SXSW Interactive Festival (verslag)

10 maart 2008, 16:52

{title}Gisteren is deel I van de berichtgeving over het SXSW Interactive Festival geplaatst, vandaag deel II door Robert Leefmans, Joris Verbogt en Marleen van den Brand van Mangrove.

Zondagochtend zijn 3 interessante sessies bijgewoond:

  • ‘10 Things We’ve Learned at 37signals’ door Jason Fried van 37signals (Robert)
  • ‘Wireframing in Web 2.0’ door James Box en Richard Rutter van Clearleft (Joris)
  • ‘Blood, sweat and fear: great design hurts’ van Michael Lopp en John Gruber van Apple (Marleen)

{title}

10 Things We’ve Learned at 37signals

Jason Fried, 37signals

De presentatie van Jason Fried was fantastisch! In een uur werd je meegenomen door de 37signals bedrijfsfilosofie. Inspiratievol gaf hij zijn visie op ondernemen:

  • Optimize for now
  • Change only things that need to be changed
  • Watch for red flags
  • Probeer de volgende termen te vermijden: need (it’s an absolute), can’t, easy (other persons job), only, fast
  • Share your technique. Vergelijk het met “famous chefs”, zij geven hun recepten weg en daardoor promoten ze zichzelf. “Figure out what your cookbook” is. “Don’t be afraid of sharing”
  • Doing the right thing at the right time
  • Break it down to tiny decisions
  • Celebrate every little progress
  • Everything you do should matter
  • Passive communication, interruption is the enemy of productivity
  • What does this software look like if it was an physical product?

37signals

{title}

Wireframing in Web 2.0

James Box, Richard Rutter, Clearleft

De heren van Clearleft delen vandaag met ons hun methode voor het uitwerken van hun Interaction Design.

Zij doen dit, naast het brainstormen met Graphic Design en Development, niet alleen via paper prototypes, maar voornamelijk, en in een vroeg stadium, door middel van interactieve prototypes. Hun filosofie is namelijk dat design niet alleen op papier bestaat, maar groeit door zèlf met het ontwerp te spelen. Een bedrijf als Google begrijpt dit: uitproberen is altijd goedkoper dan beslissen òf je het wel moet proberen.

Bij het ontwerpen van Web 2.0 sites ontstaat het probleem dat rich user interface aspecten een essentieel onderdeel vormen van het design. Om dit te kunnen uitproberen zal gebruik gemaakt moeten worden van een daadwerkelijk interactief wireframe. In deze presentatie wordt met behulp van een fictieve web 2.0 site “ElfCartel” Clearleft’s methode gedemonstreerd. Erg onderhoudend en met Britse humor gepresenteerd.

Al met al zeer leerzaam, ondanks dat we zelf ook al voor een groot deel op deze manier werken. Erg aardig ook dat ze hun JavaScript libraries online hebben gezet. Maar eens kijken volgende week hoe dat er uit ziet.

ElfCartel

Polypage

{title}

Blood, sweat and fear: great design hurts

Michael Lopp, John Gruber, Apple

Compleet volle zaal, ik prop me tussen de MacBooks en iphones in, lekker. Michael Lopp van Apple begint de presentatie over het ontwerpproces bij Apple. Met wat lollige voorbeelden legt hij het proces uit. Wat ik vooral interessant vind is dat ze alle schermen pixelprecies uitwerken met de definitieve teksten, erg tijdrovend.

“Blijf tijdens het productieproces brainstormen” is een tip die we meekrijgen. Verder vergelijkt Lopp goed design met een ‘present’; alles moet goed verpakt zitten.?Hierna neemt John Gruber het over. Hij heeft als motto: niet bang zijn om te ontwerpen, om anders te zijn. “Don’t try to be original, just try to be good” tegenover “Don’t be original, just be good.” Hierna een aantal logo evoluties van Paul Rand. “Design is making decisions and packing them as a whole”. Hij eindigt zijn presentatie met de boodschap: “say NO” tegen aanpassingen in je ontwerp waar je het niet mee eens bent.

randsinrepose

Key note speech

Sarah Lacy interviewt Mark Zuckerberg van Facebook

De key note viel een beetje tegen. Mark Zuckerberg van facebook.com werd geinterviewd in een zaal van zo’n 1500 man. Het gesprek kwam niet lekker op gang en de inteviewster werd door de zaal afgemaakt!

Lees het artikel op Cnet news.com

beelden van het interview

Roel Schiefelbusch
Managing Partner bij Mangrove

Roel Schiefelbusch is managing partner bij full service internetbureau Mangrove.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!