The Web and Beyond: alles over user experience

8 oktober 2012, 10:59

Vorige week bezocht ik de tweejaarlijkse conferentie voor mensen in het vakgebied user experience (UX): The Web and Beyond. Een tweedaags event met een dag workshops en een dag presentaties. Het thema van dit jaar was Momentum. Zoals een van de organisatoren dit in de opening toelichtte: massa x acceleratie = momentum. Kortom: UX groeit hard. Er komen steeds meer professionals bij (massa) en de ontwikkelingen gaan snel (acceleratie). Het lijkt daarmee ook een signaal aan organisaties die UX nog niet in hun dagelijkse werk betrekken. Nu instappen, anders mis je de boot en word je ingehaald door je concurrent. 27 presentaties, van abstract tot erg praktisch. Piekfijn georganiseerd. Zelf presenteerde ik over customer journeys en daarnaast bezocht ik een aantal andere presentaties.

Geluk speelt een belangrijk rol bij succes

Lane Becker, oprichter van GetSatisfaction, trapte de dag af. Hij sneed het onderwerp ‘geluk hebben’ aan. Mark Zuckerberg (Facebook) en Sergey Brin (Google) hebben eerder al publiekelijk aangegeven dat geluk hebben een belangrijke rol heeft gespeeld in het succes van hun organisaties. Becker gaf aan dat je de kans op geluk kunt vergroten door je bijvoorbeeld vaker op minder voor de hand liggende locaties te begeven, jezelf vaker met vreemden te mengen en door fouten te durven maken. Meer handige tips over het geluk naar je eigen hand zetten, vind je in zijn boek.

Optimaliseren van de User Experience

Chrissy Welsh van Cloud9 sprak over het lean and mean optimaliseren van de user experience. In deze aanpak wordt een hypothese opgesteld van een beoogde kleine verbetering, zoals het optimaliseren van een webformulier. Na goedkeuring van de producteigenaar gaat de ontwerper aan de slag met het tekenen van de nieuwe situatie en het uitwerken van een prototype. Zodra iedereen akkoord is met het ontwerp, gaat de programmeur aan de slag met het bouwen. En als bij het testen van de verbetering minimaal 10% optimalisatie wordt waargenomen, gaat de verbetering live. Blijkt er minder succes? Dan wordt onder het motto ‘durf op te geven’ de wijziging naar de prullenmand verwezen.

Science fiction

Beam me up, Scotty“. Je kent het vast wel uit de Star Trek-films. Van A naar B geteletransporteerd worden. Erg handig en erg science fiction. Maar waarom moet Scotty ingeschakeld worden om het transport aan te slingeren? Als voice-control nu al mogelijk is, waarom wordt dit in Star Trek dan niet gebruikt? Is voice-control niet mogelijk in de toekomst? Zoiets moet Chris Noessel zich afgevraagd hebben. Hij heeft twee jaar lang user interfaces uit science fiction-films onderzocht met als centrale vraag: gaat dit in de toekomst ook écht zo werken? Of zijn er praktische hobbels? Aan de hand van de belangrijkste patronen uit zijn onderzoek gaf hij een toelichting of die user interfaces haalbaar zijn. Interessante stof voor hedendaagse UX’ers.

Image_webandbeyond

Gaan we later met dit soort schermen werken?

Druk bezocht en genoeg kennis

Het was een drukbezocht evenement met veel presentaties over methodes, ontwerptips en best practices. De ene was meer ‘stip op de horizon’ (zoals ‘home-technologie’), de ander direct toepasbaar Het programma was goed strak gepland en er was voldoende gelegenheid om te netwerken en kennis te delen. Door de strakke programmering kon je prima kiezen welke presentaties je wilde bijwonen. In korte tijd kreeg je een hoop nuttige informatie te verwerken er viel in korte tijd een hoop op te steken. In 2014 is er weer een The Web and Beyond.

Benieuwd naar een impressie van deze dag, bekijk de foto's!

Martin Groen
User Experience consultant bij Virtual Affairs

Martin Groen heeft meer dan 15 jaar ervaring in het ontwerpen van klantervaringen voor on- en offline kanalen, waarvan de afgelopen 5 jaar in de financiële dienstverlening. Eerder werkte hij voor NS, Tieto en De Haagse Hogeschool. Hij is gespecialiseerd is omnichannel customer journeys en heeft met succes een methode ontwikkeld om deze journeys te ontwerpen. Hij was docent Interaction Design en Usability Testing. Hij vereenvoudigt graag complexe domeinen en het werken in internationale projecten. Tot zijn klanten behoren: Banking: ABN AMRO, Hypotheek Visie, Rabobank, NN, SNS Bank, Credit-Agricole Insurance: Achmea, Delta Lloyd, VGZ, Menzis, PartnerRe Overig: Elsevier, cegeka-dsa, Eneco, PGGM, AMC, Europcar

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!