 2017 om 06:20
    Paul Haarman

    Volgens mij zijn er 2 zaken die belangrijk zijn: Thought Leadership en Proclaim Leadership (ik heb dat laatste zelf maar verzonnen, misschien is er een beter woord voor). Het begint allemaal met passie over je vakgebied en een (misschien wel eigenwijze) mening daarover. Maar pas wanneer je die mening uitdraagt gaat het tellen. Het verkondigen van je mening kan zoals Edwin opmerkt vandaag de dag op vele manieren, maar (en daar zit hem de bottle neck), je moet het wel doen. Het kost tijd en energie en dat zijn zeer schaarse goederen. Ik herken het bij mezelf, volop (ook eigenwijze) gedachten, maar het vinden van tijd om mijn ideeën en meningen op “papier” te zetten blijft de uitdaging.


    2 juni 2017 om 07:12
    vlemse

    Eens @Wim en @Paul. Maar wat ik duidelijk wil maken is dat het niet veel tijd hoeft te kosten, alleen als je fase 4 ook erbij wilt doen.


    2 juni 2017 om 07:24
    Laurens Tienkamp

    Mooi stuk Edwin. Je geeft ook meteen het verneukeratieve van (personal) branding aan: als je dagelijks over een onderwerp blogt, word je al gauw als expert gezien, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Probleem zit hem wat mij betreft in de “bewijs”-stap.

    Bewijs lever je wat mij betreft niet door een blog te schrijven (pak een bestaand blog en geef er een draai aan), maar door referenties te verzamelen en deze te laten zien of voor zich te laten spreken.

    Bijvoorbeeld, ik heb geen verstand van moderne kunst. Met een fake LinkedIn-profiel denk ik dat ik binnen drie maanden benaderd zal worden met vragen over moderne kunst; misschien zelfs betaald. En dat allemaal door een slimme (content) strategie.

    Dus daarom, alles wat naar marketing riekt, kritisch benaderen.


    2 juni 2017 om 10:15
    Edwin Vlems

    Je bent wel erg wantrouwend, @Laurens 🙂 Maar ik ben het met je eens: alles moet in elkaars verlengde liggen. Als je vroeg of laat door de mand valt is alle moeite voor niks geweest.


    2 juni 2017 om 11:08
    wimaalbers

    Alles is timing Laurens! Interesse opwekken en competentie bewijzen, niet alles tegelijk. AIDA. En marketing is geen groot complot. Het is een werkwijze en die kun je voor belangrijke en minder belangrijke dingen inzetten. Op een goede manier of dom/slinks/fout enzovoort…


    2 juni 2017 om 11:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!