Televisie Jaarrapport 2005

21 oktober 2005, 11:27

Via Mediaonderzoek.nl lees ik zojuist dat vandaag SPOT het Televisie Jaarrapport 2005 (pdf) heeft gepubliceerd (volgende week te downloaden

).

E?n van de conclusies uit het rapport is dat de DVR, de digitale videorecorder, veel minder wordt gebruikt dan verwacht. Het afspelen van opgenomen programma?s via de harde schijf blijft volgens SPOT beperkt. Live televisie kijken blijft veruit het meest populair. Uit recent onderzoek in de USA (pdf) blijkt slechts 7% van de kijktijd via de DVR te lopen. Dit ligt op een veel lager niveau dan de cijfers die destijds bij de introductie van TIVO zijn gepubliceerd.

Het cijfer van 7% uitgesteld kijken ligt in lijn met de eerste, nog niet gepubliceerde cijfers uit Europa. Berichten uit Engeland wijzen op een gebruik van rond de 10%. De Nederlandse SKO (Stichting voor het Kijkonderzoek) beschikt ook over cijfers in die orde van grootte, maar kan dit vanwege een te klein aantal waarnemingen nog niet publiceren.

Het huidige gebruik van video en DVD tezamen ligt in Nederland op ca. 5% van de kijktijd. De PVR verhoogt dus wel het play back kijken, maar slechts in bescheiden mate.

Paul van Niekerk, directeur SPOT: “Live televisie kijken blijft de komende jaren veruit dominant. Ik verwacht niet v??r 2010 een massabereik van de DVR of van digitale televisie. Een adverteerder hoeft dus niet hijgerig achter de ontwikkelingen aan te rennen. Dat wil niet zeggen dat hij achterover kan leunen. Hij krijgt nu ruimte zich te ori?nteren op nieuwe vormen van televisie waarin betrokkenheid en interactiviteit een grotere rol gaan spelen. Zodat hij in 2010 klaar is voor de nieuwe televisie communicatie.”

Consument investeert in kwaliteit

Televisie is bij de consument bijzonder populair. In 2004 zijn bijna 1,25 miljoen televisietoestellen verkocht. De consument investeert niet in m??r toestellen, maar in de kwaliteit van het hoofdtoestel: grotere en platte schermen, home cinema sound systemen en digitale ontvangst. Voor volgend jaar wordt een serieuze start met de verkoop van HDTV verwacht, vooral in aanloop naar het WK Voetbal in Duitsland en gepusht door Philips. HDTV heeft een superieure beeldkwaliteit in vergelijking met de huidige beeldschermen.

De kijktijd stijgt in 2005 verder naar een niveau van rond de 194 minuten per dag (drie uur en een kwartier).

Televisiereclame

Het reclame-aanbod van de 20% grootste merken neemt toe. Het aantal grp?s per week is tussen 2003 naar 2004 met bijna 20 gestegen van 128 naar 146. Gemiddeld wordt door deze groep adverteerders nu meer dan 4.000 grp?s per merk per jaar ingezet, verspreid over gemiddeld 5 flights van 6 weken. Het aantal middelgrote adverteerders neemt toe.

Er wordt nu dagelijks ca. 17 minuten naar reclame gekeken, dit is een kleine 9% van de kijktijd.

Gemiddeld werd in 2004 een commercial 114 keer uitgezonden. Dit lijkt in 2005 iets te gaan dalen. De lengte van een (single) spot ligt de laatste jaren gemiddeld op 26 seconden.

Aan de jarenlange toename van het aantal campagnes dat gebruik maakt van een twinspot is in 2005 een einde gekomen. Bijna ??n op de vier campagnes gebruikt nu een twinspotstrategie. De gezamenlijke lengte van de twinspots ligt op gemiddeld 39 seconden.

Bron:

http://www.mediaonderzoek.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!