The Web Celeb Top 25 van Forbes

25 januari 2007, 04:22

Forbes zette vannacht weer een mooi discutabel lijstje online of zoals Steve Rubel het noemt, “Blogbait”. Dames, heren traditionele media let op! Zo doet u dat dus. The Web Celeb 25 is een lijstje van de bekendste Web personalities volgens Forbes. Een top 25 waar ik de meeste wel van naam herken en enkele nog persoonlijk heb mogen spreken maar zoals valt te verwachten van zo’n lijst ook een aantal waarvan ik me afvraag hoe ze er ooit op zijn gekomen.

Op nummer één staat het wereldberoemde meisje Jessica Lee Rose. Jessica lee Rose? Ik hoor het u denken, ja je weet wel Lonelygirl15, een heel eenzaam meisje die haar amateur filmpjes online zette maar eigenlijk helemaal niet zo eenzaam bleek te zijn en ook helemaal geen amateur. Je zou het een nieuwe vorm van soap kunnen noemen. Een soap met meer dan 78.000 leden op haar YouTube channel.

Perez HiltonOp nummer twee staat de man die een jaar geleden nog een week lang Amsterdam in de kijker speelde, Perez Hilton. Onlangs mochten wij nog een maand lang adverteren op zijn website. Toevallig piekte hij in die periode in het aantal bezoekers dankzij de schaamteloze foto’s van Britney Spears. In Canada was hij de meest gezochte persoon op het Internet. Met meer dan twee miljoen unieke bezoekers per dag zal menig roddelblad jaloers op hem zijn. Behalve een blog heeft hij inmiddels ook een radioshow, een vaste column in de Amerikaanse Metro en is er al een tijdje sprake van een Perez Hilton TV show.

Op nummer drie staat nog een blogger die ook op de lijst van de meer dan 1.100 blogs van Blogads.com voorkomt: Markos Moulitsas Zúniga beter bekend als Kos van de Daily Kos. Hillary Clinton zal graag goede vriendjes met deze man willen zijn want zijn invloed kan politici maken of kraken.

De volledig top 25 na de klik.

The Forbes Web Celeb 25

1. Jessica Lee Rose

2. Perez Hilton

3. Markos Moulitsas Zúniga

4. Matt Drudge

5. Seth Godin

6. Jeff Jarvis

7. Glenn Reynolds

8. Amanda Congdon

9. Robert Scoble

10. Michael Arrington

11. Hosea Frank

12. Jimmy Wales

13. Harry Knowles

14. Frank Warren

15. Cory Doctorow

16. Xeni Jardin

17. Leo Laporte

18. Merlin Mann

19. John H. Hinderaker

20. Charles Johnson

21. Kevin Sites

22. Mark Lisanti

23. Jason Calacanis

24. Om Malik

25. Violet Blue

Dooce Op de lijst van 3 web celebrities die net buiten de top 25 vielen staan ook nog twee van mijn favorieten: Dooce, zij was vorig jaar ook in Amsterdam samen met haar man en schreef ook daar mooie maar vooral ook hilarische verhalen over.

Mijn andere favoriet Steve Rubel, Internet Marketing PR Web2.0 Guru, haalde ook de top 25 net niet ondanks dat hij een lange tijd nummer één stond in de Technorati lijst van most popular blogs en nu nog steeds stevig op nummer acht. Het was voor mij dan ook een eer om van hem te mogen vernemen dat hij naar aanleiding van de bloggersinamsterdam campagne zich fan verklaarde van Blogger Junkets. Al vraag ik me nog steeds af of Junket wel een goede benaming is voor een campagne die meer dan 35 miljoen unieke bezoekers bereikt.

Wie zouden er eigenlijk op de Nederlandse Web Celeb 25 moeten staan? De jongens van Geenstijl? Onze eigen Marco?

Sinds April 2007 ben ik weer terug in Nederland als Freelance Online Marketer na tweeenhalfjaar in New York gewerkt te hebben voor het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). In mijn functie als Internet Manager adviseerde ik het NBTC op het gebied van online marketing en communicatie. De 21-talige(!) website Holland.com wordt in Nederland onderhouden maar vanuit 17 landen getarget op de verschillende doelgroepen per land. Zweedse studenten en Japanse zakenlui moeten allemaal uiteindelijk terecht kunnen op dezelfde website. Daarnaast worden er voor de Noord Amerikaanse markt websites en daarbijbehorende campagnes opgericht. In enkele gevallen wordt er samengewerkt met andere Bureaus voor Toerisme. Enkele van deze websites zijn: Trippist, Cool Capitals en Arts in Europe. Enkele noemenswaardige campagnes zijn: Bloggers in Amsterdam, Cool Capitals on Slate (artikel I Media Connection) en Discover your Holland (artikel Media Post) De nieuwste telg van de Amerikaanse tak van het NBTC is ook het laatste project waar ik voor het NBTC aan heb gewerkt: de Holland (2.0) website. Aan vorige functies als Strategist/Planner/Buyer/Analyst Interactive Media bij Media Contacts en IPAN coördinator van het kennisgebied Online Marketing heb ik veel kennis en een groot Nederlands netwerk overgehouden. In New York verbrede ik mijn kennis en netwerk tot ver over de Nederlandse grenzen en Web 1.0. Regelmatig bezoek ik events zoals de NY Tech Meetup en 212NYC en conferenties zoals AD:TECH waar ik tevens spreker en jurylid van ben geweest.

Categorie
Tags

3 Reacties

    media

    Prachtige lijst en leuk om ook de achtergrond te lezen van de top-3. Goed ook om te zien dat mijn favorieten Seth Godin, Jeff Jarvis en Robert Scoble in het lijstje staan. Steve Rubel heb ik eigenlijk altijd een wat irritante blogger gevonden; kan niet goed aangeven waarom.

    Tja, de Nederlandse lijst. Als het om geld gaat hoor ik er in ieder geval nog niet thuis; misschien over een paar jaartjes 😉


    25 januari 2007 om 05:53
    BasPaauw

    Steve Rubel irritant? Hoe kan dat nou? Het lijkt me nou zo’n sympathieke man, maar misschien ben ik bevooroordeeld. Hij is er in ieder geval altijd snel bij als het om nieuwtjes en links gaat. Zijn mening steekt hij ook niet onder stoelen of banken en ik ben het toch vaak met hem eens. Alleen jammer dat hij voor Edelman werkt.


    25 januari 2007 om 06:05
    media

    De zaken die hij aanstipt zijn zeker aktueel en relevant; het gaat me meer om de manier waarop hij zijn vingertje om hoog steekt en vervolgens zelf betrokken is bij de ene na de andere PR-fout. Maar nogmaals, het is vooral mijn mening. Kan me voorstellen dat ook niet iedereen even gecharmeerd is van mijn stijl. Smaken verschillen nu eenmaal.


    25 januari 2007 om 06:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!