#TNW2013: Marina Gorbis over The social-structed world

25 april 2013, 15:05

Marina Gorbis is executive director bij het Institute for the future. Dit is kort gezegd een non-profit organisatie die bedrijven helpt bij het uitzetten van hun toekomst. De organisatie helpt dus bij het maken van innovatieplannen, het uitzetten van strategiën en het ontwerp van nieuwe producten en diensten. Daarnaast is zij schrijfster van het boek 'The nature of the future'. Vandaag, tijdens de The Next Web Conference, heeft zij het over onze hedendaagse sociaal gestructureerde economie.

Marina sprak vandaag vooral over de gevolgen die ontstaan wanneer een grote groep mensen zich verenigt met als doel iets slims te doen. Laat een groep mensen bijvoorbeeld eens nadenken over wat er gebeurt in het geval van een nucleaire aanval. Welke lijnen zouden dan gevolgd moeten worden? Ze liet daarbij een foto zien van deze quote van Clay Shirky: “When we change the way we communicate, we change society“.

Marina introduceerde vervolgens de term ‘social-structed creation’. Dit staat voor het creëeren van een waarde door het verzamelen van kleine contributies door een groot netwerk door het gebruik van social tools en technologiën.

Social-structed work

Om hier het nut van in te zien zou je je eerst kunnen afvragen waarom we een organisatie nodig hebben. Het antwoord is dat wanneer je de productie op gaat schalen er veel bij komt kijken. Je hebt meer mensen nodig, meer bronnen en meer advertenties. Dat moet gecoördineerd worden. Je hebt dus een organisatie nodig om je transactiekosten te minimaliseren.

Een voorbeeld van een sociale werkplaats is Odesk. Odesk is een plek waar je taken uit kunt zetten die mensen over de hele wereld voor je kunnen uitvoeren. Er werden op deze site het afgelopen jaar meer taken uitgezet in de USA dan dat er banen zijn. Nu is een taak natuurlijk niet hetzelfde als een baan, maar ineens is iedereen voor jou beschikbaar om je werk te doen. Natuurlijk kennen wij dit initiatief in Nederland inmiddels ook als Werkspot.

Een ander voorbeeld was een initiatief van één van Marina’s collega’s: Science Hack Day. Op deze dag komen designers, developers, scientists en andere nerds samen om samen te werken aan verschillende vernieuwingen en verbeteringen. Deze groepjes moet je eigenlijk zien als versterkte individuen die dingen doen die vroeger alleen een grote organisatie kon doen.

Social-structed learning

Stel, je bent met een groep vrienden en je vergeet de naam van een historicus over wie je wat aan het vertellen bent. Je pakt je telefoon en googelt het even snel. Dit noemt Marina een micro-learning moment. De antwoorden liggen tegenwoordig meteen voor je klaar. Maar ook op een sociale manier. Zo herinner je je informatie van Facebookposts veel beter dan lessen uit een tekstboek. Leren is dus veel socialer geworden.

Een voorbeeld van dit soort sociale leerplekken is Hypercities. Deze app plaatst een layar over historische punten in steden. Je kunt zien hoe een gebouw er vroeger uit zag of wat er vroeger gebeurt is.

Een ander voorbeeld is Leafsnap Je maakt een foto van een blad met je mobiel en je krijgt een totale uitleg van de plant of boom waar het toe behoort, wat voor soort het is en allerlei andere biologische informatie. Al lopend in het bos leer je dus.

Je leert niet meer zoals vroeger in episodes op school, je leert nu de hele dag door op een geheel andere manier.

Social-structured governance

Tot slot is ook in het dagelijks stads- of landsbestuur de sociale structuur aanwezig. Als burger heb je constant te maken met open data en verzamel je deze misschien ook wel zelf. Denk daarbij aan vogels kijken, de temperatuur buiten bij houden of vliegtuiganalyses maken. Daarnaast kunnen sociale apps of websites je helpen bij dagelijkse dingen.

Een voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld de site Witness. Deze website verzamelt video’s waarin tezien is dat de mensenrechten geschonden worden. Deze video’s worden geschoten door ooggetuigen op straat. Dit is allemaal om aandacht voor mensenrechten te vragen en te laten zien dat dit nog steeds gebeurt.

Een ander voorbeeld is Budget Hero. Op deze website kun je zien wat er gebeurt met de balansen van federale budgetten. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je meer geld aan defensie geeft met gezondheidszorg? Een mooi visueel voorbeeld.

De wereld wordt steeds meer verenigd door dit soort initiatieven. Daarnaast wordt de wereld transparanter en democratischer. Niemand kan de toekomst voorspelen, maar met sociale technologiën kun je wel veel bereiken en zelf vormen.

Rianne Bartels
E-mailmarketeer bij 100% EMAIL

Rianne is e-mailmarketeer voor 100% EMAIL. Met een team van professionals houden wij ons bezig met alles rond e-mailmarketing voor verschillende mooie merken. Denk hierbij aan: responsive designs, de bouw van e-mail templates, het schrijven van copy, A/B en multivariate testen, koppelingen leggen tussen databases, het opzetten van campagnes en nog veel meer.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!