The Business of blogging

7 december 2004, 05:30

Blogging is in en wat in is wordt altijd gevonden door marketeers en adverteerders, zo ook weblogs. Zes maanden geleden plaatste BlogAds bij 20 blogs nog advertenties voor 10 klanten inmiddels is dit uitgegroeid tot 100 blogs for 20 adverteerders waaronder Walt Disney. Bloggers proberen nu inkomsten te verwerven uit hun inspanningen. 10.000 dollar per maand is daarbij mogelijk, volgens het artikel in businessweek.

Inkomsten worden op diverse manieren verkregen. Google Adsense natuurlijk maar ook netwerkcontructies komen voor. American Lawyer Media (ALM) introduceerde in november een blogging netwerk. Men linkt naar onafhankelijke blogs over het juridische vak. Deze blogs nemen advertenties op van ALM en ontvangen hiervoor een vergoeding voor hun inspanningen en hosting. Blogging is business aan het worden, volgens mij een teken van volwassenheid.

Welke blog (naast marketingfacts.nl natuurlijk) heeft in Nederland volgens jullie de potentie uit te groeien tot een onafhankelijk blog, volledig kostendekkend op basis van advertentieinkomsten met eventueel nog een vergoeding voor de blogger(s)?

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!