Telecom-addertjes hinderen consument

2 juli 2004, 03:52

Op de valreep van de vrije energiemarkt lijkt de vrije telecommarkt ondoorzichtiger dan ooit. Door de spreekwoordelijke addertjes onder het gras is niet duidelijk hoeveel men bespaart door voor een KPN-concurrent te kiezen. In de praktijk kunnen gesprekken ook duurder uitvallen dan bij KPN. Uit het tariefoverzicht van de vergelijkingssite Bellen.com blijkt dat niet meer dan twee aanbieders tarieven hanteren die altijd onder de BelBasis-tarieven van KPN liggen.

Het oerwoud van tariefsoorten wordt door telecomaanbieders gebruikt om hun stunttarieven te compenseren met andere hoge tarieven. Vooral het starttarief, dat men betaalt zodra er een verbinding tot stand komt, wordt hiervoor gebruikt. Andere trucs zijn het afrekenen per minuut in plaats van per seconde en piektarieven die een uur langer doorlopen.

Een telefoonrekening wordt bepaald door ruim 500 verschillende start- en minuuttarieven. Uit het overzicht op Bellen.com blijkt dat alleen Tele2 en Yiggers tarieven hanteren die altijd onder de BelBasis-tarieven van KPN liggen. Een gesprek via ??n van de 30 andere aanbieders is niet altijd voordeliger dan via KPN.

Tele2, de grootste KPN-concurrent, biedt haar klanten daarom voortaan een ?prijsgarantie?. Die houdt in dat Tele2 Preselect altijd een lager tarief hanteert dan KPN BelBasis. Hoeveel het voordeel bedraagt blijft in het midden. Inkoopcombinatie Yiggers gaat verder met de introductie van haar ?kortingsgarantie?. Yiggers biedt een vaste korting op alle KPN-tarieven. Alle tarieven voor bellen buiten de regio liggen 30% onder die van KPN; op gesprekken binnen de regio bedraagt het voordeel altijd 20%.

Volgens Martin Schuurman, directeur van Yiggers, betekent dit dat men gemiddeld 65% meer bespaart dan bij Tele2. ?Tele2 kiest ervoor veel reclame te maken. Dit kost miljoenen en moet in de tarieven worden verwerkt. Wij willen een zo groot mogelijk deel van het inkoopvoordeel dat wij realiseren doorgeven aan onze deelnemers. Daarom maken wij geen reclame,? aldus Schuurman. Yiggers garandeert dat 60% van het inkoopvoordeel wordt uitgekeerd aan de deelnemers. De inkoopcombinatie, die haar omzet het afgelopen half jaar zag verdubbelen, claimt de enige aanbieder te zijn die de gerealiseerde besparing op elke maandfactuur laat zien.

Het bedrijf heeft op haar website een overzicht van alle telecom-addertjes gepubliceerd. Volgens directeur Schuurman is dit inmiddels de meest bekeken pagina op de site. ?Ook uit een onderzoek dat het ministerie van Economische Zaken onlangs liet uitvoeren door de Consumentenbond blijkt hoe groot de behoefte aan eerlijke informatie is,? aldus Schuurman. In het onderzoek gaf 56% van de respondenten aan behoefte te hebben aan meer onafhankelijke informatie over vaste telefonie. Opvallend is dat de respondenten zich vaker herkenden in problemen met vaste telefonie dan met mobiele telefonie of internet.

Schuurman: ?Als inkoopcombinatie streven wij hetzelfde doel na als onze deelnemers: het realiseren van zoveel mogelijk inkoopvoordeel. Door dit gedeelde belang hoeven wij geen addertjes onder het gras te stoppen. Op langere termijn betaalt dit beleid zich terug, dankzij mond-tot-mond reclame en tevreden deelnemers. Het aantal opzeggingen is bij ons vrijwel nihil, en wij hoeven geen gebruik te maken van agressieve verkoopmethoden via de telefoon of piramidesystemen. Aanbieders met addertjes onder het gras moeten wel van deze methoden gebruik maken om potenti?le klanten niet de kans te geven zich goed te ori?nteren.?

Yiggers pleit voor een mentaliteitsverandering bij telecomaanbieders. ?Klanten kunnen dit afdwingen. Tele2 hanteerde in het verleden ook hoge starttarieven, maar is daar onder druk van haar klanten van afgestapt.?, zo stelt Schuurman. Hij geeft aan ook de marketingpraktijken in de energiemarkt op de voet te gaan volgen. De aanbieders blijken zich nu al schuldig te maken aan misleiding door te schermen met kortingspercentages van 5 of 10% op de stroomrekening, zonder erbij te vertellen dat de korting alleen wordt verleend op het verbruik. Slechts 25% van de totale rekening wordt bepaald door het verbruik, de rest door belastingen en transportkosten.

De inkoopcombinatie stelt dat de toezichthouders op de telecom- en energiemarkten, OPTA en DTe, te veel oog hebben voor technologie en procedures en te weinig voor het consumentenbelang. Schuurman: ?Wanneer OPTA en DTe de consument zouden helpen een bewuste keuze te maken, valt de noodzaak van veel regulering weg. Ik roep de toezichthouders op om alle aanbieders te verplichten tot publicatie van voorbeeldfacturen. OPTA en DTe kunnen elk vijf verschillende verbruiksprofielen opstellen, waar elke particulier zich in kan herkennen. Als aanbieders worden gedwongen hun integrale tarief voor deze profielen te publiceren, vervalt de noodzaak om honderden tarieven met elkaar te vergelijken.

Bron: Persbericht

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!