SXSW Interactive festival 2009

14 maart 2009, 07:28

SXSW Interactive festival 2009Momenteel ben ik in Austin (Texas, USA) voor SXSW Interactive, het grootste festival binnen ons vakgebied. Vorig jaar was Mangrove finalist bij de Web Awards en deden enkele aanwezige collega’s uitgebreid verslag. Ook dit jaar is er een Mangrove-team aanwezig, net als een hoop andere Nederlanders waaronder collega-bloggers Erwin Blom, Vakantiegangers en Wakoopa. Op laatstgenoemde mogen we best trots zijn vanwege de nominatie voor een SXSW Accelerator Award. Anyway, lets get started!

Oooh, That’s Clever! (Unnatural Experiments in Web Design)

{title}Het is gelijk tijd voor wat Britse humor op het podium. Paul Annett werkt bij Clearleft, een bekende studio van 8 man uit Brighton, Engeland. Inleidend vertelt Paul over de lancering van hun Silverback teaser website vorig jaar. Op de website stond een zilverrug gorilla waar in het design een een perspectief effect werkt gebruikt dat je alleen ziet als je je browserschermgrootte aanpastte. Ondanks dat er op dat moment nog niks te doen was op de website, kende deze direct tienduizenden bezoekers door het verborgen truukje genaamd het CSS Parallax Effect.

Veel successen kennen verborgen truukjes, zoals de beer in het Toblerone logo en de pijl in het FedEx logo. Ook in product design zoals de Apple Mighty Mouse. Als je deze omhoog houdt zie je in het rode (optical) licht een muis verschijnen op tafel. Leuke truukjes, hoe zou het zijn als je dit ook online voor elkaar krijgt?

Eerst legt Paul uit hoe hij het effect met de zilverrug gorilla voor elkaar heeft gekregen. Hij vraagt 6 vrijwilligers op het podium en een gorilla komt het podium op om het concept achter het parallex effect uit te leggen.

Paul vertelt dat de meeste bezoekers de verborgen truukjes niet zullen vinden, maar als ze het wel doen dan zal de buzz direct starten. Zo lanceerde Clearleft voor User Experience festival d-Construct een website die als design enkel een wireframe tekening en breidde dit in de loop naar het festival uit tot het uiteindelijke design. Bezoekers kunnen dit proces nog steeds terug zien.

Een recentere truuk was van Skittles die op Skittles.com alleen een overlay legde met een menu die doorverwijsde naar de Wikipedia pagina over Skittles, Skittles foto’s van Flickr.com en Twitterberichten over Skittles. Wat heel leuk was… totdat de “users” het doorkregen 😉

Een inspirerende presentatie van Paul, die als voorbeeld ook de producten viral van Hema toont. Top!

Mangrove
Internetbureau bij mangrove.com

Artikelen geschreven door internetbureau Mangrove (nu: We Are You). Verantwoordelijk voor de realisatie van de huidige Marketingfacts website (2012).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!