The life of a (digital) ad

Creatie en strategie lopen nog achter

The life of a (digital) ad

Onlangs vond in Amsterdam een door FinchFactor gearrangeerde ontmoeting plaats, waarin de laatste ontwikkelingen op het gebied van automated trading en realtime bidding voor online advertising werden doorgesproken. Bij dit gesprek waren vertegenwoordigers aanwezig van alle onderdelen van het ecosysteem, zoals dat in het plaatje hierboven wordt weergegeven.

Het gaat steeds sneller!

Martijn Eindhoven (Sanoma Digital Nederland), Tim Geenen (Improve Digital), Gerard Moussault (IPG Media Brands), Robin Bach Kolling, Lotte Meinesz (BPN) en Hugo Zoetman als klant (Monuta) spraken onder leiding van Marco Ruvenkamp (Turn) over de laatste ontwikkelingen op hun vakgebied. En één ding werd al snel duidelijk: het gaat steeds sneller. De tijd tussen de boeking en de plaatsing van advertentieruimte neemt inmiddels nog maar 120 milliseconden in beslag.

Steeds meer klanten

Nou zul je wellicht denken wat doen die paar milliseconden er nou toe bij overlijdensverzekeringen, daar heeft toch niemand haast bij? Hugo Zoetman van Monuta was echter bijzonder overtuigend toen hij vertelde over de mogelijkheden om realtime te kunnen bijsturen. Opmerkelijke conversiepercentages zijn hiervan volgens hem het gevolg. Die directe invloed spreekt blijkbaar meer klanten aan, want volgens Tim Geenen boekten in Q3 van dit jaar al 3.800 adverteerders hun boekingen via automated trading.

Trendverwachtingen

De algemene verwachting is dat realtime bidding nog verder zal doorgroeien. Daarnaast zijn diverse partijen bezig om ook de digitale-advertisingomgeving steeds meer dynamischer en persoonlijker te maken. Dat gaat over niet al te lange tijd zelfs tot gevolg hebben dat de poster waar je net op afloopt op perron 5 van Amsterdam Centraal zich aan jou zal aanpassen, afhankelijk van de realtime buy die op jouw profiel gebaseerd zal zijn.

Met name de verdere ontwikkeling van personal profiles op basis van psychologische inzichten zal hierbij een belangrijke rol gaan spelen. De ontwikkeling van creatieve invullingen van de advertisingomgeving is echter een remmende factor. Om echt effectief te zijn, heb je namelijk ook personal responsive content nodig. Dat vereist nogal wat creatieve kunde. De strategen en creatieven die hiermee kunnen omgaan, zullen pas de volgende doorbraak veroorzaken.

Meer interessante informatie over de fastest growing trends in digital zijn vanavond (9 oktober) te zien om 19.00u in Pakhuis de Zwijger te Amsterdam.


Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Interessant hoeveel lagen er in dit eco systeem zitten. Hoeveel lagen hebben echt toegevoegde waarde, hoeveel lagen zouden eruit kunnen en hoeveel kosten zouden er kunnen worden bespaard voor klant? ...ze willen tenslotte allemaal een piece of the cake.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.