Telefonica sluit zoekfunctiedeal met Yahoo’s oneSearch

4 oktober 2007, 04:20

Telefonica heeft maandag een overeenkomst gesloten met Yahoo over oneSearch, de mobiele zoekfunctie van Yahoo. Dat betekent dat (potentieel) ruim 100 miljoen klanten van het Telefonica netwerk Yahoo’s oneSearch als hoofdzoekfunctie zullen gaan gebruiken (via: Digimedia.be, hier het persbericht).

De overeenkomst zal begin 2008 van kracht worden. Financiële details zijn verder niet bekend gemaakt. Wel is meegedeeld dat Telefonica en Yahoo de advertentieopbrengsten zullen gaan delen. Waarschijnlijk zullen ze bij Microsoft niet heel hard staan te juichen. Microsoft is de huidige partner van O2, onderdeel van het Spaanse telefonieconcern.

Ergens is er iets met Yahoo de laatste tijd. Gisteren schreef David van Dam al dat de kwaliteit van de advertenties een rol gaat spelen op Yahoo: het nieuwe rangschikkingmodel voor advertenties in Yahoo wordt vanaf 15 oktober actief. Eerder werd bekend dat Yahoo een exclusieve ad-deal met social networksite Bebo in Engeland en Ierland had binnengesleept. En dat Yahoo Zimbra en Buzztracker heeft overgenomen. Oja, BlueLithium werd ook door Yahoo overgenomen in september. Yahoo lijkt al met al bezig te zijn om zichzelf steviger in de markt te zetten.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!