Te weinig aandacht voor affiliate campagnes

Te weinig aandacht voor affiliate campagnes

Een aantal weken geleden schreef ik hier het artikel affliatemarketing werkt niet voor ons. Rondom het stuk ontstond een levendige discussie over affiliatemarketing. In het topic beloofde ik een vervolgartikel met de - in onze ogen - belangrijkste succesfactoren van affiliatemarketing. Laten we direct maar met de deur in huis vallen. Affiliate marketing is één van de meest arbeidsintensieve online marketingkanalen in de mix. Als adverteerder dien je een heleboel stakeholders te gelijk te managen. Zowel publishers, netwerken en, niet onbelangrijk, je eigen organisatie. Veel partijen die starten met affiliatemarketing onderschatten de intensiviteit. Hierdoor blijven de gewenste resultaten uit en is de conclusie "affiliatemarketing werkt niet voor ons". Zonde!

Zelf aan het roer

Veel adverteerders (en hun bureaus) verwachten (te) veel van de affiliate netwerken. Op zich logisch gezien de percentages die netwerken inhouden. Toch zie je in de praktijk dat de rol van de netwerken beperkt is. Zeker bij middel en kleine accounts (in omzet) zie je beperkte ondersteuning. Dit gaat vaak niet veel verder dan het aankondigen van het programma en het beantwoorden van eventuele vragen.

Je zult daarom zelf  aan het roer van je campagne moeten staan. Hoeveel tijd en energie dit exact kost is per adverteerder en campagne afhankelijk. Reserveer in ieder geval minimaal een dag per week (kleine accounts). Qua tijdverdeling gaat het grootste gedeelte van je tijd zitten in de communicatie richting publishers en netwerken. Hierbij is het de kunst om aangesloten en nieuwe publishers te faciliteren in hun behoeften. Zonder deze publishers behaal je immers geen sales of leads. Houd hierbij altijd de geleverde kwaliteit in de gaten en vergoed hier de publishers ook naar. Creëer een partnership voor de lange termijn!

Onderstaand een aantal tips voor campagne management:

  • Open dagelijks je account en bestudeer de resultaten en beantwoord eventuele vragen;
  • Maak wekelijks diepgaande analyses vanuit je statistieken om goed inzicht te krijgen in je campagnes;
  • Creëer en onderhoud nauw contact met netwerken & top publishers;
  • Optimaliseer je campagne continu (denk hierbij verder dan het alleen verhogen van de vergoedingen. De winst zit in CRO);
  • Zorg voor heldere en korte communicatielijnen naar alle betrokken partijen (netwerk, publishers, maar ook intern binnen de organisatie);
  • Monitor structureel de kwaliteit van de gerealiseerde sales/leads (klantwaarde);
  • Keur je leads en sales zo snel mogelijk;
  • Controleer continu handhaving van de programmavoorwaarden en voorkom fraude (SEA policy, social media initiatieven etc.).

Wat zijn de gevolgen van te weinig aandacht?

Een verkeerde aanpak van affiliatemarketing kan op korte- en lange termijn negatieve invloed hebben op het overall resultaat, maar ook op de algemene indruk van affiliatemarketing binnen de organisatie. Voorbeelden zijn de negatieve ervaringen die ook zijn terug te lezen in de comments op mijn voorgaande blog. Onder andere cookiedropping, afbreuk van de merknaam, het kapen van advertenties, slechte samenwerking met affiliates en de kwaliteit van websites zijn veelgehoorde kreten. Dit zijn voor een deel allemaal gevolgen van te weinig controle en sturing aan een affiliate campagne. Andere interessante voorbeelden, vanuit de publishers zijde, vind je terug onder het kopje ‘Drama campagnes’ op affiliateforum.nl. Erg leerzaam, het helpt je om niet zelf in deze valkuilen te stappen.

Tot slot

Affiliatemarketing is een machtig marketingwapen indien je het goed behandelt. Net als bij veel zaken vraagt dit aandacht, tijd en af en toe een beetje liefde. Zorg dat er genoeg ruimte is om aan alle onderdelen te (blijven) werken. Affiliatemarketing is een kanaal wat grondig opgebouwd moet worden. Hou hierbij strak de vinger aan de pols. Publishers zijn “ondernemers” die tot veel in staat zijn, en innovatieve mogelijkheden zien om geld te verdienen. Het is aan de adverteerder om dit in goede banen te leiden. In het volgende artikel gaan we dieper in op persoonlijk contact met publishers.


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.